گزارشی کوتاه از مهم‌ترین اخبار بین‌المللی در هفته اخیر؛

عناوین مهم‌ترین اخبار جهان در هفته اخیر

طی هفته اخیر، جهان شاهد اخبار مهمی همچون حملات موشکی ارتش یمن به پایتخت رژیم سعودی و مخالفت سازمان ملل با تصمیم آمریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود.
کد خبر: ۲۷۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ - 23December 2017

عناوین مهم‌ترین اخبار جهان در هفته اخیربه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، هفته اخیر شاهد وقوع اتفاقات مهمی در عرصه بین‌المللی بود. هفته گذشته را می‌توان یکی از خبرسازترین بازه‌های زمانی در زمینه تحولات بین‌المللی دانست.

اخبار مهم نقاط مختلف جهان در هفته گذشته را از نظر می‌گذرانیم:

فلسطین اشغالی

مخالفت مجمع عمومی سازمان ملل با دستور دونالد ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف، باعث بهت صهیونیست‌ها و واکنش مثبت جریان‌های فلسطینی و هوادار مقاومت در سراسر جهان شد. در همین حین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، از تصمیم این رژیم برای خروج از سازمان علمی- آموزشی- فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خبر داد.

آمریکا

اظهارات غیرحرفه‌ای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در مورد ماهیت ایرانی موشک شلیک شده توسط ارتش یمن به ریاض، پایتخت رژیم سعودی، علاوه بر تحلیلگران بین‌المللی، واکنش منفی مقامات وزارت دفاع آمریکا را نیز در پی داشت.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، به اشاره به آگاهی از آنچه «حمایت نظامی جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌های یمن» نامید، هر نوع تلاش مبنی بر اعمال فشار بیشتر در این موضوع را رد کرد.

یمن

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله در مراسمی به مناسبت هزارمین روز جنگ تحمیلی رژیم سعودی علیه ملت یمن، تأکید کرد: «اگر دشمن صنعا را بمباران کند، ما نیز ریاض و ابوظبی را هدف حملات موشکی قرار خواهیم داد.»

این اظهارات پس از حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایتخت‌های رژیم سعودی و امیرنشین امارات، پس از بمباران گسترده مردم غیرنظامی در شهرهای مختلف یمن، بیان شد.

سوریه

عملیات ارتش سوریه و مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع تروریست‌های تکفیری در جنوب استان ادلب همچنان ادامه دارد. همزمان با این عملیات، شهر حلب شاهد جشن نخستین سالگرد آزادسازی این شهر از لوث تروریست‌های تکفیری با حضور گسترده مردم و مقامات سوری، علاوه بر شخصیت‌های بین‌المللی و فعالان رسانه‌ای جبهه مقاومت اسلامی، بود.

افغانستان

طی چند سلسله حمله تروریستی به مناطقی در جنوب و غرب افغانستان، چندین نفر از مردم غیرنظامی کشته و زخمی شدند. این در حالی است که آمریکا با بهانه قرار دادن این موضوع (ادامه حملات تروریست‌ها در افغانستان)، به دنبال اعزام یگان‌هایی جدید از ارتش ایالات متحده به این کشور است.

اسپانیا

در راستای تلاش اهالی منطقه «کاتالونیا» در شمال این کشور برای کسب استقلال از دولت پادشاهی مستقر در مادرید، مجلس منطقه‌ای ایالت کاتالونیا شاهد پیروزی ائتلاف جریانات هوادار استقلال از اسپانیا بود. طی این انتخابات، 3 جریان استقلال‌طلب کاتالونیا توانستند 70 کرسی از 135 کرسی، که بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس را شامل می‌شود، را بدست آورند.

کوبا

رائول کاسترو رئیس‌جمهور 86 ساله کوبا و برادر فیدل کاسترو، رئیس‌جمهور پیشین و رهبر انقلاب این کشور، در ماه آوریل سال آینده (فروردین 97) از سمت خود کنار گذاشته می‌شود. این تصمیم پس از اعلام رأی اعضای مجمع ملی کوبا اتخاذ شد. قرار بود این تصمیم در اواخر فوریه (بهمن 96) اجرایی شود اما وقوع حوادثی مانند طوفان ایرما در کوبا، باعث تعویق آن شد.

کره شمالی

در حالی که سازمان ملل همزمان با آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره‌پیمای «هواسونگ 15» توسط کره شمالی، تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ یانگ وضع کرد، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار با مقامات ارشد حزب حاکم کارگر این کشور تأکید کرد: «اکنون می‌توانیم قدرت هسته‌ای و تهدید اتمی خود را بر آمریکا تحمیل کنیم.»


انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار