«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما با حضور در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع مقدس، درباره جایگاه جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: بزرگترین مشکل سینمای ایران در همین جشنواره فیلم فجر خلاصه میشود. روزگاری این جشنواره ویترین تولیدات یک ساله سینمای ایران بود؛ اما زمان زیادی از این اتفاق میگذرد و دیگر محلی برای هماندیشی سینماگران ما محسوب نمیشود. از زمانی که مدیران ناآشنا به مسائل کشور وارد عرصه شدند، این جشنواره از ارزشهای جامعه فاصله گرفت. فیلم فجر در واقع از فجر انقلاب فاصله گرفت.
این مدرس سینما افزود: جشنواره متاسفانه به عرصه رقابتها و حسادتها و نگاه مردمی به نگاه جناحی تبدیل شد. با این توضیح روشن است که این جشنواره نمیتواند آیینه ارزشهای جامعه باشد. در دهه ۹۰، سینما با ادبیات جامعه فاصله گرفت که تحت تاثیر سینمای غرب بود. متاسفانه مدیرانی هم که در نهادهای فرهنگی کار میکنند تخصصی در حوزه سینما ندارند. در نتیجه سینما نمیتواند در مسیر فرهنگ مردم ایران قدم بردارد. فیلمسازان بزرگی هم که توانایی کار دارند به نحوی دور نگه داشته شدهاند. برای همین میبینید که سینمای ایران دچار وضع کنونی شده است.
آذین ادامه داد: وقتی سینما چنین وضعی دارد طبیعی است که جشنواره آن هم چنین حال و هوایی داشته باشد. از این رو، سینمای ایران به مثابه بیماری است که به درمان نیاز دارد. این بیماری هم با یکی دو فیلم ارزشی مثل «ایستاده در غبار» درمان نخواهد شد. این فیلم فقط یک نمونه است در حالی که ما به نمونهها نیاز داریم تا جریانی به راه بیفتد.
این منتقد سینما با اشاره به نقش منتقدین در این اوضاع توضیح داد: منتقدین به عنوان کسانی که نبض جامعه را در دست دارند، باید ضمن نقد آثار سینمایی عملکرد مدیران سینمایی را هم نقد کرده و آسیبشناسی کنند. متاسفانه جامعه منتقدین به نوعی به نهادهای فرهنگی متمایل هستند و به نوعی آنها هم جناحی قلم میزنند.