هشدار مقامات پارلمانی روس نسبت به خروج آمریکا از برجام

چند مقام پارلمانی روسیه تصمیم احتمالی آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای با ایران را اقدامی تحریک‌آمیز، نگران کننده و بحران‌زا ارزیابی کردند.
کد خبر: ۲۶۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ - 06October 2017
هشدار مقامات پارلمانی روس نسبت به خروج آمریکا از برجام

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: «آلکسی پوشکوف» رییس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است، اگر آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، این اقدام می‌تواند منجر به بروز بحرانی تازه یا حتی آغاز جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه شود.

این سناتور بلند پایه امروز در صفحه توییتر خود نوشت: «بر اساس اطلاعات رسانه‌های گروهی آمریکا، «دونالد ترامپ» قصد دارد بزودی توقف اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی آمریکا را اعلام کند. چنین اقدامی از سوی طرف آمریکایی می‌تواند یک بحران جدی و حتی آغاز جنگ تازه‌ای در خاورمیانه را به دنبال داشته باشد.»

روزنامه «واشنگتن پست» روز پنج شنبه خبر داد که رییس جمهوری آمریکا قصد دارد هفته آینده عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند.

دونالد ترامپ دیروز در دیدار با مقامات نظامی آمریکا بار دیگر ایران را به نقض «روح برجام» متهم کرد و تاکید کرد: «ما نباید به ایران اجازه دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد».

در همین رابطه، «لئونید اسلوتسکی» رییس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز بر این عقیده است که خودداری احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، ممکن است اقدامات احتمالی از سوی تهران را در پی داشته باشد.

اسلوتسکی در گفتگو با خبرنگار «ایزوستیا» گفت: «مقامات کنونی واشنگتن ادعاهایی را علیه تهران مطرح کرده و قصد دارند از برجام خارج شوند. در حالیکه چنین اقدامی می‌تواند واکنش‌هایی از جانب ایران را نیز در پی داشته باشد. بنابراین چنین تصمیمی از طرف آمریکا را نمی‌توان اقدامی سازنده نامید».

این نماینده بلندپایه دوما یادآور شد که توافقات صورت گرفته بین کشورهای عضو گروه «1+5» با جمهوری اسلامی در سال 2015 توانست برخی نگرانی‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را بطور کامل از بین ببرد، بنابراین تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، به نظر بیشتر یک اقدام تحریک آمیز می‌رسد.

«ولادیمیر شامانوف» رییس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه نیز گفته است، اعلام لغو احتمالی برجام از سوی واشنگتن نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی تصمیم گرفته‌اند از این طریق مشکلات داخلی خود را حل کند.

شامانوف توضیح داد: «هیچ دلیل منطقی برای لغو برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. ظاهرا دولت آمریکا با این اقدام تنها سعی دارد مشکلات داخلی خود را حل و فصل نماید. البته ما نیز وظایفی داریم که به همراه ایران با موفقیت به حل و فصل آنها می‌پردازیم و در حال حاضر باید تنها به آن‌ها فکر کنیم».

به گفته این مقام پارلمانی، فعلا زود است در مورد روند آتی اوضاع در صورت این تصمیم آمریکا، پیش بینی خاصی نمود و باید منتظر بود و دید که واکنش ایران به این مسئله چگونه خواهد بود.

پیش از این در مسکو اعلام شده بود که طی یکی دو هفته آینده مقامات پارلمانی روسیه و ایران برای بررسی روند اجرای توافقات هسته‌ای در چارچوب برجام، با یکدیگر نشستی خواهند داشت.

انتهای پیام/ 181

نظر شما
پربیننده ها