روسیه در مساله فلسطین چگونه نقش جایگزین را ایفا می‌کند

روسیه در تلاش است تا در مساله فلسطین ورود کرده و آن را حل کند و در صورتی که جامعه بین‌الملل بخواهد از یک انفجار جدید در یکی از خطرناک‌ترین مرکز خاورمیانه ممانعت به عمل آورد، هیچ جایگزینی برای روسیه در مداخله سیاسی این کشور برای از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۷۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 25January 2018

روسیه در مساله فلسطین چگونه نقش جایگزین را ایفا می‌کند؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سایت شبکه العربیه در تحلیلی با موضوع رویکرد روسیه در قبال مساله فلسطین نوشت، در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مسکو و پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس، سرگئی وِرشینین، نماینده ویژه وزیر خارجه روسیه در روند صلح خاورمیانه سفر خود به اسرائیل و فلسطین را آغاز کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، ورشینین در اسرائیل با یعالون اوشبیز، معاون اول مدیرکل وزارت خارجه این رژیم و معاون رئیس شورای امنیت ملی آن و در فلسطین با صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و ماجد فرج، مدیر سازمان اطلاعات فلسطین دیدار کرد.

همچنین ورشینین در نشست نمایندگان کمیته چهارجانبه بین‌المللی درباره صلح خاورمیانه شرکت کرد. این کمیته شامل روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی دیدار با رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک عربی در مسکو از آمادگی روسیه برای تلاش به منظور از سرگیری گفت‌وگو میان فلسطین و اسرائیل خبر داده بود.

وی تاکید کرد، باید وضعیت نهایی فلسطین و سرنوشت قدس اشغالی با مذاکرات مستقیم فلسطین و اسرائیل و براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، سازمان ملل و ابتکار عمل صلح عربی مشخص شود.

وزیر خارجه روسیه نسبت به انجام تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوی سیاسی میان فلسطین و اسرائیل چه به صورت دوجانبه و یا چندجانبه اعلام آمادگی کرد.

وی نسبت به خطر تصمیم ترامپ درباره قدس هشدار داد و گفت، مسکو از خشم فلسطینیان آگاه است، فلسطین نه تنها بدون اینکه در مقابل چیزی به دست آورد، به اسرائیل امتیازها داده، بلکه باز هم آماده مشارکت در مذاکرات مستقیم بدون پیش‌شرط با اسرائیل است و مسکو هم برای آنها مکان و شرایط برگزاری این مذاکرات را فراهم خواهد کرد.

لاوروف گفت: حل بحران فلسطین یکی از محورهای اصلی تضمین ثبات خاورمیانه و یکی از مهم‌ترین راه‌های نابودی افراط‌گری و تروریسم است.

وی در ادامه افزود، نمی‌توان تحولات اخیر را نادیده گرفت و روسیه در تلاش است تا نشستی با کمیته چهارجانبه بین‌المللی صلح خاورمیانه درخصوص مساله فلسطین برای پیدا کردن راه‌حل یا خروج از این بحران برگزار کند.

کارشناسان روس به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ را سرکوب فلسطینیان می‌دانند و می‌گویند این اقدام موجب می‌شود تا اسرائیل گمان کند نیازی به هیچ مذاکره یا روند صلح نیست.

محافل سیاسی روسیه نیز برآنند که کمیته چهارجانبه بین‌المللی صلح خاورمیانه که به ابتکارعمل روسیه در سال ۲۰۰۲ تشکیل شده، به دلیل شکستش در تحقق هرگونه دستاوردی درباره حل مسالمت‌آمیز برای مساله فلسطین، در میان فلسطینیان مشروعیت ندارد.

دستگاه دیپلماتیک روسیه نیز اخیرا نسبت به خطرات درخواست‌ها مبنی بر لغو توافقنامه اسلو هشدار داد، زیرا در این صورت اسرائیل بار مالی حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین که برعهده اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای عربی است را متحمل خواهد شد؛ مساله‌ای که مغایر با برنامه‌های دولت اسرائیل است.

کارشناسان روس نسبت به امکان فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار دادند چراکه منجر به برخاستن موج جدیدی از خشونت در اراضی اشغالی و گسترش افراطی‌گری می‌شود.

با وجود اینکه دیپلماسی روسیه هیچ جایی برای خود در اداره حل درگیری‌های فلسطین واسرائیل نمی‌بیند و هیچ سناریویی برای بازگشت خود به مذاکرات سیاسی در دست ندارد، اما برخی از ناظران معتقدند اگر جامعه بین‌الملل بخواهد از یک انفجار جدید در یکی از خطرناک‌ترین مرکز خاورمیانه ممانعت کند، هیچ جایگزینی برای روسیه در مداخله سیاسی این کشور برای از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین وجود نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار