«آمرلی» را چه کسی آزاد کرد؟

مانور تبلیغاتی آمریکا بر روی خبری دروغین

مخالفت آمریکا با انجام عملیات نظامی در عراق ٬ زمانی که مالکی هنوز نخست وزیر بود و نخست وزیر جدید انتخاب نشده بود ٬خود گواهی بر حضور نداشتن و عدم تمایل آمریکا برای شرکت کردن در جنگ علیه تروریسم است.
کد خبر: ۲۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷ - 02September 2014

مانور تبلیغاتی آمریکا بر روی خبری دروغین

به گزارش دفاع پرس، عملیات آزادسازی شهر آمرل در عراق از دست نیروهای داعش٬ آنطور که رسانه های عراقی اعلام کردهاند٬ با همکاری گسترده نیروهای ارتش عراق با نیروهای پیشمرگه کردستان انجام شده و به یکی از بزرگترین عملیاتهای موفقیت آمیز عراق علیه داعش در طی چند ماه گذشته تبدیل شده است.

 با این حال به نظر میرسد آمریکاییها نیز به دنبال استفاده از این موفقیت بوده و سعی دارند این عملیات را به نام خود سند بزنند. روزنامه نیویورک تایمز در همین راستا با انتشار گزارشی مدعی شد حملات هوایی آمریکا به همراه عملیات زمینی نیروهای پیشمرگه و نیروهای نظامی وابسته به شیعیان در عراق باعث موفقیت این عملیات در آمرلی شده است.

 آمرلی مجموعه ای از روستاهای همجوار است که شیعیان در آن ساکن بوده و طی ۸۰ روز گذشته که تحت محاصره داعش قرار گرفته بودند ٬مقاومت بالایی از خود نشان دادند.

نیویورک تایمز در این باره سعی کرد تلقین کند : «آمرلی در حالی آزاد شد که نیروهای شیعه وابسته به ایران و یا آموزش دیده در این کشور ٬ برای اولین بار هدفی مشترک با آمریکا را دنبال کردند. با این حال دولت اوباما معتقد است که هیچ همکاری و هماهنگی قبلی میان این نیروها با آمریکا وجود نداشته است. به نوشته این روزنامه آمریکایی اگر چنین اقداماتی ادامه پیدا کند ٬میتواند حامل پیامی در خصوص تغییرات اساسی در روابط ایران و امریکا باشد. این مسئله میتواند باعث شکل گیری تغییراتی در منافع ایالات متحده در منطقه نیز باشد. آمریکا در صورت قرار گرفتن کنار نیروهای نظامی شیعه در منطقه نشان میدهد که باید تغییراتی در نوع نگاهش به این نیروها به وجود آورد. نیروهای نظامی شیعه تاکنون به عنوان نیروهای تروریستی شناخته میشدند اما هم اینک آمریکا خود در حال همکاری با آنها برای هدف مشترکی است. باید دید این اقدامات بیشتر از این نیز گسترش مییابد یا خیر.»

نیویورک تایمز با گفتن این مقدمهها به سراغ پیام اصلی خود رفته است : «خروج آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱ کار اشتباهی بود و تا زمانیکه آمریکا پای میدان مباره با تروریسم نباشد ٬عراقیها و قدرتهای منطقه ای مانند ایران نمیتوانند کاری از پیش ببرند!»

آمریکا به نیروی نظامی شیعیان تبدیل نمی شود
همه اینها در واقع بر اساس یک باور و فرضیه غلط استوار شده و آنهم این است که آمریکا در عملیات شکست حصر آمرلی حضور داشته است. مخالفت آمریکا با انجام عملیات نظامی در عراق ٬ زمانی که مالکی هنوز نخست وزیر بود و نخست وزیر جدید انتخاب نشده بود ٬خود گواهی بر حضور نداشتن و عدم تمایل آمریکا برای شرکت کردن در جنگ علیه تروریسم است.
دیوید پترائوس ٬ فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق در زمانی که این کشور به تسخیر آمریکا درآمده بود ٬قبل از این بیان کرده بود که اوباما و دولتش نمیخواهند به نیروی هوایی دولت شیعی عراق تبدیل شوند. پترائوس اعلام کرده بود که آمریکا با نیروهای شیعه برای جنگ علیه داعش که به گفته او اسلامگرایان رادیکال سنی بودند ٬ همدست نمیشود. او بیان کرده بود که تنها نیروی نظامی که باید در این خصوص وارد عمل شو د٬ نیروهای امنیتی و ارتش عراق هستند.
همین گفتهها کافی است که ثابت شود آمریکاییها بر اساس منافع و اهداف تعیین شده ای که در عراق دارند ٬هیچ گاه با نیروهای شیعه برای از بین بردن داعش همکار نمیشوند.

یکی از فرماندهان نظامی آمریکایی در عراق نیز در گفت و گو با نیویورک تایمز٬ بر این مسئله تاکید کرده است که آمریکا هیچ همکاری نظامی با نیروهای شیعه و یا نیروهای تحت رهبری ایران در عراق ندارد و اگر قرار باشد اتفاقی هم بیفتد ٬ این ارتش عراق است که باید هماهنگی لازم را صورت دهد.

از روز یکشنبه که حصر آمرلی شکسته شده و شیعیان این منطقه به عنوان نماد مقاومت در کل دنیا معروف شدهاند٬ آمریکا سعی دارد با استفاده از فضای رسانه ای به وجود آمده بر ضرورت حضور نظامی خود در عراق تاکید کند و استفاده از این مانور تبلیغاتی و ادعای حضور داشتن در این عملیات بزرگ نظامی ٬ از جمله راهکارهای ارتش ایالات متحده برای توجیه حضورش در عراق است.

 

منبع:افکار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار