اردوغان: عملیات شاخه زیتون شامل «منبج» نیز خواهد شد

رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی خود گفت: عملیات نظامی اخیر این کشور در شمال سوریه شهر «منبج» واقع در غرب رود فرات را نیز شامل خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱ - 28January 2018

اردوغان: عملیات شاخه زیتون، شامل «منبج» نیز خواهد شدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رئیس جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) از گسترش دامنه عملیات نظامی این کشور در سایر مناطق سوریه خبر داد.

بنابر اعلام شبکه تلویزیونی «تی‌.آر.تی»، «رجب طیب اردوغان» طی سخنرانی خود در شهر «چوروم» واقع در شمال ترکیه اظهار داشت: «عملیات نظامی ما در شمال سوریه علیه تروریست‌های «ی.پ.د" /"پ.ک.ک» بوده و شامل منطقه «منبج» نیز خواهد شد».

شهر منبج در سمت غرب رودخانه فرات قرار دارد و آنکارا بارها درباره حضور شبه نظامیان کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» در کرانه غربی این روز هشدار داده بود و آن را خط قرمز خود اعلام کرده بود.

منبج از جمله شهرهایی است که نیروهای نظامی آمریکایی هم در آن حضور دارند. مقامات ترکیه‌ای از آمریکا خواسته است نیروهای خود را از این شهر خارج کند.

ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه امروز در واکنش به این درخواست گفت که واشنگتن «فعلا» قصد چنین کاری ندارد.

اردوغان در ادامه گفت که کشورش طمعی در منطقه «عفرین» یا سایر مناطق سوریه ندارد و ترکیه سه و نیم میلون آواره سوریه را پناه داده است.

رئیس جمهوری ترکیه در مورد تلفات این عملیات نیز گفت که 480 نفر از شبه نظامیان کرد و 20 نفر از نیروهای ترکیه‌ای-سوریه‌ای کشته شدند که هفت تن از آن‌ها جزو نیروهای ارتش ترکیه‌اند.

در کنار ارتش ترکیه، شبه نظامیان مسلح مخالف دولت سوریه موسوم به «ارتش آزاد» نیز در این عملیات مشارکت دارند.

نیروهای ترکیه امروز موفق شده‌اند منطقه «برصایا»، کوه برصایا و روستای «قسطل جندو» واقع در جنوب این منطقه را آزاد و پاکسازی کنند.

ترکیه از شنبه گذشته عملیات نظامی خود را با هدف بیرون راندن شبه نظامیان جدایی طلب در عفرین واقع در شمال سوریه شروع کرده است.

آنکارا شبه نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق»، شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» سوریه و همچنین «نیروهای دموکراتیک سوریه» را شاخه سوری گروه تروریستی «حزب کارگران کردستان» ترکیه می‌داند.

اعلام تشکیل ارتشی 30 هزار نفری به کمک کردهای سوریه از سوی آمریکا، منجر به واکنش شدید ترکیه شده است.

ترکیه بارها از حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد در شمال سوریه و تسلیح آن‌ها انتقاد کرده و خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا شده بود.

ترکیه پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون، کتباً دولت سوریه را در جریان این عملیات گذاشت با این حال دمشق آن را تکذیب کرد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها