عضو کمیسیون امنیت ملی:

سعودی‌ها در گذشته عاقلانه‌تر رفتار می‌کردند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است با بیان اینکه تهدیدات عربستان علیه ایران محلی از اعراب ندارد، گفت: خود عربستان به‌دلیل جنایاتی که در یمن مرتکب شده امروز بزرگ‌ترین تهدید برای حیات خود است.
کد خبر: ۲۶۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸ - 17November 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به لفاظی‌های ضدایرانی اخیر عادل الجبیر مبنی بر مداخله و تجاوزات ایران گفت: اگر به صورت محتوایی بررسی شود سیاست عربستان در طول چند دهه اخیر در جهان اسلام به چه شکل بوده است نخست آن دسته از سیاست هایی که در دستگاه دیپلماسی متجلی است و دیگری سیاست هایی که وزیر خارجه عربستان اعلام می کند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه چند دهه است که عربستان راه اشتباهی را در پیش گرفته، عنوان کرد: این کشور با دلارهای نفتی و ثروت بادآورده دست به اقداماتی زد که رژیم اشغالگر قدس در منطقه کرده بود و بر همین اساس تخم نفاق و کینه را با آموزش ایدئولوژی وهابی گری در سراسر جهان اسلام پاشید که نمونه های آن را در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و شمالی آفریقا دیدیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که اقدامات عربستان در نهایت افراط گرایی اسلامی را برای جهان اسلام به ارمغان آورد، یادآور شد: از طرف دیگر با پولی که خرج تروریسم کرد، افراد نوکیسه ای همچون بن لادن که یکی از شاهزادگان سعودی بود را تربیت کرد که محضر تروریسم و افراط گرایی اسلامی شد و حادثه 11 سپتامبر را شکل داد.

دهقانی فیروزآبادی همچنین با اشاره به لقب گرفتن عربستان به عنوان گاو شیرده ازسوی ترامپ، ابراز داشت: بر همین اساس است که سعودی ها 500 میلیارد دلار هزینه سلاح به آمریکا می دهند و با آنها مراوده دارند در حالی که در این کشور مشارکت سیاسی دیده نمی شود و آمریکایی ها بر این موضوع چشم پوشیده اند و امروز عربستان به لحاظ سیاسی عقب افتاده ترین حالت را دارد.

وی با یادآوری این مطلب که سیاستمداران سعودی در گذشته عاقلانه تر رفتار می کردند اما سیاستمداران جدید آنها هیچ متانتی در گفتار نداشته و به خود اجازه هرگونه ادعا و لفاظی و حتی تهدید علیه ایران می دهند، اظهار داشت: آنها می خواهند اقدامات خود در یمن را پشت سر بگذارند و عادل الجبیر هم موظف است هر از گاهی پروژه ایران هراسی را از سر بگیرد اما همانطور که وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان داد بزرگ تر از عربستان هم برای ایران عددی نیست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان بزرگ ترین تهدید برای حیات خود در منطقه است و هیچ کشوری به دنبال ایجاد مزاحمت برای آنها نیست، آنها 17 میلیون یمنی را در گرسنگی و شرایط بد قرار داده اند و امروز این فاجعه انسانی آنها را با مشکلاتی روبرو که قدرت خروج از آن را ندارند.
 
منبع: خانه ملت 
نظر شما
پربیننده ها