دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مسلمانان میانمار؛ اقلیتی بدون کمترین حقوق انسانی

دولت و ارتش میانمار به دنبال از بین بردن هویت مردم مسلمان غرب این کشور و پاکسازی این ناحیه از تمام آثار مربوط به اسلام هستند.
کد خبر: ۲۵۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ - 30August 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مسلمانان «روهینگیا» یکی از جوامعی هستند که سخت‌ترین شرایط زندگی در جهان را دارند. از سمت شرق توسط حکومت و ارتش میانمار سرکوب و کوچانده می‌شوند و از سمت غرب اجازه ورود به کشور مسلمان «بنگلادش» را ندارند.
 
تنها راه فرار برای تعدادی از این مسلمانان ستم‌دیده، دریا بود؛ اما هنگامی که به سواحل اندونزی، مالزی، تایلند و سنگاپور رسیدند به آنان اجازه ورود داده نشد و بسیاری از آنان در میان آب‌های حاشیه جنوب شرق اقیانوس آرام از بین رفتند.
 
اقلیت مسلمان میانمار؛ جامعه‌ای بدون کمترین حقوق انسانی 
مسلمانان میانمار حق هیچ نوع مالکیت در این کشور را ندارند و همواره سایه تهدید بر سر منازل و املاک آنان پابرجا است. تمام محصولات آنان تنها باید به ارتش میانمار و آن هم به قیمت بسیار اندک از نرخ قانونی در بازارهای میانمار به فروش برسد. بارها اتفاق افتاده است که حکومت و ارتش میانمار حتی از پرداخت همین اموال کم به مردم مسلمان بدون دلیل قانونی سرباز زده‌اند.
 
فشارها بر مسلمانان در اینجا متوقف نمی‌شود. دولت میانمار ازدواج و زاد و ولد در میان مسلمانان روهینگیا رو ممنوع اعلام کرده است تا به این طریق، نسل آنان را از بین ببرد. آموزش برای مسلمانان ممنوع است و آنان نه به طور غیرقانونی مطالعات دینی و قرآن را برای فرزندان خود به اجرا درمی‌آورند.
 
تاریخچه سرکوب مسلمانان منطقه آراکان (ناحیه غربی میانمار) به قرن 16 میلادی بازمی‌گردد. حکومت وقت میانمار هزاران تن از مسلمانان را به اتهام ذبح شرعی، نماز عید فطر و پرهیز از گوشت خوک به شهادت رساند.
 
در سال 1983 نیز حکومت خواندن نماز و پخش صدا از بلندگوی مساجد را علاوه بر استفاده از پوشش اسلامی و گذاشتن محاسن بر صورت برای مسلمانان ممنوع اعلام کرد. غیر از این اقدامات، حکومت بسیاری از قبرستان‌های مسلمانان را به اصطبل پرورش خوک و سرویس بهداشتی عمومی تبدیل کرد.
 
در سال 2001 پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان و نابودی مجسمه بودا در این کشور، بوداییان میانمار اقدام به تخریب گسترده مساجد در این کشور کردند؛ اما حکومت و ارتش میانمار با صدور دستوری یک‌جانبه به مسلمانان مبنی بر برخورد دولت در قبال هر نوع اقدام تلافی‌جویانه از سوی آنان، دست بودائیان را برای هر نوع اقدام زورگویانه علیه مسلمین بویژه شکنجه و کشتار دسته‌جمعی در خیابان‌های شهرهای این کشور باز گذاشتند.
 
اقلیت مسلمان میانمار؛ جامعه‌ای بدون کمترین حقوق انسانی 
این وضع باعث شده است که بسیاری از مسلمانان میانماری با تحمل تمام سختی‌ها و مشکلات، خود را به کشورهای دورتر از شرق آسیا همچون عربستان، افغانستان و کشورهای اروپایی برسانند. هم‌اکنون حدود نیم‌ میلیون مسلمان روهینگیا در عربستان سعودی سکونت دارند و جمعیت دیگری که در کشورهای اروپایی به سر می‌برند، با مشکلات اقتصادی و فشار این کشورها در برابر مهاجران مواجه هستند.
 
نکته‌ای که حکومت میانمار به طور نامشروع از آن برای زیر سؤال بردن مسلمانان میانمار استفاده می‌کند، نسب هندی و بنگلادشی این مسلمانان است که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. نکته‌ای که حاکمان میانمار در این مورد نادیده گرفته‌اند، اصالت چینی و تبتی خود و بسیاری از هموطنان بودایی‌شان است.
 
با این حال، برخلاف انتظارات امت اسلامی، مقامات و شخصیت‌های جهان جهان اسلام تا امروز واکنش مناسبی به جنایات رژیم حاکم و ارتش میانمار نداشته و با سکوت و نشان‌ ندادن واکنش عملی از سوی خود نسبت به این موضوع، دست جنایتکاران میانماری را برای کشتار و نابودی هدفمند هموطنان مسلمان‌شان باز گذاشته‌اند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار