در نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس مطرح شد؛

تلفیق موسیقی محلی با موسیقی دفاع مقدس

استاد «محمود منظمی» در نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس، با اشاره به اینکه ذائقه ملت ایران در حوزه موسیقی، ذائقه‌ای بومی و محلی است، گفت: موسیقی محلی و موسیقی دفاع مقدس بهتر است با همدیگر تلفیق شوند.
کد خبر: ۲۵۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ - 26September 2017

موسیقی محلی و دفاع مقدس بهتر است با همدیگر تلفیق شوندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور استاد «شهرام منظمی»، استاد «محمود اکرامی» و استاد «مصطفی محدثی خراسانی» برگزار شد.

در این نشست استاد شهرام منظمی با بیان اینکه در موضوع دفاع مقدس آنچه که روی مردم بسیار تأثیر داشت، نواهای حاج صادق آهنگران و کویتی‌پور و امثال آن بود، اظهارداشت: این مسائل موجب شد که ملت ایران به جبهه‌ها بروند و به دفاع از کشور بپردازند.

وی با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس باید کارهای هنری جدیدی انجام شود، افزود: ملت ایران بیشتر به سبک‌های محلی علاقه‌مند هستند، مثلا موسیقی که در استان لرستان در زمان جتگ شنیده می‌شد بسیار تأثیرگذارتر از اتفاقات دیگر بود.

استاد منظمی با اشاره به اینکه ذائقه ملت ایران در حوزه موسیقی، ذائقه‌ای بومی و محلی است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مردم در شهرها زندگی می‌کنند، اما همین مردم با شنیدن نواهای محلی خود، ذهن‌شان به سمت محل‌های خود می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است موسیقی محلی و موسیقی دفاع مقدس با همدیگر تلفیق شوند.

در ادامه این نشست، استاد «محمود اکرامی» اظهار داشت: وقتی حرف از استفاده از موسیقی می‌زنیم، می‌بینیم که موسیقی ابزار ارتباط، آن هم از نوع احساس برانگیز است.

وی افزود: وقتی حرف از موسیقی دفاع مقدس می‌زنیم، یعنی سرودهای دفاع مقدس و ترکیبی از «صوت» و «کلمه»، وقتی حرف از موسیقی دفاع مقدس می‌زنیم یعنی اینکه دفاع مقدس به موسیقی‌مان جهت می‌دهد.

استاد اکرامی با بیان اینکه ما باید قبل از هر چیز بدانیم که در چه مرحله‌ای هستیم و هدف ما از موضوع دفاع مقدس چیست، خاطرنشان کرد: در زمانی که هدف ما، تهییج و بسیج نیروها است باید از شیوه آشنایی استفاده کنیم، یعنی اینکه چیزی را به داشته‌های مردم اضافه می‌کنیم و به خودشان برمی‌گردانیم.

وی افزود: گاهی وقت‌ها هدف ما تولید یک اثر فاخر و عرضه آن به دنیا است و هدف آن نیست که سنگرها را پر کنیم، در این‌جا یک ارکست دفاع مقدس راه‌اندازی می‌کنیم.

این شاعر برجسته کشور با بیان اینکه ممکن است گاهی اوقات هدف ما یادآوری خاطرات دفاع مقدس باشد، خاطرنشان کرد: تولید این نوع موسیقی، ادبیات و سبک موسیقی خود را می‌طلبد.

محمود اکرامی با اشاره اینکه موسیقی دفاع مقدس سه وجه دارد، تأکید کرد: یک وجه موسیقی دفاع مقدس وجه «دینی» آن است، یعنی همان مارش عزایی که برای محرم زده می‌شود و همان لحن محزون‌خوانی در موسیقی ها وجود دارد.

وی ادامه داد: گاهی وقت‌ها می‌بینیم که کلمات ما از «آرش» و «رستم» و امثال این‌ها نشأت می‌گیرد و وجه دیگر آن مسائل روز و شرایط کنونی است. موسیقی دفاع مقدس ترکیبی از این سه وجه است برای اینکه غیرت‌های ملی و دینی را تحریک کند و نیز هویت ما را به خودمان برگرداند.

این شاعر برجسته کشور بیان داشت: ادبیات دفاع مقدس ادبیات سر راهی نیست، بلکه روی شانه‌های هویت ملی و دینی ما ایستاده و به همین دلیل از منظره بالاتری به مسائل نگاه می‌کند و اثرگذارتر است.

وی افزود: ما در شعر دفاع مقدس، از یک شعر تهییجی به یک شعر توصیفی که وصف رشادت‌ها و شهادت ها بوده است رسیدیم و بعد به یک شعر تبیینی رسیدیم و بعد از آن هم به شعر اجتماعی رسیدیم که به پیامدهای جنگ مانند مشکلات اسرا و جانبازان می‌پردازد و بعضا رویکرد اعتراضی دارند.

در ادامه این نشست، استاد منظمی با بیان اینکه شاید امروز توقع مردم و جامعه از موسیقی نسبت به دیروز خیلی تغییر کرده است، افزود: وقتی مدیاهای مختلف در اختیار همه اقشار مختلف جامعه است، دیگر تلویزیون نمی‌تواند علمدار یک جریان باشد. پس باید بتوانیم برای هر موسیقی که می‌خواهیم بسازیم سناریو تعریف کنیم و مدیاهای کوتاه یک دقیقه‌ای تولید کنیم، نه سمفونی‌های 15 دقیقه‌ای.

وی با اشاره به اینکه مسئله سمفونی جایگاه خاص خود را در دفاع مقدس دارد، افزود: ما مسئله‌مان این نیست که سمفونی دفاع مقدس داریم یا نداریم، مسئله این است که باید ببینیم اساس و مبنا که ترانه‌های حماسی‌مان در طول تاریخ از زبان و دل مردم بر ‌آمده و در دوران دفاع مقدس هم ادامه پیدا کرده و در آن دوران که این همه حماسه‌ها انجام شد، آیا این روند فروکش نکرده است؟ راه حل اوج‌گیری ترانه‌های دفاع مقدس مدد گرفتن از مردم است.

شما نمی‌توانید صرفا یک ترانه را از رادیو پخش کنید و توقع داشته باشید که در جامعه اثرگذار شود، بلکه باید تصویر هم در آن نقش داشته باشد.

استاد منظمی با بیان اینکه اشعار دفاع مقدس از احساسات مردم در پشت جبهه‌ها نشأت گرفته است، گفت: مادرانی که فرزندان خود را از دست داده‌اند را هم باید در موسیقی دفاع مقدس دید، چون آن‌ها داغ دیده‌اند.

وی افزود: موسیقی دفاع مقدس هرچه که به جلو آمد تبدیل به خاطره شد و برخی دوست ندارند آن را بشنوند چون آن‌ها را یاد خاطرات سخت دوران دفاع مقدس می‌اندازد. باید این موسیقی ها به سبک جدید و موسیقی محلی بازسازی و به شکل آزاد در مدیا‌ها پخش شود.

همچنین، استاد محمود اکرامی در ادامه‌ نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس، با بیان اینکه ما هرچه بتوانیم حس بیشتری از مخاطب بگیریم، قطعا میزان اثرگذاری موسیقی بر روی آن بیشتر خواهد بود، بیان داشت: می توانیم با ابزارهای رسانه‌ای که در اختیار داریم بر روی مخاطبان ما که سرگرمی‌های زیادی در اختیار دارند تأثیرگذار باشیم.

وی افزود: امروز ما شهروند نداریم بلکه دنیاوند داریم و با انسان‌هایی روبرو هستیم که شهروند رسانه‌ها هستند که این فضا اقتضاعات خود را می‌خواهد.

در ادامه، استاد منظمی با اشاره به اینکه دفاع امروز از حوزه‌های جغرافیایی فراتر رفته است، خاطرنشان کرد: امروز از لحاظ محتوایی هم محل جنگ ما از مفاهیم سلحشوری، هیجانی و انگیزشی که در هشت سال دفاع مقدس بایستی ایجاد می‌شد تا مردم ایستادگی کنند، دیگر وجود ندارد. امروز تبیین است که بیشتر کاربرد دارد.

وی افزود: ما امروز در دورانی هستیم که سلاحمان تغییر کرده است برای همین تبیینی‌تر باید کار کنیم.

استاد محمود اکرامی در ادامه این بحث ابراز داشت: امروز جنگ با گذشته چند فرق جدی دارد جنگ قبل، جنگ مرزها بود ولی امروز جنگ، جنگ مغزها است و جنگ سخت به جنگ نرم تبدیل شده است.

وی افزود: سلاح‌های امروز نرم‌افزارها هستند و کشورهای قدرتمند کشورهایی نیستند که سخت‌افزار، تانک و تجهیزات این چنینی داشته باشند، بلکه کشورهایی هستند که در حوزه «داده» فعالیت دارند و قدرت بالایی در تولید، حفظ و ارائه به موقع آن دارند.

استاد اکرامی خاطرنشان کرد: در جنگ داده‌ها و جنگ جدید جهانی کامپوترها هستند که کار کاتیوشاها را انجام می‌دهند، لذا جنگ امروز سربازها و میدانش عوض شده است.

این شاعر برجسته کشور گفت: این ارزش‌ها هستند که یک امر را مقدس می‌کنند، لذا وقتی شما می‌گویی دفاع مقدس، برای این است که با ارزش‌های دینی و ملی شما که مقدس هستند پیوند خورده است.

وی با بیان اینکه، شرایط جدید، مخاطب جدید و فضای جدید، موسیقی جدیدی را می‌طلبد، افزود: این موسیقی‌ها گاهی بی‌کلام است و اندازه جدید و حس جدیدی را می طلبد و گاهی وقت‌ها نیز موسیقی باکلام است و شاعر باید با روشی جدید شعر را بسراید.

انتهای پیام/ 113
نظر شما
پربیننده ها