نویسنده و شاعر دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

یک هزارم ظرفیت‌های روایی دفاع مقدس هنوز نوشته نشده است/ تمامی کارکترهای شخصیتی جنگ، من را درگیر خود می‌کند

«محمدرضا شرفی خبوشان» تمام شخصیت‌های جنگ تحمیلی را جذاب دانست و گفت: تاکنون یک هزارم ظرفیت‌های روایی دفاع مقدس نقل شده است، ولی هنوز داستان‌های نگفته بسیاری هستند که منتظرند نویسندگان با قلم‌شان به استقبال آن‌ها بروند.
کد خبر: ۲۶۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴ - 21November 2017
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از اراک، دنیای کلمات و واژه‌ها او را با نام «محمدرضا شرفی خبوشان» می‌شناسند که متولد 1357 از «ورامین» است.

«بی‌کتابی» عنوان تازه‌ترین اثر او است که به قلمش روایت شده و در مدت زمان برگزاری نمایشگاه کتاب نیز با استقبال خوب خوانندگان به چاپ دوم رسیده است.

«نامت را بگذار وسط این شعر» نیز مجموعه شعر دفاع مقدسی است که در قالب غزل توسط وی سراییده شده و توانسته  نامزد جایزه «قلم زرین» و کتاب سال دفاع مقدس در بخش شعر شود.

همچنین، مجموعه غزل «از واژه‌ها تهی»، مجموعه شعر «سپید طعم خوش واژه‌ها»  و «یادداشت‌های بی‌اهمیت یک شاعر شهرنشین»، مجموعه داستان «بالای سر آب‌ها» بهترین اثر برگزیده کتاب سال دفاع مقدس درسال 1389، رمان نوجوان «موهای تو خانه ماهی هاست» بهترین اثر برگزیده رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب، رمان نوجوان «یحیی و یا کریم»، «عاشقی به سبک ونگوگ» نامزد جایزه کتاب سال جلال آل احمد، «قلم زرّین و شهید غنی‌پور» از آثار این نویسنده و شاعر جوان به شمار می‌رود که در این مدت توانسته جوایزی نظیر برگزیدگی جشنواره داستان «یوسف»، جشنواره «داستان انقلاب» در بخش رمان نوجوان، جشنواره «داستان اشراق» و کتاب سال دفاع مقدس در بخش داستان کوتاه را به خود اختصاص دهد.

اهمیت دفاع مقدس و پرداختن به ادبیات غنی این حوزه از منظر قلم یک نویسنده ما را بر آن داشت که در گفت‌و‌گویی با «محمدرضا شرفی خبوشان» نگاهی به این اقیانوس عمیق داشته باشیم.

مهم‌ترین گام برای نویسندگان، باور خویشتن است

محمدرضا شرفی خبوشان در ارتباط با توجه نویسندگان به استعدادها و توانایی‌های خود به عنوان یک نویسنده، اظهار داشت: نویسندگان باید خویشتن را به عنوان یک نویسنده باور داشته و با برنامه‌ریزی مسیر حرکت و رشد خود را مشخص کنند.

وی افزود: عده‌ای نوشتن برای‌شان امری تفننی است و با جدیت به این حوزه نگاه نمی‌کنند، در صورتی که برای خلق یک اثر مطلوب و خواندنی، نیاز است که نویسنده ضمن مطالعه، برنامه‌ریزی مشخصی برای نگارش داشته باشد.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس تصریح کرد: بیان دستاوردها و انتقال فرهنگ دفاع مقدس، مهم‌ترین محوری است که نویسندگان این حوزه در آثار خود باید بر آن‌ها تکیه کنند.

کارگاه‌های نویسندگی، پاشیدن بذر پرورش نویسندگان جوان است

شرفی خبوشان با اشاره به ضرورت برگزاری کارگاه‌های نویسندگی در سطح کشور، به‌ویژه در بحث مربوط به ادبیات دفاع مقدس، گفت: در واقع برگزاری این کارگاه‌ها همانند پاشیدن بذر پرورش نویسندگان جوانی است که در سال‌های آینده با تولید آثار فاخر و با کیفیت، سبب ارتقاءبخشی به جایگاه ادبیات دفاع مقدس و جذب مخاطب می‌شوند.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم در کارگاه‌های آموزشی، این موضوع را به نویسندگان آموزش دهیم که چگونه با بهره‌مندی از ابزار داستان، جنبه‌های مختلف دفاع مقدس را برای مخاطب ملموس سازیم.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آن‌چه که در کارگاه نویسندگی اتفاق می‌افتد این است که به شرکت کننده این فرصت داده می‌شود تا میزان توانایی و استعداد خود را در حوزه نگارش آزموده و نیز فرصتی به منظور افزایش دانش و آگاهی در اختیارشان قرار داده می‌شود.

سوژه‌های ناب دفاع مقدس، منتظر قلم نویسندگان با ذوق هستند

شرفی خبوشان با اشاره به غنی بودن ادبیات و سوژه‌های ناب دفاع مقدس گفت: آن‌چه که تاکنون در حوزه ادبیات دفاع مقدس به آن پرداخته شده، تنها یک هزارم ظرفیت‌های روایی است که در طول این هشت سال وجود دارد.

وی افزود: این حرف بدان معنا است که ظرفیت‌های فراوانی از دفاع مقدس وجود دارد که منتظرند نویسندگان با قلم روان و گویای خود، به استقبال آن‌ها بروند.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس تصریح کرد: به طور مثال در بحث پشتیبانی جنگ که بخش عظیمی از دفاع مقدس ما مربوط به این حوزه و کمک و مشارکت قشرهای مختلف مردم می‌شود، چه‌قدر می‌تواند در دل خود داستان و روایت برای بازگو کردن و قابلیت تبدیل به داستان شدن را داشته باشد.

شرفی خبوشان با اشاره به تعدد روایات مردمی مختلف از دفاع مقدس گفت: روایت‌هایی بی‌شمار از مردم وجود دارد که شاید از جبهه‌ها دور بودند اما با هست و نیست خود به جبهه‌ها کمک می‌کردند ولی این موضوعات خوراک نوشتار بسیاری از نویسندگان ما است که با نگاه خاص خود به آن پرداخته و به نگارش آن بپردازیم.

وی ادامه داد: به صورت کلی بگویم، ما به میزان زیادی از ظرفیت‌های نانوشته در این حوزه داریم که منتظر آغوش گرم نویسندگان هستند که بستگی به این دارد یک نویسنده زحمت بکشد و تمامی زوایای دفاع مقدس را خوانده و تماشا کند و از منابع مکتوب شفاهی و غیرشفاهی بهره‌مند شده و با آدم‌های جنگ و تجربیات آن‌ها ارتباط بگیرد.

 یک هزارم ظرفیت‌های روایی دفاع مقدس هنوز نوشته نشده است/ تمامی کارکترهای شخصیتی جنگ، من را درگیر خود می‌کند

تمامی کارکترهای دفاع مقدس من را درگیر خود می‌کند

شرفی خبوشان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنکار دفاع پرس، تمامی شخصیت‌ها و کارکترهای دفاع مقدس را جذاب دانست و  اظهار داشت: هر کسی که در زمان جنگ تحمیلی به ندای درونی خود پاسخ داده و آسایش و آرامش خودش را کنار زده و به دل درگیری‌ها و خطرات رفته است، من را به عنوان یک نویسنده درگیر خود می‌کند.

وی افزود: در واقع از دیدگاه یک نویسنده و داستان‌نویس، فردی شگفت‌انگیز است، که سرشار از روایت و داستان‌های متعدد باشد.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس تصریح کرد: به نظر من در عرصه دفاع مقدس نمی‌توان گفت که فردی از فرد دیگر خاص‌تر بوده است، چرا که هر کدام‌شان با توجه به موقعیتی که در آن قرار داشتند می‌توانند در قالب سوژه داستان برای مخاطب جذاب و خواندنی باشند.

شرفی خبوشان با اشاره به گستردگی دایره روایتی دفاع مقدس گفت: برای یک نویسنده، چه آن رزمنده 14 ساله و چه رزمنده 70 ساله و یا آن دسته از زنان غیوری که در پشت جبهه‌ها در قالب ستادهای پشتیانی فعالیت می‌کردند، همگی می‌توانند در دایره روایتی خود ارزشمند باشند.

وی ادامه داد: نحوه پرداختن نویسنده به سوژه‌ها و شخصیت‌های دفاع مقدس است که می‌تواند سبب ایجاد انگیزه و علاقه در مخاطب برای خواندن داستان مورد نظر باشد.

انتشار اثر جدید شریک کردن خواننده در تجربه‌ای تازه است/ برای انتخاب کارهایم وسواس دارم

شرفی خبوشان با اشاره به فراهم کردن تجربه‌زیستی برای خوانندگان گفت: من به هر اثری که تاکنون منتشر کرده‌ام، عشق و علاقه داشتم، چرا که انتشار آن را شریک کردن خواننده در تجربه‌ای تازه می‌دانم.

وی افزود: در واقع انتشار اثر جدید که خود نویسنده آن را باور دارد، می‌تواند تجربه‌زیستی را برای مخاطب فراهم کرده و آن را برای وی ملموس کند.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تاکنون که به عنوان یک نویسنده در حوزه ادبیات فعالیت کرده‌ام، کارهایم را با وسواس انتخاب می‌کنم و سعی می‌کنم تا سوژه‌ای را برای تحریر و نگارش انتخاب کنم که نسبت به آن باور داشته باشم.

شرفی خبوشان با اشاره به تیزبینی نویسنده گفت: خلق یک اثر خاص و پرمخاطب همیشه از دل جریانات عظیم نشأت نمی‌گیرد، بلکه نویسنده‌ای خوش ذوق است که بتواند از دل روزمرگی‌ها و اتفاقات ساده بهترین و ناب‌ترین سوژه‌ها را انتخاب کرده و با قلم شیوا و روان خود آن را صیقل داده و به مخاطب ارائه دهد.

وی ادامه داد: در بحث مربوط به شهدای مدافع حرم نیز، آن‌قدر ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به رشته تحریر و نگارش درآورد.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس تصریح کرد: در واقع شهدای مدافع حرم نیز همانند همان آدم‌ها و شخصیت‌های هشت سال دفاع مقدس با همان انگیزه‌ها، درونیات و باورها هستند که جان‌شان را نثار باورها و ارزش‌های خود کرده‌اند که می‌توانند پتانسل خوبی برای نویسندگان باشند.

هر لحظه از دفاع مقدس هزاران روایت

شرفی خبوشان در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به پرداختن مفصل به سوژه‌های دفاع مقدس گفت: تمام هشت سال جنگ تحمیلی و هر لحظه‌اش سرشار از هزاران روایت نگفته است که افراد صاحب قلم باید آن‌ها را به رمان‌ها و کتاب‌های مختلف تبدیل کنند.

وی افزود: بی‌شک، قلم یک نویسنده از بیان تمامی ایثار و مقاومت‌های مردم این مرز و بوم قاصر است، اما داستان‌نویس خوب باید آن‌قدر خودش بهت‌زده این حجم از جانفشانی و گذشت شود که مخاطب را درگیر واقعه و قلم خود کند.

این نویسنده و شاعر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هنوز جای خالی هزاران کتاب در کتابخانه‌ها از سوژه‌های ناب و نگفته دفاع مقدس خالی است که امروز هر نویسنده‌ای می‌تواند برای تحریرشان قدم در میدان بگذارد.

گفت‌وگو و تنظیم: مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها