در آیین اوج هنر مطرح شد؛

«طالب‌زاده»؛ یک روشنفکر حقیقی/ «آوینی» مستندسازی طالب زاده را قبول داشت

«نادر طالب‌زاده» مستندساز دوران دفاع مقدس در آیین پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی تجلیل شد.
کد خبر: ۲۷۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷ - 25December 2017

«طالب‌زاده»؛ یک روشنفکر حقیقی/ «آوینی» مستندسازی طالب زاده را قبول داشتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «نادر طالب زاده» در آیین پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی اوج هنر با حضور آیت الله قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه، رضا برجی عکاس دفاع مقدس، گلعلی بابایی نویسنده، علیرضا قزوه شاعر، وحید یامین پور مجری تلویزیون، حمید داودآبادی نویسنده، یوسفعلی میرشکاک شاعر، مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود ده نمکی فیلمساز و علی اکبر رائفی پور، حسین دهباشی مستندساز و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در نخلستان اوح تجلیل شد.

آیت الله قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این مراسم با درود فرستادن بر شهیدان مدافع حرم اظهار داشت: فکر می کنم سخن گفتن از کسانی که ربطی به خداوند و دوستان خداوند دارند، سخت است. چنین افرادی خودشان کراهت دارند کسی از آن ها تعریف کند اما علیرغم میلشان باید درباره آنها سخن گفت.

وی گفت: از اول جنگ، طالب زاده را می شناسم. ایشان ربط خوب و درستی با خداوند دارند. طالب زاده کسی است که حقیقت انقلاب را با درک عمیق، روشنفکرانه، نه روشنفکری ترکیبی بلکه روشنفکری صحیح ولایت و شیعی یافته است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از کسانی که موجب شد تا ما که قبل از انقلاب دوران هنری را گذرانده بودیم، دوباره به هنر رجوع کنیم و به پدیده هنر و مدرنیته نگاه کنیم، طالب زاده و آوینی بودند. نگاه طالب زاده به هنر در مسیر ولایت و دین بود. طالب زاده با هنر خود جریان مومن و حزب الهی را به شوق می آورد.

طالب زاده سوار بر تکنیک مستندسازی است/«آوینی» طالب زاده را قبول داشت

«رضا برجی» عکاس پیشکسوت دفاع مقدس نیز در این مراسم اظهار داشت: طالب زاده اولین گروه مستندساز را به کشور بوسنی برد و خودش دوربین در دست داشت و در خیابان های این کشور عکاسی می کرد.

وی افزود: حاج نادر تمام مستندهایش را خودش فیلمبرداری کرده است و تنها مستندی که او در آن کار فیلمبرداری را انجام نداده، توفیقش بر عهده من بود.

این عکاس پیشکسوت خاطر نشان کرد: شاگردهای طالب زاده شبکه تلویزیونی المنار را تشکیل دادند. کمتر آدمی وجود دارد که همیشه منشا خیر باشد. نادر طالب زاده مبدع یک نوع مستند است که در دقایق اولیه این مستند مخاطب را درگیر می کند. وی سوار بر تکنیک است، نادر اشراف به فیلمسازی و تکنیک دارد.

برجی با تاکید بر رابطه خوب آوینی و طالب زاده گفت: شهید آوینی، نادر را قبول داشت اما خناسان اجازه کار کردن به این فیلمسازان را نمی دادند. طالب زاده بر مستندسازی و تکنیک سوار است.

وی خاطر نشان کرد: طالب زاده بولدوزرچی جنگ بود. وقتی در جبهه عنوان می کند من آموزش دیده سینمای آمریکا هستم اجازه کار به او ندادند و مجبور شد بولدرزچی شود. لودرچی ها خیلی جیگر دارند چون کار بلدوزر در جبهه خطرناک است. او باید در دهه ۶۰ شهید می شد و خدا حاج نادر را برای ما نگه داشته است.

دهباشی: اسوه انسان بودن، مهمترین وجه شخصیت نادر طالب زاده است

حسین دهباشی در ادامه این مراسم اظهار داشت: طالب زاده در خطرناکترین حوزه های جنگ حضور داشت. ایشان با صبوری مهمترین هسته های تبلیغاتی جبهه انقلابی را در افغانستان، لبنان و سوریه سامان داد.

وی گفت: وجه کمیاب طالب زاده، تواضع ایشان است. شخصیت ایشان به عنوان یک استاد از جهتی مهم است که از موفقیت شاگردانشان به ذوق می آید.

این مستندساز بیان کرد: اسوه انسان بودن مهمترین وجه شخصیت نادر طالب زاده است.

نوه باوه: زبان آوینی و طالب زاده، زبان خداست

بیژن نوه‌باوه در بخش دیگر این مراسم گفت: آن تعهدی که جامعه اسلامی امروز بیش از پیش به آن نیاز دارد روح غلیان در انسان است. برای ساختن مستندی مانند روایت فتح باید همانند آوینی و طالب زاده شویم چون «زبان آوینی و طالب زاده زبان خداست».

ده نمکی: آداب روشنفکری سوار بر گفتمان انقلابی ها نشود

ده نمکی در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: هنرمندانی از قبیل طالب زاده «اخراجی های» هنر هستند. این عزیزان حیات خلوت برخی را بر هم زدند. امیدوارم آداب روشنفکری سوار بر گفتمان انقلابی ها نشود.

وی گفت: گرامی داشت «حاج نادر» باید این فرهنگ را ایجاد کند که از تجربیات این عزیزان استفاده کنیم. طالب زاده به مفهوم واقعی آتش به اختیار، آتش به اختیار بود. تفاوت آوینی با سایر مستندسازان امروز این است که برای ساختن روایت فتح باید مثل آوینی شویم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار