رزمنده دفاع مقدس:

عاشورا در طول تاریخ تداوم دارد

یکی از یادگاران دفاع مقدس در دلنوشته‌ای می‌گوید: چه شباهت و تقارن عجیبی بین عملیات عاشورای سال 1363 هجری شمسی و شب عاشورای سال 62 هجری قمری رخ داده، احساس «کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا» را بخوبی می‌‌توان درک کرد؛ گوئی فقط اسامی عوض شده و روز و ماه و سال جابجا شده و جغرافیای زمین تغییر کرده است؛ ولی عاشورا همان است و کربلا همان.
کد خبر: ۲۶۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ - 23October 2017

عاشورا در طول تاریخ تداوم داردبه گزارش دفاع پرس از مشهد، به مناسبت فرارسیدن سالگرد عملیات عاشورا و برگزاری نشست بازخوانی این عملیات توسط راویان دفاع مقدس در مشهد، مجید شادکام از یادگاران دفاع مقدس که در عملیات عاشورا به عنوان تخریبچی لشکر 5 نصر حضور داشته و نشان افتخار برادر شهید بودن را بر سینه دارد، در دلنوشته­‌ای حال و هوای جلسه بازخوانی را اینگونه بیان می‌کند:

«امشب فضای مسجد ایزدی غرق در نور شد و معطر به بوی شهیدان گشت و بعد از 33 سال که از عملیات عاشورا سال 1363 در منطقه عملیاتی میمک می‌­گذشت تعداد کثیری از شهدای این عملیات از نزد خداوند متعال در عرش برین به خانه‌­اش در روی زمین آمده و میزبان جمعی از یاران باوفای خویش و همرزمان و همسنگران خود در یگان­‌های رزم لشکر 5 نصر و لشکر 21 امام رضا (ع) و تخریبچیان این دو لشکر در عملیات میمک بودند.

همرزمانی که امروز از آنها به عنوان راویان نور و یادگاران دفاع مقدس یاد می‌ کنیم در آن روز به آنها بچه‌های جبهه می­‌گفتند. همان‌هایی که در سنین نوجوانی و جوانی دست از لذائذ زندگی کشیدند و روزها و شب‌های بسیاری را در سنگرهای دفاع از سرزمین و ناموس و دین و عزت و شرف مردم ایران دوشادوش رفقای شهید خود صخره ‌ها و شیارها و رودها و میادین مین و سنگرهای کمین و ارتفاعات صعب­‌العبور و خطوط مقدم مبارزه با دشمن بعثی را در نوردیده بودند.

آنها هنوز هم با همان شور و اشتیاق و گرمی و احساس و هیجان با همان اخلاص، منطقه عملیاتی میمک را تشریح کرده و از معجزات و امدادهای غیبی آن عملیات مثل بارش باران سیل آسا قبل از پاتک عراقی­‌ها و ایجاد ستون بخار آب رودخانه «تلخ‌آب» قبل از نقل و انتقال ادوات نیروها گرفته تا گم کردن مسیر عبور از میدان مینی که بارها در مرحله شناسایی از آن عبور کرده بودند، در شب حمله، که به خواست خدا مانع از گیر افتادن نیروها در کمین عراقی‌ها شده بود تعریف کردند.

سرداری، معجزه الهی را در گم کردن خطوط دشمن ذکر می­‌کرد که بعد از چندین بار سردرگمی و تجسس مکرر به سرانجامی نرسیده و نهایتاً بطور اتفاقی از پشت سر نیروهای عراقی سر در آورده بودند بطوری که بدون درگیری بر نیروهای دشمن تسلط یافته و انها را اسیر نموده بودند و معجزات دیگری از این قبیل.

عده زیادی از همان‌ هایی که خودشان شخصا در آن عملیات حضور داشتند در جلسه سه ساعته چنان زانو زده و به خاطرات همرزمانشان گوش فرا می‌دادند که گوئی دوباره در فضای عملیات عاشورا هستند و بوی عطر آن مناطق مدهوششان کرده است.

تعدادی هم‌چنان توصیف عملیات عاشورای سال 1363 در منطقه میمک و ذکر خاطرات شهدای آن عملیات را می­‌کردند که گوئی از شب عاشورای حسینی در کربلا و ذکر دلدادگی و دلباختگی حسین ­ابن علی (ع) در خیمه‌های سال 61 هجری قمری سخن می­‌گویند.

چه شباهت و تقارن عجیبی بین عملیات عاشورای سال 1363 هجری شمسی و شب عاشورای سال 62 هجری قمری رخ داده و چه تشابه ویژه ‌ای بین دلدادگی یاران خمینی (ره) در این دفاع مقدس با اصحاب امام حسین (ع) در آن حماسه حسینی حس می‌شود، احساس «کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا» را به خوبی می­‌توان درک کرد؛ گوئی فقط اسامی عوض شده و روز و ماه و سال جابجا شده و جغرافیای زمین تغییر کرده است ولی عاشورا همان است و کربلا همان.

راویان چنان از ایثار و همت و پایمردی و رشادت و استواری و ایستادگی و جان برکفی و دلدادگی و عشق­ بازی و راز و نیاز و تهجد و شب زنده‌داری شهیدان این عملیات همچون شهیدان «مهدی میرزایی»، «محمدحسین بصیر»، «گل‌محمد غزنوی»، «حسین املشی» و «حجت‌الله زرینی» یاد می­­‌کردند که یاد یکایک اصحاب امام حسین (ع) همچون علی­‌اکبر(ع)، حبیب، مسلم، عون، جعفر و قاسم می­‌افتادی.

راویان دفاع مقدس و کسانی که در عملیات عاشورا حضور داشتند چنان خاطرات شیرین این عملیات را بیان می­‌کردند که عاشورا را با تمام وجود حس می­‌کردی و در دل با خود می‌گفتی؛ «یا لیتنا کنا معکم» و در ذهن اذعان می­‌کردی که با پای خویش به این مسجد نیامدی بلکه بر بال ملائک و به دعوت شهیدان در این فضا قرار گرفته‌ای و ساعاتی چند از فیض حضور دوباره شهیدان بهره­ بردی و همراه آنها به قله عزت و نور این سرزمین عروج کرده بودی.

خداوند دوباره قسمت کند و این همنشینی با شهیدان و دل‌نشینی خاطراتشان را روزی مدام ما گرداند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها