سردار فرحی خبر داد؛

طراحی سامانه «سرباز ماهر»/ آموزش مهارت به 100 هزار سرباز در سال‌ جاری

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان با بیان اینکه در حال طراحی سامانه «سرباز ماهر» با هدف مهارت آموزی افراد قبل از فرا رسیدن دوران سربازی هستیم، گفت: طرح آموزش مهارت در سال جاری برای 100 هزار سرباز اجرا می‌شود.
کد خبر: ۲۶۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ - 09December 2017
طراحی سامانه «سرباز ماهر»/ آموزش مهارت به 100 هزار سرباز در سال‌جاری
به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس،‌ سردار سرتیپ «سید مهدی فرحی» فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان در برنامه پرسشگر با اشاره به ضرورت مهارت‌آموزی سربازان وظیفه، اظهار داشت: دوران سربازی نقطه عطفی برای قاطبه جوانان است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و آن را مدیریت کرد؛ یکی از کارهایی که نیروهای مسلح به آن توجه دارد، این است که چطور این سرمایه بزرگ را مدیریت کند تا به بهره‌وری حداکثری برسد.

وی با اشاره به ویژگی‌های دوران سربازی، گفت: سالانه 500 هزار سرباز به نیروهای مسلح وارد شده و 500 هزار نفر از آن خارج می‌شوند.

سردار فرحی یادآور شد: سربازی منحصر به قشر و منطقه خاصی نیست و از روستاها تا شهرستان‌ها و مراکز استان گستره عظیمی دارد و پیوستگی زیادی داشته که باید در این خصوص برنامه‌ مدونی داشت؛ ضمن اینکه این تعداد سرباز فقط مربوط به سال 96 نیست، بلکه همه ساله حدود 500 هزار نفر وارد نیروهای مسلح شده و به همین تعداد نیز خارج می‌شوند.

وی متذکر شد: افرادی که وارد نیروهای مسلح می‌شوند، وارد بهترین دوران زندگی خود می‌شوند؛ در نتیجه بحث اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی است. در حال حاضر 3.5 میلیون نفر در کشور بیکار داریم و درصد کمی از سربازان هنگام خارج شدن از نیروهای مسلح دارای کار هستند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان با تأکید بر اینکه بیش از 80 درصد سربازانی که وارد جامعه می‌شوند، شغل مشخصی ندارند و به خیل نیروهای بیکار ملحق می‌شوند‌، گفت:‌ حدود 38 درصد سربازان دارای مدرک بالاتر از دیپلم شامل کاردانی،‌ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 این میزان به 50 درصد برسد، یعنی تا این سال نیمی از سربازان به دانشگاه رفته باشند و بقیه دارای مدرک زیر لیسانس باشند.

وی با اشاره به اهمیت کسب مهارت در دوران سربازی، بیان داشت: سربازان باید دارای مهارت بوده و بتوانند با تجهیزات پیشرفته در نیروهای مسلح کار کنند؛ چرا که کسانی که فاقد مهارت لازم باشند، بهره‌وری لازم را برای نیروهای مسلح ندارند و رهبر معظم انقلاب نیز تدابیر زیادی را در خصوص توجه به سربازان داشته‌اند.

سردار فرحی با بیان اینکه بیش از 200 تدبیر را از سوی رهبر معظم انقلاب گردآوری کرده‌ایم،‌ افزود:‌ ایشان در مقاطع مختلف در سال‌های اخیر دستوراتی مبنی بر بالا بردن بهره‌وری سربازان صادر کرده‌اند؛ در نتیجه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خرداد ماه دستور ایجاد یک قرارگاهی تحت عنوان مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه و سرباز را دادند که این قرارگاه می‌تواند کارکنان وظیفه را آموزش مهارت بدهد.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: حدود 30 درصد سربازان دارای مدرک زیر دیپلم، 32 درصد دیپلم و 38 درصد دارای مدرک کاردانی تا مقطع دکتری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران سربازی به سربازان مدرک رسمی وزارت علوم نمی‌دهیم؛ چرا که این دوران مشکلات خاص خود را دارد و دورانی محدود است و نیروهای مسلح، سربازان را برای مأموریت‌های خود نیاز دارد.

سردار فرحی با تأکید بر اینکه توسعه مهارت مورد توجه این قرارگاه است،‌ تصریح کرد:‌ با دانشگاه علمی ـ کاربردی صحبت‌هایی شده است تا طی مدت سربازی، دوره‌های پودمانی برگزار کند و سربازان بتوانند چند پودمان را فرا گیرند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: بخشی به عنوان سرباز امریه داریم که هر ساله تعدادی سرباز با مدرک تحصیلی مختلف به بدنه دولت و سایر نهادها وارد می‌شوند و مدت سربازی خود را در آنجا می‌گذرانند و  در این خصوص در حال ساماندهی مجدد هستیم.

وی اضافه کرد: این قرارگاه 6 ماه است ایجاد شده و هدف آن تحقق دو کار اساسی است. هدف این است که در سال جاری دو کار را انجام دهیم و اولین کار، این است تا مهارت‌آموزی را برای سربازان آغاز کنیم، یعنی از یک میلیون سرباز، امسال 100 هزار سرباز را در نظر گرفته‌ایم تا این تعداد پس از کسب مهارت‌های لازم گواهی مهارتی داشته باشند و  پس از فراغت از دوران سربازی بتوانند از آن استفاده کنند.

سردار فرحی متذکر شد: دومین کار در سال 96، آموزش 2 هزار و 500 نیروی پایور (کارمند) و غیرسرباز است که این آموزش‌ها با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود تا آن‌ها بتوانند پس از آموزش لازم، با مجوز قانونی سربازان را آموزش دهند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان خاطرنشان کرد: برنامه دیگر این قرارگاه، توجه به زیرساخت برنامه‌ها در سال 97 است و تصمیم داریم نقشه راهی در این خصوص ارائه دهیم که شامل یک برنامه 5 ساله تا سال 1401 است و برای آن 6 سطح را تعریف کرده‌ایم که شامل انواع شغل‌هاست.

وی ادامه داد: اولویت اول ما این است که سربازان مورد نیاز در مشاغل هدف تربیت شوند؛ در نتیجه بررسی کرده‌ایم که 5 تا 20 سال آینده چه شغل‌هایی به وجود می‌آید و باید چه مهارت‌هایی آموزش داده شود.

سردار فرحی، سومین موضوع مورد توجه قرارگاه را تهیه مشوق‌ها برشمرد و گفت:‌ سربازان برای مهارت‌آموزی نیاز به مشوق‌هایی دارند؛ البته منظور از این مشوق‌ها کسر خدمت نیست، بلکه از 27 مرکز شامل 17 مرکز نیروهای مسلح و 10 مرکز دیگر طرح خواسته‌ایم و پس از ارائه طرح‌های مختلف، 50 نظر انتخاب شده و در نهایت از این تعداد، 25 مشوق به دست آمد که باید فرآیند مصوب شدن را طی کند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان تأکید کرد: باید نیروهای مسلح نیز از برنامه‌های یادشده حمایت کنند؛ ضمن اینکه نیازمند حمایت دولت هستیم؛ در نتیجه در حال تهیه برنامه جامعی هستیم که در آن 22 نهاد تعریف شده است و شامل 16 وزارتخانه و چند نهاد زیر نظر رهبر معظم انقلاب است و مشغول رایزنی هستیم تا بسته کاملی از آن به دست آید.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این قرارگاه در خصوص مهارت‌آموزی سربازان افزود: مهارت‌آموزی را به 4 فصل تقسیم کرده‌ایم که شامل «دوران پیش از سربازی»،‌ «غربالگری»، «ضمن دوران سربازی» و «پس از سربازی» است.

سردار فرحی در تشریح این دوره‌ها خاطرنشان کرد: برای نمونه توجه به مهارت آموزی دانش‌آموزان قبل از اخذ مدرک دیپلم است و مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم؛ ضمن اینکه در بخش غربالگری به این موضوع توجه داریم که چیدمان بهینه‌ای داشته باشیم؛ در نتیجه سامانه‌ای در دست طراحی و تهیه داریم که این سامانه به کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال طراحی است تا بتوانیم به صورت اپلیکیشنی بر روی گوشی‌های همراه با عنوان «سرباز ماهر» ایجاد کنیم تا افراد بتوانند در آنجا مهارت‌های اجتماعی و تخصصی که برای آن ارزش قائل هستیم را از سن 12 سالگی کسب کنند تا هنگام فرا رسیدن دوران سربازی بتوانند مهارت‌های خود را ابراز کنند.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان بیان داشت: برای قرارگاه مهارت‌آموزی سه کار را انجام می‌دهیم؛ در مرحله اول به دنبال بالا بردن جذابیت دوران سربازی در جامعه هستیم، در دومین مرحله به دنبال ایجاد نشاط در بین جوانان و نگرش مثبت به دوران سربازی بوده و سومین مرحله توجه به مهارت‌آموزی است.

وی تأکید کرد: این قرارگاه نقش متعادل‌سازی افراد را دارد، یعنی افراد کم‌سواد و فاقد مهارت به سمت افزایش مهارت و افراد بالاتر از این سطح را به سطح ارتقای مهارت سوق دهیم.

سردار فرحی افزود:‌ در این خصوص توافقنامه‌ای را با معاونت فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم تا برای سال 97، 2 هزار سرباز نخبه را به آن‌ها تحویل دهیم؛ ضمن اینکه از سال 98 به بعد این تعداد را به 10 هزار سرباز برسانیم و در کنار آن، با وزارت فناوری و ارتباطات توافق کرده‌ایم که 300 سرباز نخبه را به آن‌ها تحویل دهیم.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها