به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «آموزش در سینمای ایران» با حضور «مهدی همازاده» کارشناس حکمت هنر، عصر امروز (دوشنبه 11 دیماه) در سینما فلسطین برگزار شد.
حجت الاسلام مهدی همازاده در ابتدای این نشست درباره جایگاه سینمای ایران با مبنای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ما توفیقهای بسیاری در هنرهای سنتی داشتیم که امروزه شاخصههای آن را به عنوان هنر اسلامی میشناسیم. نظریهپردازهای این حوزه معتقدند این هنر توانسته از عهده رسالت خود برآید. دلیل این توفیق را باید کشف کرد تا بتوانیم در سینما نیز به این جایگاه برسیم. محتوا در هنر ایرانی چیزی جدا از فرم نیست و کاملا با هم انطباق دارند. مجسم شدن معانی در هنر بارها استفاده شده است. وجود اثر هنری اگر کمالی دارد با معانی خود نمود پیدا میکند.
این استاد حکمت هنر در ادامه افزود: در سینمای ایران معاصر آثار خوبی را شاهد هستیم که از حیث بازنمایی معنا موفق بودهاند؛ اما تعداد این آثار زیاد نیست. بخشی از این معضل به خود این مدیوم برمیگردد. ما در سینما با تصویر مواجه هستیم برای همین ابزار سختی را در دست داریم و نمیتوان هر معنای را در آن مستتر کرد. معانی وقتی در کلام حضور دارند با زمانی که همان معانی به تصویر کشیده میشوند، تفاوت دارند.
حجت الاسلام همازاده در ادامه گفت: باید در نظر داشت بازنمایی حقیقت در تصویر کار مشکلی است. در سینمای قصه گو نیز مخاطب به حسی از معنا میرسد. سینما این قابلیت را ندارد که هر پیام و معنایی را انتقال دهد؛ اما در مقابل باید این نکته را هم در نظر داشت که این رسانه کاملا هم خنثی نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: در غرب تجربیات فروانی در حوزه مجسمه و تصویر داشتند که این تجربه در کارگردانی وجود ندارد. متاسفانه ما مدیوم سینما را درک نکردیم، باید توجه داشته باشیم که سینما، شعر نیست. به هر حال سینما مقتضیات خود را دارد، باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و در گیشه هم موفق باشد. موفقیت در این حوزه به کارگردان بستگی دارد که چگونه برای جذب مخاطب از جذابیتهای بصری استفاده میکند. کارگردان ایرانی میتواند فن و تکنیک را تقلید کند؛ اما در بحث معنا باید جلوههای خود را در فیلم بروز بدهد.
این استاد حکمت هنر در ادامه بیان داشت: هنرمند ایرانی باید خود را مصروف هنر کند و با معنایی که میخواهد زندگی کند. به صرف داشتن چند المان از جمهوری اسلامی در تصاویر فیلم به معنای ساخت یک فیلم انقلابی نیست. هنرمند باید این معانی را درک کند. مضمون را هر چه میخواهد باشد، نمیشود سفارش داد چرا مبانی انقلاب از این طریق ثبت و منتقل نمیشود. هنرمند انقلابی باید هم بر معنی و هم بر تکنیک مسلط باشد تا بتواند از این مدیوم در جهت اهداف خود استفاده کند.
انتهای پیام/ 161