در دومین یادواره شهید سید کاظم کاظمی عنوان شد

شهید کاظمی مکانیزم تصمیم‌سازی را برای مدیران کشور فراهم می‌کرد

شهید کاظمی با فعالیت‌های خود مکانیزم تصمیم‌سازی را برای تصمیم‌گیری مدیران ارشد نظام مانند نحوه مقابله با فعالیت‌های حزب توده، فراهم می‌کرد.
کد خبر: ۲۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹ - 31August 2014

شهید کاظمی مکانیزم تصمیم‌سازی را برای مدیران کشور فراهم می‌کرد

به گزارش خبرنگار دفاع پرس، فرا رسیدن سالروز شهادت سید کاظم کاظمی مسئول وقت اطلاعات سپاه و عضو شورای فرماندهی سپاه بهانه ای شد تا عدهای از همرزمان این شهید گرانقدر دورهم جمع شوند و برای زنده نگه داشتن مجاهدتهایش مراسمی را همراه با تجلیل از خانواده آن شهید و رونمایی از یک عنوان کتاب پیرامون فعالیتهای شهید کاظمی در دوران تصدی مسئولیت اطلاعات سپاه، برگزار کنند. لذا آنچه در ادامه ماحصل سخنان عنوان شده از سوی همرزمان شهید سید کاظم کاظمی است.

شهید کاظمی منافع ملی را بر منافع فردی ترجیح میداد

علی هاشمی از همرزمان شهید سید کاظم کاظمی، در دومین یادواره این شهید گرانقدر، سادهزیستی را بهعنوان یکی از ویژگیهای شهید کاظمی دانست و عنوان کرد: این روزها اگر افرادی اطلاعات و دانشی داشته باشند به لحاظ تعلق خاطر به جناحبندیهای سیاسی مطرح نمیکنند و این باعث میشود تا مدیریت کلان نظام آسیب ببیند؛ در صورتی که شهید کاظمی منافع کلان کشور را بر منافع فردی ترجیح میداد.

وی افزود: این ویژگی شهید کاظمی باعث شد تا علیرغم تحصیل در آمریکا و تسلط بر زبان انگلیسی، سنگر راحتی همچون دستگاه دیپلماسی کشور را برای خدمت به نظام انتخاب نکند و بهجای آن سنگر سخت فعالیت در واحد اطلاعات سپاه را برای خدمت برگزیند.

هاشمی، آزاد اندیشی را از دیگر خصایص شهید کاظمی دانست و گفت: شهید کاظمی اخلاقمدار بود و اخلاق را تحت الشعاع سیاست قرار نمیداد؛ بهعنوان مثال دو تن از سران گروهک «پیکار» که حکم اعدام آنها قطعی شده بود، با تلاشهای شهید کاظمی در آن مقطع از اعدام رهایی یافتند؛ چون برای مقابله با این گروهک اهداف بلندی را در سر داشت.

همرزم شهید کاظمی درباره ویژگی دیگر آن شهید بزرگوار یادآور شد: توجه ویژه به حمایت از محرومان، ویژگی دیگری است که میتوان برای این شهید سرافراز اسلام بیان کرد.

اطلاعات سپاه بساط حزب توده را برچید

سردار محمدعلی رحمانی، از فرماندهان واحد اطلاعات سپاه در دومین یادواره شهید سید کاظم کاظمی، ابتدا درباره علت پیشروی گروهی به نام داعش در عراق، گفت: علت اصلی پیشروی گروهی به نام داعش در عراق به دلیل وجود ضعف اطلاعاتی در میان نیروهای امنیتی و نظامی عراق و اختلاف قومی و مذهبی است.

در ادامه با اشاره به اینکه در زمان پیروزی انقلاب به دلیل شرایط خاص آن دوران یکباره تعداد زیادی تشکلها و گروههای مختلف در کشور اعلام موجودیت کردند، عنوان کرد: از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ به یکباره شاهد هستیم به علت شرایط خاص دوران انقلاب، تعداد زیادی از تشکلها و گروههای مختلف همچون تودهایها فعالیتهای خود را گسترش دادند و افرادی را هم به عضویت گروههای خود درآوردند؛ اما با شکلگیری واحد اطلاعات سپاه، بساط تمام این گروهها و جریانات جمع شد.

معاون سابق قرارگاه رمضان درباره جریان فکری تودهایها نیز یادآور شد: ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ زمانی که در زندان قصر زندانی بودم با عبور بالگردها از فراز منطقه متوجه شدیم خبری در راه است و بعد از اینکه از کشتار آن روز متوجه شدیم، بسیار متأثر شدیم و این در حالی بود که همبندیهای ما، در زندان یعنی تودهایها و اعضای مجاهدین خلق نهتنها از واقعه پیش آمده ناراحت نبودند، بلکه حرکت مردم را ارتجاعی میدانستند و میگفتند چنین کارهایی به نتیجه نمیرسد.

وی ادامه داد: اگرچه بعد از ۲۲ بهمن، عنوان میکردند با انقلاب هستیم و علیه رژیم شاه فعالیتهایی انجام دادیم، اما بهزودی چهره واقعی خود را با فعالیتهایی که انجام میدادند نشان دادند.

این عضو موسس اطلاعات سپاه با بیان اینکه این افراد فکر میکردند آدم های مذهبی، کارهای اطلاعاتی نمیتوانند انجام دهند، گفت: همین افراد بیتجربه همچون شهید کاظمی با کار اطلاعاتی همراه با رعایت اخلاق اسلامی، توانستند توطئههای این قبیل افراد را برملا سازند و شبکه فعالیتی آنها را متلاشی کنند.

سردار رحمانی یادآور شد: بنابر این حزب توده که تجربه کار تشکیلاتی چندین ساله در ایران داشت و حتی به نوعی بزرگترین سازمان تشکیلاتی در خاورمیانه محسوب میشد، با فعالیتهای واحد اطلاعات سپاه، بساطش برچیده شد.

وی ادامه داد: البته تا زمانی که ماهیت و هدف اصلی چنین گروههایی در مخالفت با نظام اسلامی برملا نشد، برخوردی با آنها صورت نگرفت. در واقع تا زمان برخورد با گروههای مخالف نظام فعالیتها به صورت زیرکانه همراه با کار اطلاعاتی متاثر از عقیده و ایمان انجام میشد.

این همرزم شهید کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تا کنون دو بار مراسم پاسداشت برای شهید کاظمی برگزار شده است، ولی اگر دهها بار دیگر نیز چنین مراسمهایی برگزار شود، باز هم حق مطلب برای این عزیزان ادا نخواهد شد.

سردار رحمانی در خاتمه یادآور شد: میزان رعایت اخلاق اسلامی توسط شهید کاظمی به حدی بود که وقتی از متهمان بازداشت شده میخواستند اعتراف بگیرند، تاکید داشت این کار همراه با رعایت اصول اخلاقی صورت گیرد؛ زیرا معتقد بود اسلام با خشونت و زور سازگار نیست؛ به همین دلیل چنانچه افرادی از این رویه تبعیت نمیکردند با آنها به گونه دیگری رفتار میکرد.

اولین واژه «سربازان گمنام» را امام(ره) برای اطلاعات سپاه بکار برد

سردار حسن شیرازیزاده، دبیر انجمن سپاس نیز بیان داشت: فعالیتها و نتایجی که شهید سید کاظم کاظمی در دورارن تصدی واحد اطلاعات سپاه داشت، باعث شد تا امام خمینی(ره) اولین بار واژه «سربازان گمنام امام زمان(عج)» را برای فعالیتهای واحد اطلاعات سپاه بهکار ببرند.

وی درباره انجمن سپاس هم گفت: این انجمن از سال ۸۶ برنامههای خود را با برگزاری مراسم و یادوارههای متعدد شهدا با هدف نزدیکتر کردن و ایجاد همدلی بیشتر بین پیشکسوتان اطلاعات سپاه، آغاز کرده است.

سردار شیرازیزاده با اشاره به اینکه اولین یادواره شهید «نذیر» سال گذشته برگزار شد، افزود: این انجمن بهواسطه فعالیتهای مسئول کمیته محتوایی انجمن یعنی سردار ثابت، تاکنون موفق شده اسناد ذی قیمتی را در رابطه با فعالیت های حزب توده در اوایل انقلاب جمعآوری و منتشر کند.

وی با بیان اینکه یکی از حوزههای فعالیتی واحد اطلاعات سپاه در اوایل انقلاب مقابله با جریان های مارکسیستی و ماتریالیستی بود، ادامه داد: مقابله واحد اطلاعات سپاه با فعالیت گروههای مارکسیستی و ماتریالیستی به نحوی بود که توانست ضربات بسیاری را بر تشکیلات چنین گروههایی مانند حزب توده و چریکهای فدایی خلق وارد سازد.

دبیر انجمن سپاس خاطرنشان کرد: فعالیتهای اطلاعاتی کشور که از آن بهعنوان فعالیت سربازان گمنام یاد میکنیم، حاصل تلاش افرادی مانند سید کاظم کاظمی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها