جلالی در همایش «آزادی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی مقاومت»:

«ایران‌هراسی» در راستای منحرف ساختن اذهان از «قدس شریف» است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد بر آمده‌اند به اعراب منطقه چنین القا کنند که اصلی‌ترین تهدید علیه آن‌ها ایران است، تا توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه را از آرمان قدس شریف دور سازند.
کد خبر: ۲۷۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ - 22January 2018

«ایران هراسی» در راستای منحرف ساختن اذهان از «قدس شریف» استبه گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس،‌ «کاظم جلالی» رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش «آزادی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی مقاومت» که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف اظهار داشت: به نظر من این اقدام غیرمسئولانه آمریکا به هیچ وجه دور از انتظار نبود؛ تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در طی 5 سال اخیر از فعال شدن دیپلماسی پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال دولت‌ها مرتجع عربی حکایت داشت، این دیپلماسی پنهان به نحوه خزنده‌ای دو محور عمده را در دستور کار قرار داده بود.

وی افزود: بر اساس محور نخست، آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای جامه عمل پوشاندن به استراتژی خود در زمینه دامن زدن به ایران هراسی درصدد بر آمده‌اند به اعراب منطقه چنین القا کنند که اصلی‌ترین تهدید علیه آن‌ها ایران است تا توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه را از آرمان قدس شریف دور سازند.

وی تصریح کرد: محور دوم در یک گستره وسیع‌تر، جبهه مقاومت اسلامی به عنوان حامی اصلی ملت مظلوم فلسطین است. هم آمریکا، هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای مرتجع عربی، گروه‌های مقاومت اسلامی به ویژه حزب الله لبنان را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی می‌کنند و تاکنون در این راستا تلاش کردند به انحای مختلف با آن‌ها مقابله کنند و از همین رو ایران را به عنوان پشتیبان همه جانبه از آن‌ها، به حمایت از تروریست متهم کرده‌اند.

جلالی افزود: اقدام بی‌شرمانه واشنگتن در اعلام انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ناشی از تصمیم شخصی دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا نبوده است بلکه همانطور که مقام معظم رهبری اخیراً در دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند، روسای جمهور قبلی آمریکا نیز همین رویکرد را دنبال کردند. در واقع این تصمیم پروژه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده بود که در یک فرآیند کم و بیش طولانی پیش رفته است و هم اکنون در قالب یک موضع‌گیری رخ نموده است؛ پروژه‌ای که رژیم صهیونیستی از طریق لابی‌های خود در کنگره و کاخ سفید آن را پایه‌گذاری و ترویج کرده است.

وی ادامه داد: مقامات آمریکایی از طریق مراودات رسمی و غیررسمی خود و به عنوان تسهیل کننده اجرای خواسته‌های نامشروع تل آویو در منطقه نه تنها زمینه گفت‌وگوهای پنهانی میان مقامات کشورهای مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی را فراهم کردند، بلکه موضع نامشروع اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت این رژیم را نیز به آن‌ها تحمیل کرده‌اند و حکام مرتجع عرب نیز با اتخاذ موضع انفعالی در برابر این خواسته نامشروع سر تسلیم فرود آوردند.

جلالی خاطرنشان کرد: هرچند برخی کشورهای عربی در قالب سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در محکومیت این تصمیم آمریکا موضع‌گیری کردند؛ ولی در ادامه رویه‌هایی که در طی دهه‌های اخیر دنبال کرده‌اند، هیچ اقدام عملی و موثری در برابر تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا انجام ندادند. این رویه برخی از کشورهای عربی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب خیانتی بزرگ به جهان اسلام است که البته باید در قالب برگزاری چنین همایش‌ها و در کنار دیپلماسی انقلابی فعال در خصوص زوایا پیدا و پنهان آن روشنگری لازم در میان جوامع اسلامی صورت پذیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس تصمیم نامشروع آمریکا در اعلام انتقال سفارت خود به قدس شریف پروژه مثلت صهیونیستی- آمریکایی و عربی بود که در پروسه سه‌گانه ترویج، تحمیل و تسلیم شکل واقعی به خود گرفت.

وی با اشاره به پیامدهای این تصمیم‌گیری گفت: نخستین و مهمترین پیامدی که این تصمیم گیری دارد این است که بار دیگر به وضوح نشان داد که سازش با رژیم صهیونیستی هیچ ثمره‌ای جز دور شدن از آرمان فلسطین و ضایع شدن حقوق مشروع فلسطینیان ندارد. فرآیند به اصطلاح سازش که معمولا با میانجی‌گری آمریکا انجام شده است، همواره عقب نشینی اعراب از حقوق فلسطینی‌ها را تسهیل کرده و مقامات این رژیم در ظلم و اجحاف بر مردم مسلمان فلسطین گستاخ‌تر ساخته است.

جلالی ادامه داد: دومین پیامد اقدام بی‌شرمانه ترامپ به خود آمریکا باز می‌گردد. با توجه به اینکه بسیاری از متحدان آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی با این تصمیم به مخالفت برخواستند، می‌توان گفت که آمریکا در یکی دیگر از تصمیم گیری‌های یکجانبه بین الملل خود تنها ماند و این تنهایی عملاً آمریکا را در انزوا قرار داد.

وی افزود: سومین پیامد این است که این تصمیم بار دیگر غیرقابل اتکا بودن آمریکا به عنوان یک میانجی بی طرف در حل منازعات بین المللی را آشکار ساخت. به نظر بنده این اتفاق آخرین میخی بود که آمریکایی‌ها بر تابوت بی اعتباریشان در غرب آسیا کوبیدند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش آزادی مسجد الاقصی گفت: چهارمین پیامد این است که سیاست های آمریکا در قبال غرب آسیا نه تنها به ثبات در این منطقه کمک نمی‌کند بلکه باعث بی‌ثباتی نیز می شود. منطقه غرب آسیا گرفتار افراط گرایی، تروریست و خشونت هایی است که غرب و در راس آن آمریکا باعث و بانی آن بوده است.

وی گفت: پنجمین پیامد این اقدام آمریکا متوجه سازمان ملل متحد است؛ این اقدام آمریکا برخلاف تمامی هنجارها و قواعد بین المللی و به ویژه مصوبات سازمان ملل متحد در مجمع عمومی و حتی شورای امنیت است. شرم آور آنکه شورای امینت سازمان ملل متحد که وظیفه آن حفظ صلح و امنیت بین الملل است نتوانست از قطعنامه‌ها و بیانیه‌های خود حراست کند به نحوی که یکی از اعضای دائم این شورا عملاً آرای آن را زیر پا نهاد؛ شورای امنیت در واکنشی منفعلانه و از سر استیحصال صرفا با انتشار بیانیه‌ای این اقدام آمریکا را غیر سازنده خواند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار