حجت‌ الاسلام رجایی خراسانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«شیخ عباس قمی» مردی با اخلاص و گمنام بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد با اشاره به اخلاص و گمنامی شیخ عباس قمی گفت: یکی از دلایلی که امروز مفاتیح الجنان دوش به دوش قرآن در خانه‌های مردم حضور دارد، اخلاص و تقوای شیخ عباس قمی بوده است.
کد خبر: ۲۷۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ - 21January 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،‌ شیخ «عباس قمی» در سال 1294 قمری در شهر قم به دنیا آمد؛ پدرش حاج محمدرضا قمی مردی با تقوا و آشنا به احکام دین بود و مردم برای یادگیری احکام دین نزد وی می‌رفتند. شیخ عباس قمی تحصیلات ابتدایی خود را در قم گذراند و برای ادامه تحصیلات دینی به نجف عزیمت کرد.

شیخ عباس در سال 1322 قمری به قم بازگشت و مشغول تألیف و تدریس و وعظ و ارشاد مردم شد و تا سال 1329 قمری در این شهر مذهبی اقامت داشت. در این ایام عازم بیت الله الحرام شد و پس از مراجعت از زیارت خانه خدا همچنان در قم سكونت داشت؛ در سال 1332 قمری بنا به عللی و مخصوصاً به موجب تنگدستی به مشهد مقدس مهاجرت كرد و تا پایان عمر در آن شهر سکونت گزید.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین رجایی خراسانی» رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد در گفت‌وگو با ما در خصوص شخصیت شیخ عباس قمی اظهار داشت: شیخ عباس قمی در عین گمنامی و اخلاص، کتاب‌هایی همچون «مفاتیح الجنان»، «سفینه البحار» و «منتهی الآمال» را نوشتند که امروز مردم از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند و بهره‌های بسیاری می‌برند. این کتاب‌ها برای مردم پرکاربرد و مفید بوده است. 

حجت الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به خاطراتی از آیت الله میلانی افزود: شیخ عباس قمی به دلیل اینکه در آن زمان پولی برای خرید کتاب نداشت از قم با پای پیاده به تهران می‌رفت و کتاب تهیه می‌کرد؛ از این رو آیت الله میلانی به دلیل اینکه کتابخانه خوبی در مشهد داشتند به شیخ عباس قمی اجازه دادند تا از کتابخانه ایشان استفاده کنند و شیخ عباس قمی با سفر به مشهد به مدت 5 سال در این کتابخانه به خواندن و نوشتن پرداختند؛ ضمن اینکه در این کتابخانه هم عبادت و استراحت می‌کردند.

«شیخ عباس قمی» مردی با اخلاص و گمنام بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد با بیان اینکه مهمترین ویژگی شیخ عباس قمی استفاده بهینه از وقت خود بود و اینکه بیشتر زمان خود را صرف خواندن و نوشتن می‌کرد، اظهار داشت: زمانی که شیخ عباس قمی از تهران عازم مشهد شد، ماشین حامل وی پنچر شد و شیخ عباس قمی زیر سایه درختی شروع به خواندن و نوشتن کرد و گفت ماشین پنچر شده، عمر من که به سر نیامده و ادامه دارد.

وی با اشاره به اخلاص و گمنامی شیخ عباس قمی گفت: یکی از دلایلی که امروز مفاتیح الجنان دوش به دوش قرآن در خانه‌های مردم حضور دارد، اخلاص و تقوای شیخ عباس قمی بوده است. او به دنبال مطرح کردن نام خود نبوده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار