دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تحریم اقتصادی، حربه جدید آمریکا برای تضعیف حزب‌الله لبنان

کنگره آمریکا اخیرا پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده است تا حزب‌الله را تحت فشار قرار دهند؛ قانون «ممانعت از تامین مالی حزب‌الله» ماه دسامبر گذشته در آمریکا به تصویب رسید. طرح‌های تصویب شده از سوی نمایندگان آمریکا تحریم‌های جدید کلیه افراد حقیقی و حقوقی که به تامین مالی و جذب نیرو با حزب‌الله همکاری دارند، بعلاوه درخواست از اتحادیه اروپا جهت الحاق این گروه در لیست تروریستی بوده است.
کد خبر: ۲۷۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ - 25January 2018

اهرم فشار مالی، حربه جدید آمریکا برای تضعیف حزب الله لبنانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تاریخ رسمی تشکیل حزب الله سال 1985 است؛ اما این جنبش از سال‌های 1982 تا زمان اعلام رسمی تشکیل آن در سال 1985 فعالیت هایی را انجام می‌داد.

نطفه اولیه انسجام و پیدایش حزب الله در بدو تاسیس، متشکل از اعضای سازمان جنبش محرومین زمین (امل)، سازمان جهاد اسلامی، حزب الدعوه و بخشی از اعضای جنبش فتح زیرشاخه ابوجهاد (خلیل الوزیر) بود و این حزب از تلفیق و اتحاد گروه‌های مبارز علیه اسرائیل تشکیل شد. ایدئولوژی این گروه بر اساس اسلام و تشیع است که از اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کنند.

هدف اصلی حزب الله لبنان مبارزه با اسرائیل و از بین بردن آن و نیز مبارزه با استکبار جهانی است. حزب الله لبنان صرفا یک حزب نظامی محسوب نمی‌شود و ابعاد اجتماعی-سیاسی آن گاه پررنگ‌تر از مواضع سیاسی آنان جلوه‌گر می‌شود.

حزب الله لبنان در همان ابتدای تاسیس در بسیاری از عملیات‌ها علیه اسرائیل با نام‌های جندالله، طرفداران انقلاب اسلامی و یا با پرچم سیاه شرکت می‌کرد که اقدامات آنان بسیار ثمربخش بود به طوری که توانست اسرائیل را به وحشت اندازد. عملیات موفق آمیز حزب‌الله لبنان در همان سال اول و پس از چند ماه (11 نوامبر 1985) علیه رژیم صهیونیستی، عملیات استشهادی احمد قصیر بود که سبب کشته شدن 9 تن از اسرائیلیان در مرکز فرماندار نظامی «صور» صورت گرفت. دیگر عملیات حزب الله در سال 1983 سبب شد تا اسرائیل از بخشی از جنوب لبنان، بنت‌الجبیل و بیروت عقب نشینی کند. استقرار سپاه پاسداران در لبنان از همان سال‌های ابتدا و آموزش نظامی-فرهنگی سپاه تاثیر زیادی در روحیه مقاومت و شهادت‌طلبی آنان داشت. اهمیت اعضا و سران این حزب به حدی بوده است که سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (CIA) بارها ترورهای هدفمندی را علیه آنان، از جمله شهادت شیخ راغب حرب و سید عباس موسوی دبیرکل اسبق حزب و ربودن برخی از اعضای این حزب ترتیب داده است.

فعالیت‌های سیاسی حزب الله 10 سال پس از تاسیس آن در سال 1992 با شرکت در انتخابات لبنان و با در دست گرفتن 12 کرسی در مجلس لبنان آغاز شد و در تمام دروه‌های انتخاباتی مجلس لبنان شرکت داشت در سال 2005 توانست در ائتلاف با امل تمام 23 کرسی جنوب لبنان و 14 کرسی در سطح کشور به دست آورد که پیامد آن وزارت محمد فینیش (از اعضای ارشد شورای حزب الله) به عنوان وزیر آب و انرژی و راه‌یابی وی به کابینه این کشور بود. فعالیت‌های حزب الله در لبنان قابل تامل است، این حزب برای رفاه مردم لبنان خدمات رفاهی اجتماعی زیادی را انجام داده است از جمله؛ 3 بیمارستان، 12 کلینیک، 12 مدرسه، 2 مرکز کشاورزی، مراکز همیاری اجتماعی و کاهش هزینه‌های مراقبت پزشکی در مراکز بهداشتی حزب‌الله می‌باشد.

از نظر آمریکا سیاست‌های ایران در منطقه از طریق حزب‌الله عملی می‌شود. ایران درمنطقه به دنبال افزایش نفوذ خود در خاورمیانه و نیز کاهش تهدیدات از سوی غرب و اسرائیل و توازن در سطح منطقه است. این مهم در سایه ائتلاف و اتحاد ایران و متحدان خود میسر است. همانطوریکه آمریکا با اسرائیل و متحدان خود در منطقه تهدیدی جدی برای ایران محسوب می‌شود. ائتلاف ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و حزب الله به عنوان یک بازیگر غیر دولتی و متحدانش امری بدیهی است. از سویی حزب الله لبنان سازمان چریکی بسیار قدرتمندی است که در جنگ‌های نامنظم بسیار ورزیده می باشد. ائتلاف ایران و حزب الله به قدری مهم است که سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) از این اتحاد به عنوان «مشارکت راهبردی» (Strategic Partnership) نام می برد که فهم آن را مبتنی بر تعهد ایدئولوژیک رهبران و اعضای آنها و نیز مفهوم ولایت فقیه می‌دانند.

رابطه ایران و حزب الله مبتنی بر روابط ایدئولوژیک و فرهنگی است. اهمیت حزب الله برای ایران در چند مولفه خلاصه می شود؛ حزب الله اهرم فشار ایران بر اسرائیل و کاهش تهدیدات ناشی از آن است، حمایت از حزب الله در اصل اقدام جنگ نیابتی از سوی ایران با اسرائیل و غرب است، حمایت ایران از حزب الله سبب افزایش امنیت ایران در منطقه می‌شود و استقلال عمل ایران در منطقه را افزایش می‌دهد.

بنابراین هرگونه ضربه بر حزب الله و کاهش توان آن در منطقه در اصل به تضعیف قدرت ایران منتهی می شود. بدین منظور آمریکا از همان ابتدا در پی مخدوش کردن اقدامات حزب الله با اشاعه اخبار کذب، نسبت دادن بسیاری از اقدامات خلاف قانون از قبیل پولشویی، قاچاق مواد مخدر، و اعمال غیر انسانی و در نهایت قرار دادن نام این حزب در میان لیست سیاه تروریسم بین الملل بوده است. تلاش آمریکا برای از بین بردن حزب الله هم اکنون قطع منابع مالی حزب الله از سوی متحدان این حزب است.

«رویس» رئیس نمایندگان جمهوریخواه کمیته امور خارجی کنگره آمریکا بیان کرد: «رمز موفقیت حزب الله در ادامه حیات به رغم اینکه نزدیک به 20 سال از تحریم این نهاد و قرار گرفتنش در فهرست گروه‌های تروریستی می‌گذرد، اهرمی است که این نهاد برای ادامه حیات از آن استفاده می‌کنند، شبکه مالی خود و فشار بر لبنانی ها، به ویژه آنهایی که از خارج از کشور هستند.» گفته شده که حزب الله بخش اعظم کمک‌های مالی خود را از ایران دریافت می‌کند، امروزه میزان این کمک ها کاهش یافته است؛ زیرا این گروه از سایر نقاط جهان مانند کشور های آمریکای جنوبی نیز تغذیه می شود.

در همین راستا کنگره آمریکا پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده است تا حزب الله را تحت فشار قرار دهند و دستیار وزیر خزانه داری آمریکا از دولت لبنان خواسته است تا اطمینان حاصل شود حزب الله در بخش مالی فعالیتی نداشته باشد و نیز با فعالیت‌های مخرب ایران در لبنان مقابله شود.

قانون «ممانعت از تامین مالی حزب الله» ماه دسامبر گذشته در آمریکا به تصویب رسید. طرح های تصویب شده از سوی نمایندگان آمریکا تحریم های جدید کلیه افراد حقیقی و حقوقی که به تامین مالی و جذب نیرو با حزب الله همکاری دارند، بعلاوه درخواست از اتحادیه اروپا جهت الحاق این گروه در لیست تروریستی بوده است.

همانطور که رئیس نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا اشاره کرد، تمام تمهیدات به کار گرفته شده از سوی آمریکا در طی زمان طولانی نزدیک به 20 سال علیه حزب الله لبنان نتوانسته است این جنبش را نابود و یا منزوی کند و بعید به نظر می‌رسد که استفاده از حربه مالی و در تنگنا گذاشتن این جنبش مردمی، ابزار کارآمدی باشد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها