در گفت‌و‌گو با دفاع پرس مطرح شد؛

بانوانی که در دوران دفاع مقدس بهترین هدایت‌گران مردان این مرز‌و‌بوم شدند

پرستار دوران دفاع مقدس گفت: عشق و نیازی که برای حضور خود در جبهه احساس می‌کردم مرا به جبهه کشاند تا از نزدیک شاهد دلاورمردی جوانان این سرزمین باشم.
کد خبر: ۲۷۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ - 21August 2018

پرستاری که از اعجاز ذکر یا ابوالفضل در دفاع مقدس می گوید/زنانی که به تاثی از حضرت زینب (ع) در جنگ بودندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، بانویی از دیار آذربایجان که در بحبوحه جنگ، عزم میدان کرد تا به ایفای رسالت زینبی خود بپردازد. «ناهید خداداد لشکری»، بانویی مقاوم و انقلابی است کـه در ژرفای نگاه و عمق وجود خود خاطـرات روز‌های خون و حماسه را برایمان با بیان خود ترسیم می‌کند و صحنه‌های جنگ چنان در ذهن وی تداعی می‌شود و جان می‌گیرند که گویا در همین لحظه اتفاق می‌افتند.

عشق وافری که برای حضور در جبهه داشتم

متولد سال ۱۳۴۲ شهر تبریز هستم. در آن مقطع زمانی، با توجه به عشق وافری که برای حضور در جبهه داشتم لازم دیدم دوره کامل امدادگری را بگذرانم. در حالی که تازه برای استخدام در آموزش و پرورش گزینش شده بودم برای امدادرسانی عازم جبهه شدم.

بیشتر مردان خانواده‌ام در جبهه بودند بااینحال به‌خاطر زن بودن از رفتنم نگران بودند. ولی به هر صورت و با هر سختی که بود توانستم اجازه‌ام را برای رفتن به جبهه بگیرم.

علاوه بر دوره امدادگری یک دوره معمولی اسلحه شناسی «ژسه» و «کلاشینکف» و دیگر ابزار جنگی را نیز گذراندم.

 در سه عملیات حضور داشتم

من مدت هفت‌و‌نیم ماه در جبهه حضور داشتم. عملیات علی ابن ابی طالب (ع) که قبل از پیروزی عملیات آزادسازی خرمشهر بود. در  عملیات آزادسازی خرمشهر نیز حضور داشتم و عملیات  فاو که با همسرم و فرزندم در آن حضور داشتیم.

سادگی و قناعت سرلوحه همیشگی زندگی ماست

 در سال ۱۳۶۱ ازدواج کردم. مهریه ام یک جلد قرآن مجید و ۱۴ سکه به خاطر وجود مبارک ۱۴معصوم تعیین شد. هرچند همسرم سال‌ها عضو هیات علمی دانشگاه بود، ولی زندگی ساده و بی آلایش خود را تغییر ندادیم. زندگی ما خیلی ساده شروع شد و ادامه‌اش نیز به همان سادگی و با روحیه انقلابی ادامه یافت.

مجروح قوی هیکل و بلند قامتی را به سختی جابه جا کردیم

قبل از آزادی خرمشهر عملیاتی انجام گرفت که متاسفانه منجر به شهادت و زخمی شدن عده بسیاری از رزمندگان شد. یکی از دانشکده‌های شهر اهواز برای زمان حمله تجهیز شده بود. من هم به همراه خواهران اعزامی مشغول آماده کردن تخت‌ها و لوازم ضروری برای زخمی‌های عملیات شدم که خبر رسید حمله لو رفته است. بر اساس اخبار اطلاعاتی که می‌شنیدیم متوجه شدیم که نیرو‌های زیادی از رزمندگان اسلام با توجه به موقعیت و آگاهی دشمن از عملیات و کمینی که برای آن‌ها گذاشته، زخمی شده‌اند. طولی نکشید که صدای آمبولانس‌ها فضای شهر را پر کرد، آمبولانس‌ها و ماشین‌ها یکی یکی وارد بیمارستان می‌شدند.

بیان ذکر یا با ابوالفضل (ع) قدرتی عجیب به دست هایم داد

من و یکی از خواهران به سمت آمبولانس رفتیم تا برانکارد مجروح را به داخل ببریم، دوستم به داخل آمبولانس رفت تا آن طرف برانکارد را بگیرد، من هم قسمت پایین برانکارد را گرفته بودم، آن موقع سن چندانی نداشتیم. مجروح یک رزمنده بسیار قوی و بلند قد بود که از شدت سنگینی برانکارد را نمی‌توانستیم بلند کنیم. ناگهان به خود آمدم که باید هر چه زودتر برانکارد را بلند کنیم، اگر ما نتوانیم بیمار را به داخل بیمارستان ببریم ممکن است شهید بشود. با تمام توان و انرژی‌ یک طرف برانکاد را بلند کردم، خواهری که داخل آمبولانس بود هم انتهای برانکارد را بلند کرد تا پایین بیاد که من احساس کردم زانو هایم سنگین شده اند انگار به زمین کشیده شدم.

یک لحظه ترسیدم که در اثر سنگینی برانکارد را رها کنم، همین موقع یاد علمدار کربلا افتادم و باتمام وجودم حضرت ابوالفضل (ع) را صدا کردم، قدرت عجیبی به من دست داد که به همراه دوستم خوشبختانه توانستیم برانکارد را بالا برده و مجروح را داخل بردیم.

بانوان بهترین هدایتگران مردان و جامعه هستند

تجهیزات پزشکی و پرستاری در دوران دفاع مقدس کافی نبود و امکانات عمل جراحی در بیشتر مناطق مرزی وجود نداشت. به همین دلیل بعد از انجام پاره‌ای خدمات اولیه مجروحینی که وضعیت آن‌ها حاد و وخیم بود را همان روز به شهر‌های دیگر منتقل می‌کردیم، ولی باید اذعان کنم؛ همه امدادگران و پرستاران با شور و شوق و با نهایت دقت به مداوای مجروحان و زخمی‌ها می‌پرداختند.

بانوان در همیشه تاریخ منشا اثرات فراوان در قالب‌های مثبت و سازنده بوده‌اند، به‌ویژه اگر رسالت خود را خوب تشخیص بدهند. همانند بانوانی که در دوران دفاع مقدس بهترین هدایت‌گران مردان این مرز‌و‌بوم شدند و لحظه‌ای از مبارزه و جهاد کوتاه نیامدند. زنانی که در همه صحنه‌ها حضوری فراگیر و فعال داشتند.

دنیای مجازی فرصت فکر کردن را از انسان‌ها گرفته است

متاسفانه در حال حاضر فضای مجازی و فراهم بودن امکانات ارزان و آسان باعث شده که انسان‌ها حتی فرصت فکر کردن را هم در بیشتر زمینه‌ها از دست بدهند و مقلد مباحث بی ارزش شوند و عمر و زمان خود را از دست بدهند. باید با برنامه ریزی اصولی و استفاده از تمام فرصت‌ها سعی کنیم از این فضا‌ها برای انتقال مفاهیم ارزشی بهره ببریم و زنان در این فضا از بقیه افراد جامعه و خانواده تاثیرگذار ترند.

جوانان در زمان دفاع مقدس اسلام را بیمه کردند

 نسل جوان در زمان دفاع مقدس همانند همه جوانان نیاز‌ها و خواسته‌هایی داشتند و به‌دنبال پیشرفت و برآورده کردن خواسته‌ها و آرزو ها‌ی خود بودند؛ ولی دست به انتخابی نهایی و خدایی زدند که آنها را بیمه و اسلام را برای همیشه تاریخ ماندگار کرد. از امداد و کمک رسانی تا جنگیدن و رویارویی مستقیم با دشمن یعنی در همه عرصه ها‌ی جنگ وارد شدند.

شهید حججی با بصیرت کامل مسیر شهادت را پیمود

مردان و زنان ایران اسلامی همانند دوران جنگ زمان شناس هستند. اگر بتوانیم ارتباط مناسبی با جوانان انقلابی و با بینش اسلامی در عصر حاضر برقرار کنیم، مشاهده می‌کنیم؛ که آنها در برخی ابعاد بینش عمیق‌تر و رشد یافته‌تر از نسل انقلاب دارند، پس اگر آنان را درک کنیم به طور یقین بهتر از نسل گذشته عمل خواهند کرد. همچون شهید «محسن حججی» که راه بصیرت و شناخت کامل را با شهادت خود به همگان اثبات کرد؛ بنابراین باید به حفظ جوانان بیشتر اهمیت و بها بدهیم و قدر جوانان پرشور و حماسی این زمان را بدانیم.

انتهای پیام/191

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار