مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی خبر داد؛

جمع‌آوری بیش از ۱۲۰ هزار برگ سند و ۸۰ هزار قطعه عکس دفاع مقدس در استان مرکزی/ چاپ ۸۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در استان

مصطفی مشایخی گفت: رسالت‌های ما در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، جمع‌آوری اسناد و مدارک برجای مانده از شهدا و ایثارگران و جنگ تحمیلی و همین‌طور نشر و ترویج آن‌ها در جامعه است که خوشبختانه توانسته‌ایم بیش از ۱۲۰ هزار برگ سند و ۸۰ هزار قطعه عکس را جمع‌آوری کنیم.
کد خبر: ۲۷۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳ - 23December 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان مرکزی، جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با حضور مسئولین استانی اعم از استاندار، معاونین استاندار و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی برگزار شد.

این نشست برای نخستین‌بار پس از انتصاب «سیدعلی آقازاده» به سمت استانداری مرکزی بود که برگزار شد که در پایان نیز با حضور اعضای شورا، حکم ریاست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی به وی اهدا شد.

«مصطفی مشایخی» در این نشست که بیش از یک‌ساعت به طول انجامید، با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده از سوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ما در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، جمع‌آوری اسناد و مدارک برجای مانده از شهدا و ایثارگران و جنگ تحمیلی و همین‌طور نشر و ترویج آن‌ها در جامعه است که خوشبختانه از ابتدای فعالیت این مرکز در سطح استان مرکزی و با تلاش مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس، توانسته‌ایم بیش از ۱۲۰ هزار برگ سند و ۸۰ هزار قطعه عکس جمع آوری کنیم که در مرکز اسناد و مدارک در شرایط ویژه‌ای نگه‌داری می‌شود.

دایرةالمعارف دفاع مقدس استان مرکزی جمع‌آوری می‌شود/ چاپ ۸۰ عنوان کتاب در اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی

وی افزود: این اسناد شامل آثار دیداری، شنیداری و نوشتاری، اطلاعات ثبت و ضبط شده اعم از نوشتاری و غیرنوشتاری و الکترونیکی، وصیت‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، اسناد شخصی، عکس، صوت، فیلم، اسناد شفاهی، طرح و نقشه و کالک عملیاتی و سایر حامل‌های اطلاعاتی مربوط به دفاع مقدس که قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (۱۳۵۹/۰۶/۳۱)، حین و بعد از پایان جنگ (۱۳۶۷/۰۵/۲۷) تولید یا دریافت شده را شامل می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: در بحث تکمیل تاریخ شفاهی نیز تاکنون با هزار و ۵۰۰ نفر از رزمندگان و خانواده‌های شهدا گفت‌و‌گو و نزدیک به ۲ هزار و ۵۸۱ ساعت مصاحبه انجام شده است.

مشایخی با اشاره به جمع‌آوری فیلم‌های مستند دوران دفاع مقدس گفت: در بحث مربوط به فیلم‌های مستند دوران دفاع مقدس نیز تاکنون یک هزار و ۵۷۰ ساعت فیلم جمع‌آوری شده است.

تدوین دایرةالمعارف دفاع مقدس، ماندگارترین اثر این دوران

مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود تدوین دایرةالمعارف دفاع مقدس را یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار دفاع مقدس دانست و گفت: دایرةالمعارف دفاع مقدس که در استان‌ها با عنوان دانش‌نامه از آن تعبیر می‌شود مهم‌ترین فعالیت ما در راستای جمع‌آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس است.

وی افزود: ما در این حوزه توانستیم نزدیک به ۵۸۱ مدخل را شناسایی کنیم که به سه بخش کلی شهدا و اشخاص، فرهنگی اجتماعی و سیاسی، جغرافیا و نظامی تقسیم بندی شده‌اند که در هر بخش به ترتیب ۲۳۴، ۱۷۸ و ۱۶۹ مدخل هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: در هر کدام از این مداخل، سوژه‌های ناب و خاص دفاع مقدسی استان مرکزی شناسایی شده که هرکدام می‌تواند بسترساز تولید فیلم، کتاب، مستند و ... باشد.

۱۷ عنوان کتاب دفاع مقدس در دست تولید است

مشایخی در ادامه سخنان خود با اشاره به تولید کتاب به عنوان یکی دیگر از ابعاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، گفت: تاکنون ۸۰ عنوان کتاب دفاع مقدسی از سوی معاونت ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تولید و به مرحله چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۸ عنوان کتاب چاپ شده و تعداد ۱۷ عنوان دیگر نیز در دست چاپ است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در بخش ادبیات دفاع مقدس، تولید کتاب صوتی بود که کتاب «مریم بانو» نخستین مورد بود که تولید و با حضور سرکار خانم مجتهدزاده ریاست سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت بانوان در دفاع مقدس تولید و رونمایی شد که هفت مورد دیگر نیز در این حوزه در دست اقدام است.

دایرةالمعارف دفاع مقدس استان مرکزی جمع‌آوری می‌شود/ چاپ ۸۰ عنوان کتاب در اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی

تکمیل بانک اطلاعاتی روحانیون شهید استان مرکزی

مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت مرکز روحانیت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، با اشاره به تکمیل بانک اطلاعاتی روحانیون شهید و ایثارگر در سطح استان، گفت: در این خصوص تعداد ۱۰۳ روحانی شهید و ۱۴۸ روحانی ایثارگر دفاع مقدس در سطح استان مرکزی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در بحث مربوط به اسناد ایثارگران روحانی نیز تعداد ۹۵ برگ گواهی طلبگی و دو قطعه فیلم با همکاری بسیج طلاب و بنیاد شهید جمع‌آوری شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: چاپ کتاب «ملکوتیان» ویژه شهدای روحانی استان مرکزی با مشارکت ستاد کنگره ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان مرکزی نیز از جمله اقدامات و فعالیت‌های ما در حوزه روحانیت بوده است.

پروژه احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مرکزی

خاطرنشان می‌شود، پروژه احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مرکزی در سال ۱۳۸۶ به مساحت ۰۷۲/۳۰ از سازمان مسکن و شهرسازی خریداری شد.

سال ۱۳۹۴ با توجه به تصمیماتی که در شورای اسلامی اراک و نمایندگان مردمی اتخاذ شد، قرار شد که احداث این مرکز فرهنگی توسط شهرداری با بودجه‌ای معادل ۱۲ میلیارد تومان و در مدت سه سال انجام شود.

این پروژه تا سال ۱۳۹۵ مبلغی در حدود ۴۳ میلیارد و ۱۶۵ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی دریافت کرده و در سال ۱۳۹۶ نیز رقمی معادل با ۷ میلیارد ریال به آن تخصیص داده شد و در بخش اعتبارات استانی نیز تاکنون ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده است.

این پروژه شامل چهار قسمت اصلی ساختمان اصلی یا گالری‌ها، ساختمان مدیریت، یادمان شهدای گمنام و محوطه است.

ساختمان اصلی مرکز (گالری‌ها) با مساحت ۴ هزار و ۶۷۸ متر مربع تاکنون ۲۲ درصد پیشرفت داشته که مسئولیت احداث آن به شهرداری واگذار شده است.

ساختمان مدیریت دارای مساحت ۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع است که این بخش به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

بخش یادمان شهدای گمنام نیز مساحتی حدود ۴۰۰ مترمربع دارد که این بخش نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محوطه مرکز فرهنگی شامل سر درب ورودی با ۱۰۰ درصد پیشرفت، دیوار لاله‌ها با ۸۰ درصد و فضای سبز محوطه با مساحت ۲۷ هزار متر مربع است که ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گزارش از: مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار