گفت‌وگوی دفاع‌پرس با رئیس ستاد حفظ آثار وزارت نفت

جرقه‌های آغاز جنگ تحمیلی با حمله به تاسیسات نفتی/ تولید نفت، یک روز هم متوقف نشد

رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وزارت نفت، با بیان اینکه صدام از قبل از پیروزی انقلاب، با خرابکاری‌ در خطوط انتقال نفت، بمب‌گذاری و هدف قرار دادن مناطق مرزی و نفتی جرقه‌های جنگ را زد، گفت: آنها اروند را بهانه کردند تا به وسیله آن، به جمهوری اسلامی ضربه اساسی بزنند.
کد خبر: ۲۶۶۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵ - 23September 2014

جرقه‌های آغاز جنگ تحمیلی با حمله به تاسیسات نفتی/ تولید نفت، یک روز هم متوقف نشد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، هشت سال جنگ تحمیلی دوران خلق حماسههایی بود که صفحات تاریخ کهن ایران را زرین کرد. دفاع جانانه ملت ایران معادلات کارشناسی را به هم ریخت و اثبات کرد که ایرانیان در دفاع از خاک و ارزشهای خود توان نامحدودی دارند. کارکنان صنعت نفت نیز در این دوران با تقدیم یک هزار و 20 شهید نگذاشتند صادرات نفت حتی یک روز هم متوقف شود، کاری که جمهوری اسلامی ایران را برنده قطعی جنگ نفت در هشت سال دفاع مقدس کرد.

سید کمال لوح موسوی رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس وزارت نفت، درباره نقش صنعت نفت در دوران دفاع مقدس گفت: از سال 86 ستاد حفظ آثار در صنعت نفت شکل گرفت که همان اهداف و ظایف در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به صورت محدودتری در صنعت نفت پیگیری شود.

وی افزود: به میزان عظمت و شکوه دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار صنعت نفت نیز موضوع و مطلب برای جمع آوری و پردازش دارد.

صنعت نفت در دوران دفاع مقدس جایگاه ویژهای در تامین درآمد ملی و سوخت رسانی داشت

لوح موسوی در ادامه گفت: با توجه به اینکه صنعت نفت قطب بزرگ نیروی انسانی، تخصصی و صنعتی کشور است در دوران دفاع مقدس نیز جایگاه ویژهای در تامین درآمد ملی و سوخت رسانی داشت، به همین دلیل دشمن نگاه ویژهای به صنعت نفت در زمان جنگ داشت. می توان گفت صدام از قبل انقلاب با خرابکاریها در خطوط انتقال نفت، بمب گذاری و هدف قرار دادن مناطق مرزی و نفتی جرقه های جنگ را زد و اروند را بهانه ای کرد تا به وسیله آن به اسلام و انقلاب ضربه ای اساسی بزند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صنعت نفت با اشاره به فعالیت های صنعت نفت در دوران جنگ تحمیلی بیان داشت: در شروع جنگ، نفت هم ضربه زیادی دید. دامنه جنگ وسیع تر می شد و هر زمان که دشمن در جبهه های اصلی شکست می خورد سعی داشت تا با بمباران مناطق نفتی و حمله به نفت کش ها این شکست ها را جبران کند. در عرصه بین المللی هم کشورهای غربی با تجمع و وحدت بین المللی سعی داشتند تا قیمت نفت را پایین نگه دارند تا از نظر اقتصادی ایران پشتوانه مالی کمی داشته باشد یا صادرات نفت را کاهش بدهد و قدرت اقتصادی آن کم شود.

شهید تندگویان نقش موثری در دفاع مقدس داشت

وی درباره مدیریت شهید تندگویان به عنوان وزیر نفت گفت: از همان روزهای آغاز جنگ ستادی در وزارت نفت شکل گرفت و با دستور مستقیم شهید تندگویان افرادی مامور تشکیل اتاقی برای رسیدگی به امور شدند. خود ایشان هم به خوزستان و پالایشگاه آبادان رفتند تا به صورت مستقیم حوادث را مدیریت کنند.

لوح موسوی افزود: به همین دلیل در دوران جنگ حتی یک روز هم صادرات نفت قطع نشد. حتی پالایشگاه آبادان که با خط مرزی فاصله ای نداشت از کار متوقف نشد. کارکنان صنعت نفت با وجود اینکه در موقعیت خطرناکی حضور داشتند و مواد سوختی، بمب بالقوه ای محسوب می شد که دشمن رادر طول جنگ دائما مورد تهاجم قرار می داد اما نیروها بر سرکار خود حاضر می شدند.

رئیس حفظ آثار نفت بیان کرد: پالایشگاه های کشور از جمله پالایشگاه های مناطق مرزی مثل تبریز و شهرهای دیگری چون تهران، ماهشهر، شیراز، بوعلی و اصفهان هر روز زیر بمباران و تهاجمات ایستادند و دائم فعالیت و تولید داشتند.

وی تصریح کرد: در صنعت نفت ایثارگران گمنامی داشتیم که به صورت رسمی ایثارگر محسوب نمیشدند. در جنگ تحمیلی حدود 25 هزار نفر ایثارگر داشتیم که از این تعداد، 1020 نفر شهید و حدود هزار نفر اسیر هستند. تعدادی از مدیران برجسته صنعت نفت نیز به سمت فرماندهی رسیدند.

لوح موسوی گفت: از فضاها و ظرفیتهای صنعت نفت نیز برای جنگ استفاده میشد و در اختیار نهادهای مربوط به جنگ قرار میگرفت. تولیدات صنعتی به سمت تولیدات نظامی و تامین نیازمندی های جنگ می رفت و خدماتی از جمله سوخت رسانی و خدمات بهداشت و درمان و اطفاء حریق و غیره در کمک پشتیبانی جنگ  حاضر بودند.

وی با اشاره به اقدامات صنعت نفت در دوران دفاع مقدس گفت: صنعت نفت در اکثر استان ها و بخش های مهم صنعتی کشور به خصوص در زمان دفاع مقدس حضور داشته و از خدماتش بهره برداری شده اما هیچ گاه این خدمات مطرح نشد و از این رو ناگفته های بسیاری وجود دارد.

وی افزود: برای مثال از جمله کارهای صورت گرفته در بخش حفظ آثار نفت تاسیس یادمان شهید تندگویان در جاده خفاس آبادان است که مورد بازدید زائران راهیان نور قرار می گیرد و محل به اسارت در آمدن شهید تندگویان است.

ساخت باغ موزه صنعت نفت آبادان

لوح موسوی بیان کرد: اخیرا در پالایشگاه آبادان نیز طرحی در حال اجرا است تا به دنبال آن باغ موزه صنعت نفت آبادان را در منطقه نزدیک اروند و در پالایشگاه آبادان تاسیس کنیم که کارهای این باغ موزه و نقشه آن انجام شده است.

رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس صنعت نفت به بازدید زائران راهیان نور از مناطق صنعتی مرتبط با دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حدود 50 الی 60 خانه ای که به عنوان موزه طبیعی جنگ در منطقه آبادان قرار داشته و مسقیما مورد تهاجم نیروهای دشمن قرار گرفته اند می توانند به نمایشگاه دفاع مقدس و موزه صنعت نفت تبدیل شوند .

وی تصریح کرد: حدود دو سال است که مقدمات اجرای این طرح آماده و برنامه ریزی ها انجام شده است تا فضاسازی و امکانات رفاهی مناسب برقرار شود. فعلا به صورت مقطعی برنامه هایی برای بازدید از این مناطق صورت گرفته که کاروان ها می توانند با هماهنگی بسیج پالایشگاه آبادان از این منطقه به عنوان موزه صنعت نفت دفاع مقدس بازدید کنند. همچنین نقشه تاسیس باغ موزه نیز در محل اروند و در کنار پالایشگاه انجام شده است.

لوح موسوی به تشریح برنامه های بنیاد حفظ آثار نفت پرداخت و گفت: در بنیاد حفظ آثار نفت ما به دنبال حفظ و احیای فرهنگ و آثار و ارزش های دفاع مقدس مربوط به صنعت نفت کشور هستیم. در بخش آثار دو دسته اثر شامل اسناد جنگ به صورت مکتوب و دست نوشته را داریم و در قسمتی دیگر اسناد فیزیکی مثل کشتی ها، لوله ها، دستگاه های مختلف و زمین و مکان هایی را داریم که در طول جنگ تحمیلی مورد صدمه و هجمه دشمن قرار گرفته است.

وزارت نفت 25 هزار ایثارگر دارد

وی بیان داشت: در بخش احیای فرهنگ ایثار با توجه به 25 هزار ایثارگری که در صنعت نفت کشور خدمت می کنند و گنجینه ارزشمندی نیز در دل این افراد نهفته است باید خاطرات آنها برای تولید آثاری چون فیلم و کتاب ثبت و ضبط شود.

لوح موسوی تصریح کرد: همینطور در بحث فضاسازی و یادمان ها باید کارهایی ویژه ای در حوزه صنعت نفت از جمله فضاسازی در مناطق نفت خیز جنوب همچون پالایشگاه آبادان انجام شده  و از تصاویر شهدای نفت در این فضاسازی ها استفاده شود. در برنامه هایی مختلف ملی و بین المللی و اختتامیه و افتتاحیه نیز از عکس و نقاشی این شهدا در فضاسازی های عمومی صنعت نفت استفاده شود تا در معرض دید قرار گیرد.

رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس صنعت نفت آموزش را از دیگر مباحث مهم در این مرکز عنوان کرد و افزود: بنیاد حفظ آثار نفت در تلاش است تا با آموزش به پرسنل جوان مشغول به کار در صنعت نفت، آنان را با تاریخ مقاومت و شهدای صنعت نفت کشور آشنا کند.

وی ادامه داد: تمام افرادی که در صنعت نفت حضور دارند موظفند از آثار شهدا صیانت؛ حفظ و تکریم کند. مدیران هر بخش نیز باید به این موضوع بپردازند زیرا اکثر مدیران شاغل در بخش صنعت نفت خود از ایثارگران بوده و به این قشر توجه ویژه دارند و هر جا با مشکلی مواجه شوند آن را برطرف می کنند.

لوح موسوی در پایان بیان کرد: بنیاد حفظ آثار نفت نیز نقش حمایتی، سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت را بر عهده دارد تا به عنوان مرکزی دولتی به رهبری کارهای صورت گرفته در آثار دفاع مقدس بپردازد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بیژن کریمی
|
-
|
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
0
6
با سلام.قبلا تلویزیون فیلمهای مستند مفصلی از آتش سوزی پالایشگاه آبادان در روزهای نخست جنگ تحمیلی پخش می کرد.لطفا اگه ممکنه برای دانلود بذارید.ممنون.
نظر شما
پربیننده ها