حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان:

جلوه‌هایی از فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس دیده می‌شود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: جلوه‌های گسترده‌ای از فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس دیده می‌شود، شعارها و پرچم‌ها، رمزهای عملیاتی، نامگذاری واحدهای نظامی، ساختمان‌ها، وصیت‌نامه‌ها و غیره کاملاً متأثر از فرهنگ عاشورایی بود.
کد خبر: ۲۶۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ - 04October 2017
جلوه‌ای از فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس دیده می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در نشست «نگاهی به وجوه سیاسی دفاع مقدس» با اشاره به هویت‌یابی عاشورایی در دفاع مقدس و با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) اظهار داشت: بحث هویت‌یابی عاشورایی در دفاع مقدس در سه بخش روایت‌های ناسیونالیستی، تعریف هویت و هویت‌یابی ایرانیان قابل پی‌گیری است.

وی سپس به بیان روایت‌های ناسیونالیستی پرداخت و گفت: اندیشمندان غربی بحث هویت و ناسیونالیسم را مدرن می‌دانند، احمد اشرف در کتاب «هویت ایرانی» از سه روایت ناسیونالیستی یاد می‌کند: روایت ناسیونالیسم رمانتیک یا تعصب ملی، روایت ناسیونالیسم مدرن یا ضد تعصب ملی، روایت ناسیونالیسم تاریخی‌گرا.

حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان با اشاره به برداشت احمد اشرف بیان داشت:  هر سه روایت مدرن است و روایت غیر مدرن و دینی در این تقسیم‌بندی لحاظ نشده است. با وصف این، احمد اشرف در پایان کتاب خود به روایت مذهبی استاد مطهری اشاره می‌کند.

وی خلط مبحث در گفتار مدرن‌ها را ناشی از وجود هویت و کشف هویت دانست و درباره تعریف هویت ادامه داد: وقتی جامعه‌ای خود را در قالب مضمونی از معانی تعریف می‌کند، اشاره به هویت دارد. هویت ملی یعنی تعریفی که جامعه از خود ارائه می‌کند، با این وجود وقتی جامعه قادر به تعریف خود نباشد، دچار بحران هویت می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اینکه جوامع کهن بحران‌زده در تکاپوی هویت‌یابی خود بر می‌آیند، اظهار داشت: در هویت‌یابی ایرانیان، با فرض اینکه جامعه ایرانی از دویست سال اخیر به این سو با بحران هویت مواجه شده است، باید در نظر داشت که نخبگان مشروطه‌خواه غرب‌گرا سعی کردند با گفتمان مدرن از این بحران عبور کنند. لذا روایت‌های ناسیونالیستی را بر جامعه ایرانی مسلط کردند. دولت پهلوی نیز در همین راستا عمل می‌کرد.

وی افزود: روایت‌های مدرن هویت با شکست مواجه شدند و دستاورد آن غرب‌زدگی بود. در نتیجه بحران هویت در ایران تشدید شد، تشدید بحران هویت موجب استقبال از روایت مذهبی هویت شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان با بیان اینکه امام خمینی(ره) کاملاً به مسأله بحران هویت جامعه ایرانی توجه داشت، لذا هویت ایرانی را در چاچوب آیین اسلامی و فرهنگ عاشورایی تفسیر کرد، خاطرنشان کرد: دستاورد پاسخ هویتی امام(ره) را در سرنگونی حکومت طاغوت و دفاع مقدس می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: جلوه‌های گسترده‌ای از فرهنگ عاشورایی در دفاع مقدس دیده می‌شود، شعارها و پرچم‌ها، رمزهای عملیاتی، نامگذاری واحدهای نظامی، ساختمان‌ها، وصیت‌نامه‌ها و غیره کاملاً متأثر از فرهنگ عاشورایی بود.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها