برگزاری سومین نشست تخصصی منطقه‌ای "خاطره‌نگاری دفاع مقدس" در تبریز

سومین نشست تخصصی منطقه‌ای "خاطره‌نگاری دفاع مقدس" با موضوع محوری "استناد در خاطره" و "فنون مصاحبه" در تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰ - 04September 2014

برگزاری سومین نشست تخصصی منطقه‌ای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از تبریز، در این نشست سردار عزت الله جعفری مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذزبایجان شرقی با تاکید بر تلاش و حرکت جهادی در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار داشت: ما پشتوانه فرهنگی باعظمتی داریم و اگر بتوانیم الگوهای نمونه در جنگ و هشت سال دفاع مقدس را به جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان معرفی کنیم، مطمئناً جوانان دنبال الگوهای دیگر نخواهند رفت.

جعفری در ادامه به فعالیتهای صورت گرفته در راستای جمعآوری خاطرات رزمندگان استان اشاره و بیان کرد: انشاالله تا پایان امسال شاهد تولید و انتشار چندین کتاب وزین از خاطرات فرماندهان و رزمندگان لشکر همیشه پیروز 31 عاشورا خواهیم بود.

در ادامه نشست، سردار بابایی رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در بحث خاطره نویسی را ارائه کرد و افزود: از زمان تشکیل سازمان هنری و ادبیات، کارگروههای مختلفی چون خاطره، داستان، شعر و ... تاسیس شده و برای هر یک شورایی شکل گرفته تا به صورت علمی ریز فعالیتهای صورتگرفته در هر حوزه را رصد نماید.

بابایی خاطرنشان کرد: در شورای سیاستگذاری خاطرهنویسی که متشکل از خانم معصومه رامهرمزی، آقایان فروغی، شاهرضایی، رسولی و امیرخانی است، سعی بر این است تا مباحث علمی این حوزه به هنرمندان کل استانها تعمیم یافته و آثار و تولیداتی بر اساس این اصول علمی داشته باشیم.

در بخشی از این نشست محسن کاظمی نویسنده و پژوهشگر انقلاب و دفاعمقدس به مباحثی چون "استناد در خاطره" روشها و ویژگیهای یک مصاحبه خوب، ماهیت و انواع مصاحبه اشاره نمود و به سوالات حاضرین پاسخ گفت.

در بخش دیگر کتاب "با تو میمانم" خاطرات سردار جمشید نظمی به قلم رضا قلیزاده علیار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مهدی کاموسی، کارشناس نقد کتاب در ابتدای صحبتهایش گفت: به نظرم اسم اثر بسیار هوشمندانه انتخاب شده و با متن کتاب تطابق دارد.

وی اضافه کرد: اثر روایتی است مدرن از اتفاقات جنگ که با خونسردی و جزئینگری نوشته شده است. همچنین کوتاه و به اندازه بودن دیالوگها، آمدن اسامی کامل شهداء، تدوین اصولی و صحیح مطالب از نکات مثبت اثر میباشد.

لازم به ذکر است در ادامه، حاضرین در نشست نظرات و انتقادات خود را در مورد کتاب "با تو میمانم" بیان کرده و به بحث و گفت و گو در مورد آن پرداختند.

نظر شما
پربیننده ها