در نشست اضطراری دولت ترکیه مطرح شد؛

مداخله در سوریه با هدف سقوط اسد صورت نمی گیرد/ عدم مشارکت مستقیم ترکیه در حمله احتمالی به سوریه

دولت ترکیه ضمن بیان اینکه تنها به کشورهای دیگر در حمله احتمالی به سوریه کمک خواهد کرد، اعلام کرد مداخله در سوریه با هدف سقوط بشار اسد از قدرت صورت نمی گیرد و باید در پی تضعیف مواضع آن در قبال شورشیان بود.
کد خبر: ۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ - 31August 2013

مداخله در سوریه با هدف سقوط اسد صورت نمی گیرد/ عدم مشارکت مستقیم ترکیه در حمله احتمالی به سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در نشستی اضطراری که نخست وزیر ترکیه با برخی از وزرای دولت این کشور در روز پنجشنبه برگزار کرد، اعلام شد ترکیه در حمله نظامی احتمالی به سوریه به طور مستقیم دخالت نمی کند و تنها به دیگر کشورها کمک خواهد کرد و بر این موضوع تاکید گردید که مداخله احتمالی پیش رو باید هدف خود را به تضعیف و نه سقوط بشار اسد محدود نماید.

به گزارش خبرگزاری "ترند" آذربایجان، با اوج گرفتن بحران سوریه نشست اضطراری نخست وزیر و چند تن دیگر از اعضای کابینه دولت ترکیه در مورد سوریه در روز گذشته (پنج شنبه) برگزار شد و تصمیماتی مانند عدم مشارکت مستقیم در حمله نظامی به سوریه و بیان محدودیت هایی در مورد هدف چنین مداخلاتی به عنوان نتیجه آن مطرح شد.

در این نشست اضطراری که رجب طیب اردوغان با وزیر امور خارجه، وزیر کشور و وزیر دفاع خود برگزار نمود، علاوه بر تاکید بر تشدید تدابیر امنیتی در مناطق مرزی با سوریه، این تصمیم اتخاذ شد که ترکیه دخالت مستقیمی در حمله احتمالی به سوریه نداشته باشد ولی به کشورهای دیگر برای حمله هوایی به سوریه کمک نماید.


همچنین همانطور که برخی تحلیل گران نیز در روزهای اخیر پیش بینی کرده بودند هدف برخی از کشورها از مداخله در سوریه، تضعیف مواضع دولت سوریه و تقویت شورشیان برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 می باشد و استفاده از سلاح شیمیایی تنها بهانه قدرت های خارجی برای مداخله در سوریه است. همانطور که در تصمیم دولت ترکیه نیز قابل مشاهده است، این کشورها تلاش دارند به بهانه و اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در این کشور مداخله نموده و متعاقب آن با تحمیل ضرباتی علیه دولت سوریه موجب تقویت مواضع شورشیان برای مذاکرات احتمالی ژنو 2 شوند.

شایان ذکر است ترکیه از جمله کشورهای به شمار می رود که موافق مداخله خارجی در سوریه بود و پیش از این نیز اعلام کرده بود در هرگونه مداخله خارجی در سوریه مشارکت خواهد کرد. در این رابطه این موضع جدید ترکیه مبنی بر عدم مداخله مستقیم در حمله احتمالی به سوریه دارای اهمیت زیادی است؛ چرا که به نظر می رسد اجماع اولیه همراهان امریکا برای حمله به سوریه به خصوص بعد از تصمیم مجلس انگلیس برای عدم مداخله در حمله به سوریه در حال شکست می باشد و دولت امریکا کشورهای کمتری را همراه خود خواهد داشت که به نوعی عدم مشروعیت آن را نشان می دهد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که حمایت لجستیکی و غیرمستقیم ترکیه به دیگر کشورها برای مداخله در سوریه دارای اهمیت زیادی است و نباید نقش آن را مورد چشم پوشی قرار داد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار