اولین‌های دفاع مقدس/ 11

کردستان در تیر رس تهاجم عراق

اولین اطلاعات از تمرکز نیروهای عراق در منطقه مرزی استان کردستان در 31 شهریور ماه 1359 به دست نیروهای ایرانی رسید حاکی از این بود که ارتش عراق نیرویی را در حوالی شهر پنجوین مقابل شهر مریوان متمرکز کرده که از جمله آن ها یک گردان توپخانه سنگین است.
کد خبر: ۲۵۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹ - 22September 2017
کردستان در تیر رس تهاجم عراق

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اولین اطلاعات از تمرکز نیروهای عراق در منطقه مرزی استان کردستان در 31 شهریور ماه 1359 به دست نیروهای ایرانی رسید حاکی از این بود که ارتش عراق نیرویی را در حوالی شهر پنجوین مقابل شهر مریوان متمرکز کرده که از جمله آن ها یک گردان توپخانه سنگین است.

در آن زمان از نیروهای لشکر 28 پیاده یک تیپ پیاده در مریوان، یک تیپ پیاده در سقز و بقیه نیروهای لشکر در شهر سنندج گسترش پادگانی داشتند. در زمان شروع جنگ برای مبارزه با آشوب ها و نا آرامی های داخلی تقریبا در تمام شهرها و بخش های مهم کردستان متفرق بودند و چون نیروهای لشکر برای خنثی کردن فعالیت عناصر ضد انقلاب کافی نبود از نیروهای لشکرهای دیگر به ویژه لشکر 16 زرهی قزوین و لشکر یک پیاده تهران و لشکر 81 زرهی کرمانشاه نیز یگان هایی برای تقویت آن لشکر به کردستان اعزام شده بودند.

بنابراین لشکر 28 پیاده که مسئولیت امنیت منطقه ای استان کردستان را داشت فاقد توان رزمی برای مقابله با حمله احتمالی نیروهای عراق به منطقه مرزی آن استان و به ویژه به شهر مریوان به عنوان مهمترین و حساس ترین شهر مرزی بود اما به هر صورت یگانی از تیپ پیاده مریوان در همان شهر باقی مانده بود و همین یگان بایستی با خطر احتمالی تجاوز نیروهای عراقی در آن منطقه رو به رو می شد و به نظر می رسید که ارتش عراق از ضعف توان رزمی نیروهای ایرانی در این منطقه آگاهی داشت و به همین جهت تهدید اصلی خود را در این منطقه متوجه حوالی شهر مریوان کرد و در بمباران هوایی مناطق داخلی ایران شهر مریوان را نیز یکی از هدف های هوایی خود قرار داد.

روز 31 شهریور اطراف مریوان را بمباران کرد که ضمن آن یک فروند هواپیمای عراقی نیز در حوالی «وله ژیر» مریوان سرنگون گردید.

در روز ششم مهرماه عناصر اطلاعاتی خبر از تقویت نیروهای عراقی در منطقه پنجوین مقابل مریوان دادند که عراقی ها تا حوالی آبادی های «بایوه» و «باشماق» در خاک ایران پیشروی کرده و تعدادی از مرز نشینان مخالف حکومت ایران را مسلح نموده اند. این اولین خبر تجاوز نیروهای عراق در محور پنجوین مریوان بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار