بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 175/ رئیس دفتر الجزیره در تهران:

معادل دانستن اخبار با تبلیغات به معنی پایان روزنامه‌نگاری است

رئیس دفتر شبکه الجزیره قطر در تهران در نشستی در نمایشگاه مطبوعات گفت: اگر اخبار معادل با تبلیغات شد، باید بپذیریم که به پایان روزنامه‌نگاری رسیده‌ایم.
کد خبر: ۲۶۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ - 30October 2017

معادل دانستن اخبار با تبلیغات به معنی پایان روزنامه‌نگاری استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نشست خبری «عبدالقادر فایز» رئیس دفتر شبکه الجزیره قطر در تهران با موضوع «رسانه‌ها در زمان جنگ میان انسانیت و سیاست» در محل برگزاری نشست‌های نمایندگان رسانه‌های خارجی در ایران در مصلی، محل برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

عبدالقادر فایز در این نشست اظهار داشت: جنگ موضوعی طبیعی در بین بشر است. در واقع نمی‌شود به صورت قاطعانه گفت که جنگ چیز بدی است چون جزوی از تاریخ بشر است و از مهمترین مظاهر بشر محسوب می‌شود؛ اما چیزی که جنگ را بد نشان می‌دهد، اشخاصی هستند که باید در این جنگ تاوان بدهند؛ تاوانی که برای قدرت، ثروت و سیاست پرداخت می‌شود.

رئیس دفتر شبکه الجزیره قطر در تهران افزود: محرک اساسی در جنگ همان سیاست است. اهمیت رسانه اینجا معلوم می‌شود که رسانه‌ها می‌خواهند اتفاقات این جنگ را پوشش بدهند. اینجا ممکن است یک ایدیولوژی صورت بگیرد که خودکشی جمعی رسانه‌ها معنی می‌شود.

فایز گفت: در جنگ، هر رسانه‌ای به میدان می‌آید و می‌خواهد اخبار جنگ را انعکاس بدهد اما به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه، هر رسانه یک طرف را می‌گیرد؛ طرف‌هایی که اتفاقا هرکدام بخشی از واقعیت جنگ را بیان می‌کنند. همین باعث برچسب خوردن رسانه‌ها از طرف سیاسیون و احزاب می‌شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید بدانند که در جنگ چه چیزی می‌خواهند بگویند. گاهی اوقات، حمایت‌های مالی و سیاسی رسانه در بیرون از جنگ و از جایی خاص، تعیین می‌کند که رسانه چه حرفی بزند. مثل کشورهای یمن، سوریه و عراق که همیشه این اتفاق‌ها افتاده است. واقعیت این است که این ایدیولوژی باعث مرگ خبر و مرگ رسانه می‌شود.

رئیس دفتر شبکه الجزیره قطر در تهران گفت: بسیاری از خبرهایی که ما آنها را می‌خوانیم، خبرهایی خام و ابتدایی هستند که ممکن است ایراداتی داشته باشند و اخبار تکمیلی بعدی، آنها را تحت الشعاع قرار بدهد. درست مثل یک کارخانه خودرو سازی که ماشین به مردم میدهد و بعد از مدتی، نسخه تکمیلی و اصلاح شده آن را ارایه میدهد. اینجا است که اهالی رسانه باید با سیاست و دقت عمل کنند تا این نسخه اول با کمترین ایراد منتشر شود. چون بعضی از خطاها مانند موضوعات سیاسی و استراتژیک قابل اصلاح نیستند و باعث معضلاتی می‌شوند.

به گفته عبدالقادر فایز، مردم باید بدانند که خبرهای درست از یک نقطه منتشر نمی‌شود و برای دانستن واقعیت، باید نسخه‌های اولیه نقاط مختلف را جمع کنند و به یک خبر جامع و درست برسند.

وی همچنین تاکید کرد: بعضی از خبرنگاران بین پول و حقیقت، اولی را انتخاب می‌کنند. در واقع مهم نیست که خبری که می‌دهد، درست هست یا نه؛ تنها چیزی که برایش مهم است، خواست صاحب رسانه است و صاحب رسانه هرچه بگوید، برایش دست می‌زند. اما روش بهتر این است که ما به دنبال حقیقت و بی‌طرف باشیم؛ آن وقت خود رسانه به دنبال خبرنگار می‌رود. خبرنگار نباید ریموت کنترل در دست اصحاب رسانه باشد.

رئیس دفتر شبکه الجزیره قطر در تهران افزود: کشور ایران هم جزوی از قربانیان اخبار کاذب است. ما می‌خوانیم که مرد عرب در ایران اعدام شده است در صورتی که این اتفاق در عراق افتاده است و این تنها یک تبلیغ علیه ایران است.

فایز در پایان گفت: بدترین چیزی که می‌تواند برای یک رسانه اتفاق بیفتد، این است که مخاطبان، اعتمادشان را نسبت به رسانه از دست بدهند. در واقع اگر اخبار معادل با تبلیغات شد، باید بپذیریم که به پایان روزنامه‌نگار و روزنامه‌نگاری رسیده‌ایم.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها