سردار غیب‌پرور در نشست با اصحاب رسانه خبر داد؛

آموزش نظامی و دفاعی 100 هزار نفر در قالب 430 گردان

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در یک سال اخیر 100 هزار نفر آموزش‌های تکمیلی دفاعی و نظامی را در قالب 430 گردان فرا گرفتند.
کد خبر: ۲۶۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ - 15November 2017
آموزش نظامی و دفاعی 100 هزار نفر در قالب 430 گردانبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «غلامحسین غیب‌پرور» رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست با اصحاب رسانه و در آستانه هفته «بسیج» اظهار داشت: حادثه غم انگیز زلزله که در غرب کشور روی داد و طی آن بیش از 400 نفر جان خود را از دست دادند و چند هزار نفر هم مصدوم شدند را تسلیت می‌گویم.
 
وی افزود: این داغ حادثه زلزله بر دل یکایک ایرانیان نشست اما التیام آن کمکی است که می‌توانیم به این عزیزان ارائه دهیم و از همه کسانی که در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده تلاش کردند، از بسیجیان، پاسداران سبزپوش، ارتشیان قهرمان و نیز دولتمردان تشکر می‌کنم.
 
سردار غیب‌پرور بیان داشت: بسیج که امسال در آستانه سی و هشتمین سال تاسیس آن قرار داریم، بسیجی است که در دوران دفاع مقدس و پس از آن در عرصه‌های مختلف برای حفظ انقلاب اسلامی و کمک به اعتلای آن جان فشانی‌های زیادی کرده است چرا که بسیجی ولایتمدار است و این ویژگی در آن تلألو خاصی دارد و از سوی دیگر باید گفت که بسیجی‌ها بی هیاهو و گمنام فعالیت می‌کنند و اختصاص به قشر خاصی هم ندارد.
 
وی افزود: بسیجی اهل کار انقلابی است و منتظر نمی‌ماند البته باید عرصه‌ها را درست تشخیص داد. بسیجی عرصه حیات خود را عرصه مبارزه در راه خدا می‌داند. بسیج تا زمانی می‌تواند نقش آفرینی کند که به مردمی بودن آن معتقد باشیم، بر این اساس است که شعار امسال هفته بسیج را «بسیج محور مردم سالاری» نامگذاری کردیم چون اگر خدمت به مردم را باور کنیم حیات انقلاب تضمین خواهد شد.
 
سردار غیب‌پرور ادامه داد: به همین دلیل در یک سال اخیر رویکرد مردم محوری را مورد توجه ویژه قرار دادیم و سعی نمودیم در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها این رکن رکین را وجه همت خود قرار دهیم؛ پس اعتلای بسیج را در خدمت به مردم می‌دانیم و این اعتلا را هم در چهار عرصه دفاع، فرهنگ، علم و خدمت‌رسانی دنبال می‌کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: کشور ما همواره مورد طمع بیگانگان بوده است، لذا در راستای تحقق فرمایشات امام خمینی (ره)  مبنی بر اینکه همه آحاد ملت بایستی در موضوع دفاع از کشور سهیم باشند، در عرصه دفاع طی یک سال اخیر 100 هزار نفر آموزش‌های تکمیلی دفاعی و نظامی را در قالب 430 گردان فرا گرفتند و این به توانمندی‌های سابق دفاعی و نظامی کشور ما افزوده شد.
 
سردار غیب‌پرور بیان داشت: در عرصه فرهنگی نیز می‌توان به راهیان نور اشاره کرد که تاثیرات بسیاری را در میان اقشار جامعه به ویژه نسل جوان کشورمان به دنبال داشته است، البته در حوزه کتاب هم فعالیت‌هایی انجام شده اما با این حال در حوزه کتاب راضی به چاپ هر کتابی نیستیم و در زمینه دفاع مقدس نیز هنوز حق مطلب را در عرصه نگارش و نشر به خوبی ادا نکرده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: در عرصه علمی نیز دانشجویان، دانش آموزان و سازمان علمی و پژوهشی بسیج تلاش‌های زیادی را در راستای گسترش علم و دانش و کمک به پیشرفت و آبادانی کشور انجام داده‌اند؛ اگر می‌خواهیم قوی باشیم، می‌بایستی جامعه‌ای عالم داشته باشیم زیرا جوامع بی سواد همواره مورد تحقیر دیگران هستند.
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: در همین راستا به دنبال تعامل و همکاری با تمامی مجموعه‌ها حتی دولت هستیم، زیرا در بسیج قصد نداریم به دور خود دیوار بکشیم؛ تعاملات بسیاری با مجموعه‌های دانشگاهی و علمی کشور برقرار ساخته‌ایم که برخی کارهای فوق العاده هم در عرصه علمی توسط بسیجیان صورت گرفته است.  
 
وی ادامه داد: در عرصه خدمت رسانی هم ما به عنوان بسیجی نمی‌توانیم گوشه‌ای بنشینیم و نظاره‌گر وجود معضلات اجتماعی در جامعه باشیم؛ به همین جهت برخی از تلاش‌های بسیج در عرصه خدمات اجتماعی ایجابی و برخی دیگر با هدف جلوگیری انجام می‌شود، مانند جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد. لذا امسال در 345 محله از شهرهای کشور طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی با همکاری مردم اجرا خواهد شد و در سال آینده تعداد محلاتی که تحت پوشش اجرای این طرح خواهند رفت، یک هزار محله خواهد بود.
 
سردار غیب‌پرور بیان داشت: یکی از فعالیت‌هایی که در جهت ترویج خدمات اجتماعی توسط بسیج انجام می‌شود، فعالیت‌های گروه‌های جهادی در مناطق محروم است؛ گروه‌های جهادی بسیج تا پایان سال 95 شش هزار گروه بود که این رقم در سال جاری به 10 هزار گروه که شامل 810 هزار نفر می‌باشد، افزایش یافته است.
 
وی گفت: البته امسال در رابطه با فعالیت‌های گروه‌های جهادی تغییری را اعمال کردیم و آن اینکه هر گروه جهادی می‌بایستی به مدت سه تا پنج سال فقط در یک منطقه فعالیت کند.  
 
سردار غیب‌پرور گفت: در حوزه امنیت به واسطه تلاش‌هایی که نیروی انتظامی در شهرها انجام می‌دهد، از امنیت خوبی برخوردار هستیم اما به منظور تقویت این امنیت، بسیج به مدد نیروی انتظامی می‌آید؛ در این رابطه ایست و بازرسی‌هایی که در معابر داشتیم کاهش می‌یابد اما در مقابل گشت‌های محله‌ای را افزایش خواهیم داد.
 
وی بیان داشت: در یک سال گذشته هشت هزار تیم پزشکی به مناطق محروم کشور اعزام شدند و علاوه بر این، برپایی 120 بیمارستان صحرایی نیز طی این مدت در مناطق یادشده به واسطه تلاش های بسیج جامعه پزشکی کشور داشتیم؛ همچنین در این مدت هفت میلیون نفر نیز به صورت رایگان ویزیت شدند.
 
سردار غیب‌پرور گفت: اما در هفت ماهه اخیر سال 96 خدمات بسیج جامعه پزشکی به 12 میلیون نفر به ارزش 50 میلیارد تومان ارایه شده است؛ از سوی دیگر در حماسه اربعین هم 1500 نفر از بسیجیان جامعه پزشکی در مرزهای چذابه، مهران و شلمچه و نیز در موکب‌هایی که در عراق بود، به ارائه خدمات مشغول بودند؛ امسال بسیج جامعه پزشکی پیشنهادی را داده که همانند گروه‌های جهادی سه تا پنج سال در یکی از مناطق محروم فعالیت کند که بنا داریم پس از برنامه‌ریزی‌های لازم این تقاضای آن‌ها را از سال 97 اجرایی کنیم.
 
وی گفت: امسال در 7 هزار و 600 مسجد برنامه‌هایی را اجرا کردیم، زیرا معتقدیم مسجد باید هم چون گذشته محل عبادت، تعاملات اجتماعی و ارائه خدمات اجتماعی باشد، لذا در سال آینده این موضوع را به صورت جدی‌تر دنبال می‌کنیم.
 
سردار غیب‌پرور تصریح کرد: برنامه دیگری که بسیج برای حضور در آن برنامه مفصلی دارد، حضور در فضای مجازی است چون نمی‌توانیم چشم خود را بر فعالیت در این محیط ببندیم تا این محیط قتلگاه جوانان ما شود؛ در همین رابطه شب گذشته با وزیر ارتباطات صحبت هایی را داشتیم که طی آن از آمادگی بسیج برای حضور فعال در حوزه مجازی صحبت شد. البته برای اینکه بتوانیم از این فضای مجازی نهایت بهره را ببریم می‌بایستی سواد استفاده از آن را هم ارتقاء دهیم؛ در این خصوص در سه ماهه آخر 96 و سال آینده برنامه‌های زیادی را خواهیم داشت. 
 
وی تصریح کرد: در خصوص کمک به زلزله زدگان نیز ستاد ویژه ای را در همان روز اول وقوع حادثه با مسئولیت سردار فضلی در منطقه برقرار کردیم و این قرارگاه را با عنوان قرارگاه شهید جعفری (شهید شاخص 96 بسیج) نامگذاری و در اولین اقدام جلسه ای را با تمام مسئولان بسیج سازندگی استان ها در کرمانشاه برگزار کردیم و درباره اقداماتی که قرار است بسیج انجام دهد، با آنها صحبت هایی صورت گرفت.
 
سردار غیب پرور تصریح کرد: بسیج در این رابطه یک کار کوتاه مدت و اورژانسی مانند کمک به مصدومان، آواربرداری و توزیع امکانات زیستی مانند چادر و پتو انجام می دهد اما کار بلند مدت آن که تلاش داریم سریع تر آن را به سرانجام برسانیم، ساخت واحدهای مسکونی برای زلزله زدگان است. به همین جهت امشب از طریق ویدئو کنفرانس با تمامی فرماندهان سپاه های استانی گفت و گویی را خواهم داشت تا هر استان معین ساخت سرپناه در چند روستا را عهده دار شوند؛ اما آن چیزی که تاکنون توسط بنیاد تعاون بسیج صورت گرفته عبارتند از توزیع 100 هزار بطری آب معدنی، 100 هزار قرص نان، 50 هزار قوطی کنسرو، دو هزار تخته پتو و 10 هزار متر مربع موکت.
 
وی بیان داشت: اخباری داریم مبنی بر اینکه در توزیع امکانات زلزله زدگان، مدیریت صحیحی اعمال نمی شود لذا از مردم و مسئولین می‌خواهیم اجازه دهند این امکانات به دست اهلش برسد.
 
سردار غیب پرور در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در خصوص اعلام برنامه های هفته بسیج عنوان کرد: برنامه های هفته بسیج امسال از 29 آبان تا 5 آذر خواهد بود که اولین روز از هفته بسیج که با عنوان بسیج، اقتصاد مقاومتی و سازندگی نامگذاری شده، همایش طلایه داران سازندگی در 30 استان کشور، افتتاح ده ها طرح اقتصاد مقاومتی و تجلیل از برترین های طرح های اقتصادمقاومتی به همراه برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی انجام خواهد گرفت.

وی بیان کرد: 30 آبان که به نام «بسیج، محرومیت زدایی و خدمت رسانی» نامگذاری شده، اعزام 1000 گروه جهادی به مناطق محروم، افتتاح 4 هزار طرح خدمت رسانی و ویزیت رایگان انجام می شود. اول آذر هم که روز «بسیج، اعتلای فرهنگی و اجتماعی» نامگذاری شده، برگزاری جشنواره مدرسه عشق و رونمایی از تولیدات هنری جشنواره فضای مجازی بسیج را شاهد خواهیم بود.
 
سردار غیب پرور گفت: همایش جهادگران علم و فناوری دانشجویان بسیجی با عنوان انقلابیون جوان و تجلیل از خانواده‌های شهدا به هماره غبارروبی از مزار شهدا برنامه هایی است که در دوم آذر که روز «بسیج، اندیشه ورزی و تولید علم» نامگذاری شده، اجرا می شود البته در این روز دیدار با مراجع هم صورت می گیرد و در سوم آذر نیز سخنرانی مسئولین بسیج قبل از خطبه های نماز جمعه صورت می گیرد. در 4 آذر هم که روز «بسیج، دولت مقاومت و استکبار ستیزی» نامگذاری شده، سعی می کنیم در بسیج، گفتمان مقاومت و جهان اسلام تبیین شود و روز ۵ آذر هم که روز «بسیج، جهاد کبیر و عمل انقلابی» است، تجمع بزرگ بسیجیان و آغاز طرح گشت‌های محله محور بسیج برگزار می شود.
 
وی در پاسخ به سوالی تاکید کرد: بسیج اهل تعامل و ارتباط با دولت است و این را هم بارها اعلام کردیم؛ البته وظیفه همه ما خدمت به مردم است و ملاحظات سیاسی نمی‌تواند مانع تعاملات خدمت رسانی به مردم شود لذا تا به امروز یکی دو بار این موضوع را حضورا به رئیس جمهور محترم بیان و اعلام آمادگی کرده‌ایم. البته تعاملاتی مانند کمک به کاهش ریزگردها در خوزستان و در بخش هایی همچون صنایع کوچک، کشاورزی، آبخیزداری، ارتباطات و فناوری بوده اما به دوستانمان در دولت توصیه می‌کنیم از این اقیانوس بی کران بسیج بهره بیشتری ببرند از سوی دیگر تاکنون از ظرفیت بسیج درخصوص اقتصاد مقاومتی هم به خوبی استفاده نشده لذا امیدواریم از این ظرفیت به خوبی بهره ببرند.
 
سردار غیب پرور گفت: بسیجیان تا امروز در سه بخش بسیج عادی، فعال و ویژه تقسیم بندی می شدند که به زودی دو لایه جدید هم به آنها اضافه خواهد شد که شامل بسیج عمومی و بسیج غیرعضو می‌شود؛ این موضوع در ستاد کل سپاه به تایید رسیده که برای اجرا باید در مراحل بالاتر هم تایید شود. در این تقسیم بندی، بسیج غیر عضو شامل آحاد ملت ایران می‌شود که نظام را قبول دارند اما در بسیج ثبت نام نکرده‌اند و بسیج عمومی هم افرادی هستند که ثبت نام می‌کنند ولی زمان شرکت در فعالیت‌های بسیج را ندارند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جذب قشر به اصطلاح «خاکستری» جامعه به بسیج، عنوان کرد: نباید زیاد از اصطلاح «قشر خاکستری» استفاده کنیم و خودمان را جز خوب ها بدانیم چون بخش اعظمی از مردم، انقلاب و ولایت را دوست دارند و ما هم نباید خط کشی کنیم لذا از نظر ما همه مردم ایران بسیجی هستند. 
 
سردار غیب پرور همچنین گفت: یک اتفاق بزرگ در جهان اسلام رخ داده و بیداری اسلامی شکل گرفته است؛ عربستانی ها باید باورشان شود که این بیداری در همه جهان اسلام بوده و انگشت اتهام به سمت ایران مشکلی را حل نمی‌کند؛ امیدواریم سران عربستان رفتار عاقلانه انجام دهند که بعید می‌دانیم اما متوجه باشند که مردم یمن سلحشور و مقاوم هستند که استقلالشان را طلب کرده اند.
 
انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها