به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «علی دلیلی» متولد 1333 در تهران است که مدرک دکتری علم کامپیوتر خود را در سال 1370 از دانشگاه «اوکلاهاما»ی آمریکا اخذ کرده است. وی سابقه تدریس در دانشگاههای ایران را دارد و مسئولیتهایی نظیر، دبیری شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم (دولت نهم)، دبیر کلی فناوری اطلاعات وزارت علوم (دولت نهم)، مدیریت گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شاهد، مدیر کلی فناوری اطلاعات دانشگاه شاهد، عضویت هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شاهد، عضویت مؤسس و پژوهشگر ارشد و مدیر عامل مرکز پژوهشهای قرآنی «نور ولایت مبین» را داشته است.
وی بر اساس تحقیقات و جستوجوهایی که انجام داده است، میگوید که بین گزینش، چینش و تکرار کلمات و فرازهای قرآن، تناسبهایی وجود دارد و حوزه علمیه قم نیز تحقیقات وی را یک علوم جدید قرآنی عنوان کرده است.
دفاع پرس: لطف کنید خودتان را معرفی کنید و از سوابق خود بگویید.
«علی دلیلی» هستم، از سال 1355 تا 1371 در آمریکا تحصیل کردم و مدرک دکتری خود را از دانشگاه «اوکلاهاما» در رشته «علوم کامپیوتر» اخذ کردم و مسئولیتهایی نظیر، فعالیت در مرکز تحقیقات مخابرات ایران. مدیریت گروه کامپوتر دانشگاه شاهد، مدیرکلی فناوری اطلاعات وزارت علوم و عضویت در شورایعالی راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم را داشتهام و هماکنون نیز مدیر مرکز پژوهشهای قرآنی «نور ولایت مبین» هستم.
بله، اگر به قرآن بنگریم، میبینیم که واژه «وحید» (به معنای: تنها، یکی) فقط یکبار در قرآن بهکار برده شده است و واژه «قالتا» (آن دو نفر گفتند) نیز تنها دوبار در قرآن آمده است.
همچنین در قرآن کریم، واژههایی با معنای «هشت، یک هشتم، هشتاد، هشتم» فقط هشتبار به کار برده شده است و واژه «سبع سماوات» یا «السماوات السبع» به معنای «هفت آسمان» نیز هفتبار آمده است.
اینها همه تناسب بین گزینش، چینش و تکرار کلمات و فرازهای قرآن است که اگر بگوییم
با همین تعداد از واژههای قرآن که دارای تناسب هستند نمیشود به معجزه بودن آن پیبرد، میشود با تناسب هزاران و یا میلیونها واژه دیگر در قرآن کریم به این معجزه پی برد.
بسیاری از تناسب واژهها در قرآن کریم از حالت استحسانات و ذوقیات خارج است و بیشتر به سمت مهندسی چینش و گزینش پیش میرود.
مثلاً، واژه عربی «شطر» به معنای «سمت» یا «جهت» است و قرآن کریم خطاب به پیغمبر (ص) میگوید: «فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» یعنی «پس جهت خود را به سوى مسجدالحرام کن»، این در حالی است که این واژه پنج بار در قرآن به کار رفته است و ما باید در شبانهروز پنج نماز بخوانیم.
همچنین، ما در شبانهروز پنج نماز را در سه زمان میخوانیم، یک نماز در صبح، دو نماز در ظهر و دو نماز نیز در شب. این درحالی است که این پنج نماز در سه آیه به صورت یک، دو، توصیه شده است.
از طرفی دیگر، در میان بیش از 6 هزار آیهای که در قرآن کریم وجود دارد، در ابتدای پنج آیه آن، واژه «صلاة» به کار برده شده است، در حالی که به ما توصیه شده است که در شبانه روز پنج مرتبه قبل از هر کاری نماز بخوانیم. همچنین، این واژه جمعاً 17 بار در قرآن به کار برده شده است، این در حالی است که ما در شبانهروز 17 رکعت نماز میخوانیم.
همانطور که میدانید، در 29 سوره از قرآن کریم حروف مقطعه وجود دارد که به 14 گروه تقسیم میشوند. از میان این 14 گروه یک گروه، حرف مقطعه «ص»، «ق» و «ن» هستند. حالا اگر در میان کلمات قرآن بگردیم، به ترتیب بهکار رفتن این سه حرف، 14 آیه وجود دارد که در این آیات یک کلمهای هست که یکبار حرف «ص» در آن بهکار رفته، همچنین 14 آیه وجود دارد که در آن کلمهای هست که دوبار حرف «ق» بهکار رفته و نیز 14 آیه وجود دارد که در یک کلمه از آن، سهبار حرف «ن» بهکار رفته است.
دفاع پرس: آیا تناسبهایی در زمینه موضوع امامت و ولایت هم در قرآن کریم وجود دارد؟
بله، وقتی که ما میگوییم امام حسن مجتبی (ع) امام دوم و کریم اهل بیت هستند، در قرآن کریم تنها دو آیه وجود دارد که در آن واژههای «حسن» و «کریم» به کار برده شده است.
و یا اینکه، وقتی میگوییم امام صادق (ع) امام ششم ما است، تنها شش آیه در قرآن وجود دارد که در آن واژه «صادقون» به کار رفته است و یا با وجود اینکه «قال الصادق (ع)» را زیاد به کار میبریم، فقط شش آیه وجود دارد که در آنها واژههای «قال» و «صادق» به کار رفته است. از طرفی دیگر فقط شش آیه داریم که در آنها، هم واژه «صادق» و هم به ترتیب حرفهای «جَ،عْ.فَ.ر» به کار رفته است.
همچنین، واژه «کاظمین» که مربوط به دو امام میشود نیز تنها دوبار در قرآن به کار رفته است.
امام سوم، امام حسین (ع) ماه محرم کنار رود فرات شهید شد و نیز لقب «سفینة النجاة» و «فوزاً عظیماً» به ایشان نسبت داده میشود، ایشان «کرب عظیم» و «ذبح ابناء» دیده است، عاشورا یعنی دهم، در دهم محرم «اکبر» و «اصغر» داده است. با این وجود میبینیم که واژههای «محرم»، «فرات»، «فوزاً عظیماً»، «سفینة»، «کرب عظیم»، «ذبح» و «ذبح ابناء» فقط سه بار در قرآن به کار برده شده است و نیز به عدد عاشورا که به معنای دهم است، فقط 10 آیه داریم که در آن واژه «کرب» یا واژه «بلا» به کار رفته است.
دهم محرم سال 61 هجری بود که «اکبر» و «اصغر» شهید شدند، از طرفی در آیه 10 سوره 61 قرآن، واژه های «اکبر» و «اصغر» به کار رفته است.
حضرت علی (ع) فرمودند که من «ب» جمله «بسم الله الرحمن الرحیم» هستم، آیا در «ب» شما 14 را می بینید؟ اما ما فقط 14 آیه داریم که در آن دو کلمه پیاپی وجود دارد که هر دوی آنها با «ب» شروع می شود و حضرت علی (ع) نیز معصوم دوم از چهارده معصوم است.
وقتی که قرآن کریم میفرماید: «انما ولیکم الله و رسوله»، منظور از «ولیکم» حضرت رسول (ص) نیست، منظورش دوازده امام است، با این وجود کلمه «ولی» در قرآن کریم فقط 12 بار به کار رفته است.
آیاتی که «إنما/أنما .... کم الله» دارند 12 عدد است و نیز «و رسوله» فقط 12 بار آمده است. در همین آیات دوازدهگانه یا چهاردهگانه در آیه اولی آن «م.ح.م.د» (محمد) آمده، آیه دومی «ع.ل.ی» (علی) آمده، سومی «ف.ا.ط.م.ه» (فاطمه) آمده است.
دفاع پرس: این علمی که میفرمایید، آیا در علوم امروز هم به کار میرود؟
بله، دولت آمریکا سالها قبل، مچ یکی از کارمندانش را گرفت و به او گفت که تو نرم افزاری داری که جدول اطلاعات ما را تحت عنوان «نامهای به مادرم» و بر طبق روابط نهاننگاری منتقل میکند.
دفاع پرس: آیا نتایج این تحقیقات را در فضای مجازی هم منتشر کردهاید؟
بله، تمام این مطالب در اینترنت با عنوان «اشارات ولایی قرآن» وجود دارد و در قالب نرمافزار اندروید نیز قابل دسترسی است.
این تحقیقات در اختیار حوزه علمیه قم قرار گرفته است و آنها نیز این تحقیقات را به عنوان علم جدید قرآنی از آن یاد میکنند و اعلام کردهاند که میتواند روش جدید تفسیری باشد.
انتهای پیام/ 113