اولین‌های دفاع مقدس/ 68

نخستین عملیات با نامی برگرفته از آیات قرآن

عملیات «والفجر» اولین عملیات رزمندگان اسلام بود که با نام اولین آیه سوره والفجر «والفجر و لیال عشر والشفع و الوتر» در منطقه فکه به مرحله اجرا درآمد.
کد خبر: ۲۵۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ - 27September 2017
نخستین عملیات با نامی برگرفته از آیات قرآن

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، عملیات «والفجر» اولین عملیات رزمندگان اسلام بود که با نام اولین آیه سوره والفجر «والفجر و لیال عشر والشفع و الوتر» در منطقه فکه به مرحله اجرا درآمد.

منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی از شمال به «میشداق» و «برقازه» و از جنوب به «هورالهویزه»، از شرق به «چزابه» و شهر «بستان» و از غرب به شهر «العماره» عراق و رودخانه دجله منتهی می شد.

عملیات والفجر مقدماتی در هجدهم بهمن ماه سال 1361 با رمز مقدس یا الله، یا الله، یا الله در منطقه فکه آغاز شد.

عملیات از سه محور آغاز شد و نیروهای اسلام در تاریکی شب، پیشروی خود را به منظور پاکسازی میادین مین و شکستن خطوط دفاعی دشمن و رخنه در این خطوط، آغاز نمودند، وسعت و عمق موانع و استحکامات دشمن و وجود کانال های متعددی که دشمن برای آن ها در طول بیش از چند ماه کوششی قابل ملاحظه انجام داده بود، سرعت لازم را از نیروها گرفت.

عملیات والفجر مقدماتی با هدف تصرف پل «غزیله» و سپس در صورت امکان، دستیابی به شهر العماره عراق، طراحی گردید. در این عملیات نیروهای زرهی به لحاظ بعد مسافت و عمق منطقه عملیاتی به کار گرفته شدندو همچنین در این عملیات، سیزده یگان اعم از تیپ و لشکر از سپاه پاسداران و سه یگان از ارتش مشارکت داشتند. عملیات والفجر یک نیز در تاریخ بیستم فروردین ماه 1362 با همان رمز آغاز شد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار