معرفی شهدا (6)؛

شقایق‌هایی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

رزمندگان جان برکف استان یزد و خانواده‌هایشان با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و در دفاع از اسلام و کشور اسلامی کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کردند.
کد خبر: ۲۵۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ - 22August 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، شهیدان «عباسعلی مهربانی»، «علی رضائی»، «امیرعلی کریمی‌هنزائی»، «علی پیوندی‌زاده»، «حسین بخشیده»، «محمدناصر محمداسمعیلی انارکی»، «اکبر ملکی‌ده‌جمالی»، «سیدناصر الله‌علیزاده»، «عباسعلی جوهری نعیمی»، « محمدحسن طالعی اردکانی»، «حسین پورمحمدعلی فراشاه»، «سیدعبدالنبی سالارکسنویه»، «امیرحسین آواره‌بغدادآبادی» و «یدالله جوکار» شهدایی از استان یزد هستند که در مردادماه به خیل کاروان شهیدان پیوستند.

در ادامه به طور خلاصه این شهدا را معرفی می‌کنیم.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید عباسعلی مهربانی


دهم آبان 1347، در شهرستان تهران ديده به جهان گشود. پدرش حبيب‌الله، كشاورز بود و مادرش صغری نام داشت. تا سوم ابتدايی درس خواند. وی به عنوان پاسدار وظيفه در جبهه حضور يافت. بيست و دوم مرداد 1366 در بوكان هنگام آموزش نظامی غرق شد و به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای محله كوچه بيوک شهرستان يزد واقع است.

 شقایق‌هایی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید علی رضائی

پنجم مرداد 1347، در روستای باقل‌آباد از توابع شهرستان سنندج به دنيا آمد. پدرش محرمعلی، كارگری مي‌كرد و مادرش طليعه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. سال 1364 در یزد ازدواج كرد و صاحب يک دختر شد. به عنوان پاسدار وظيفه در جبهه حضور يافت. بيست و دوم مرداد 1368، با سمت تک‌تيرانداز در مريوان هنگام درگيری با گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت تركش به كمر، شهيد شد. پيكر او را در شهرستان زادگاهش به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید امیرعلی کریمی هنزائی

دهم آذر 1348، در شهرستان ری به دنيا آمد. پدرش علی‌اكبر، كشاورزی مي‌كرد و مادرش فاطمه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. به عنوان سرباز ژاندارمری در جبهه حضور يافت. بيست و چهارم مرداد 1368، در محور سقز بانه هنگام درگيری با گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به سينه، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين شهرستان يزد به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید علی پیوندی زاده

دوازدهم خرداد 1347، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمدرضا، لبنيات فروش بود و مادرش بی بی زهرا نام داشت. تا سوم متوسطه درس خواند. سرباز ژاندارمری بود. بيست و چهارم مرداد 1368، با سمت تک‌تيرانداز در بانه هنگام درگيری با گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله مجروح و يک روز بعد در بيمارستان صلاح‌الدين همان شهرستان بر اثر شدت جراحات به شهادت رسيد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش واقع است.

شقایق‌هایی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید حسین بخشیده

يكم ارديبهشت 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش علی(فوت­1353) و مادرش خانم بمانا نام داشت. دانشجوی سال آخر دوره كارشناسی در رشته مديريت صنعتی و مربی كاراته بود. سال ازدواج 1364 صاحب دو پسر و دو دختر شد. به عنوان پاسدار و با سمت تک‌تيرانداز در جبهه حضور يافت و نوزدهم دی 1365، در شلمچه بر اثر اصابت تركش به شكم و سينه، مجروح شد. بيست و پنجم مرداد 1378، در بيمارستان زادگاهش بر اثر عوارض ناشی از آن به شهادت رسيد. پيكر را وی در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید محمدناصر محمداسمعیلی انارکی

هفدهم دی 1346، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسن، دستفروش بود و مادرش سكينه نام داشت. تا دوم راهنمايی درس خواند. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. بيست و پنجم مرداد 1366، با سمت نيروی واحد پدافند هوايی در ميمک توسط نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش به شهادت رسيد. پيكر او را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید اکبر ملکی‌ده‌جمالی

يكم مرداد 1344 در روستای ده‌جمال از توابع شهرستان بهاباد به دنيا آمد. پدرش رمضان، كشاورز بود و مادرش خيرالنساء نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. وی كارگر كارخانه بافندگی بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. بيست و ششم مرداد 1361 با سمت بی‌سيم‌چی در يزد بر اثر اصابت سهوی گلوله به كمر و گردن، شهيد شد. مزار او در زادگاهش واقع است.

فرازی از وصیت‌نامه شهید:

از برادرانم می‌خواهم جای مرا در جبهه خالی نگذارند و به جهبه اعزام شوند.

دعا کردن و پیروی از امام یادتان نرود.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید سیدناصر اعلی زاده

بيست و دوم تير 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش سيدرضا، سرايدار آموزش و پرورش بود و مادرش فاطمه نام داشت. دانش آموز سوم متوسطه در رشته تجربی بود. از سوي بسيج به جبهه رفت. بيست و ششم مرداد 1360 با سمت تک‌تيرانداز در بانه هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سر، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید عباسعلی جوهری‌نعیمی

بيست و هفتم مرداد 1343 در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسين، كشاورزی می‌كرد و مادرش بی‌بی‌گل نام داشت. تا دوم راهنمايی درس خواند. به عنوان پاسدار كميته انقلاب اسلامی خدمت مي‌كرد. بيست و ششم مرداد 1362 در منطقه كويری ريگ رستم يزد هنگام درگيری با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر بر اثر اصابت گلوله شهيد شد. پيكر وی در گلزار شهدای محله نعيم‌آباد زادگاهش به خاک سپرده شد.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید محمدحسن طالعی‌اردکانی

پنجم دی 1348 در شهرستان يزد چشم به جهان گشود. پدرش رضا، خواربارفروش بود و مادرش فاطمه نام داشت. تا اول راهنمايی درس خواند. تعميركار لوازم خانگی بود. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. بيست و هشتم مرداد 1365، با سمت تک‌تيرانداز در فاو عراق بر اثر اصابت تركش به سر، شهيد شد. پيكر او را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند. وی را محمدحسن نيز می‌ناميدند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید حسین پورمحمدعلی فراشاه

يكم خرداد 1339 در شهرستان تفت به دنيا آمد. پدرش قنبر، كشاورزی مي‌كرد و مادرش سكينه خاتون نام داشت. تا پايان دوره كارشناسی در رشته مديريت دولتی درس خواند. وی همچنین معلم بود. سال 1370 ازدواج كرد و صاحب دو دختر شد. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. پانزدهم مهر 1361 در منطقه عملياتی محرم دهلران به اسارت دشمن بعثی در آمد. سي‌ام مرداد 1378 در بيمارستان گودرز يزد بر اثر عوارض ناشی از اسارت به شهادت رسيد. پيكر وی را در گلزار شهدای روستای اسلاميه تابعه زادگاهش به خاک سپردند.

فرازی از وصیت نامه شهید:

در زندگی خود بیشتر به معنویات بپردازید.

صفهای نماز جمعه و دعای کمیل و مساجد را پر کنید.

از رفتن بچه‌هایتان به جبهه جلوگیری نکنید و راه مرا ادامه دهید.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید سیدعبدالنبی سالارکسنویه

يكم مرداد 1346 در شهرستان يزد به جهان گشود. پدرش سيدمحمدرضا، خواربار فروش بود و مادرش مرمر نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته انسانی درس خواند و ديپلم گرفت. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور يافت. سیام مرداد 1366، با سمت تک‌تيرانداز در ميمک هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت تركش خمپاره به سر، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید امیرحسین آواره بغدادآبادی

هفدهم اسفند 1352 در شهرستان تهران به دنيا آمد. پدرش محمد، راننده تاكسی بود و مادرش معصومه نام داشت. تا اول راهنمايی درس خواند. آهنگر و جوشكار بود. به عنوان سرباز وظيفه در نيروی انتظامی خدمت می‌كرد. سي و يكم مرداد 1372، با سمت تک‌تيرانداز در مارميشو آذربايجان غربی هنگام درگيری با گروه‌های ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به سر شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين شهرستان يزد به خاک سپردند.

شقایق ها یی از خطه کویر که در مردادماه خونین شدند

شهید یدالله جوکار

يكم مرداد 1344 در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش حسين كشاورز بود و مادرش ربابه نام داشت. دانشجوی كارشناسی رشته شيمی بود. خياط بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. سی و يكم مرداد 1364، با سمت فرمانده دسته در شلمچه بر اثر اصابت تركش خمپاره به سر، شهيد شد. مزار وی در گلزار شهدای حسينيه حضرت ابوالفضل (ع) خيرآباد زادگاهش قرار دارد.

فرازی از وصیت‌نامه شهید:

از برادران می‌خواهم همچنان که از اوایل انقلاب دست بیعت به رهبر انقلاب اسلامی ایران داده‌اید بیعت خود را نشکنید.

شهادت من باعث این خواهد شد که درخت اسلام آبیاری شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها