وحید چاووش:

نکات رهبر انقلاب به مستندسازان جدید نبود؛ ما گوش شنوا نداشتیم

کارگردان و مستندساز جوان کشورمان گفت: حرف‌های رهبر انقلاب جدید نبوده، اما اگر گوش شنوایی وجود نداشته است، مقصر «خودمان» هستیم.
کد خبر: ۲۷۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ - 29January 2018

نکات رهبر انقلاب به مستندسازان جدید نبود؛ ما گوش شنوا نداشتیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، مستندسازان دیداری صمیمی را با رهبر انقلاب برگزار کردند. در این دیدار که با پرسش و پاسخ این هنرمندان از رهبر انقلاب همراه بود، مقام معظم رهبری توصیه‌هایی کلیدی به آنان داشتند. پس از این دیدار، نامه‌ی رهبر انقلاب، خطاب به مستندسازان منتشر شد.

وحید چاووش مستندساز با سابقه‌ی کشور است که تاکنون آثار زیادی تولید کرده و بسیاری از این آثار از تلویزیون پخش شده است. او یکی از حاضران در دیدار با رهبری بوده است. چاووش که خود در دیدار مستندسازان با رهبر انقلاب حضور داشته در گفت‌وگویی اظهار داشت: این دیدار در ابتدا خوش‌سلیقگی دوستان در حوزه هنری بود که این فضا را فراهم کردند تا مستندسازان با رهبری دیدار داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که واکنش مستندسازان به اتفاقات پیرامونی در سالیان اخیر، به موقع بوده است گفت: من چنین اعتقادی ندارم. به نظرم ما مستندسازان واکنش سریعی به حوادث پیرامونی رخ داده نداشتیم. نمونه‌ی آن هم اتفاقات مهمی است که در سال ۸۸ در کشور رخ داد، اما هنوز هم کار زیادی در این حوزه انجام ندادیم و مستند‌های کمی ساخته‌ایم. هم‌چنین چندی پیش، اتفاقات دیگری رخ داد. مگر چند مستندساز در مورد این آشوب فیلم ساختند؟ سوال اصلی این است که آیا اساسا شرایط ساخت فیلم در این زمینه‌ها فراهم است؟ من معتقد هستم که این شرایط فراهم نیست.

وی اضافه کرد: من به دیدار مستندسازان با رهبری، نگاه دیگری دارم. این که بگوییم حضرت آقا اکنون نگاه ویژه‌ای به این ژانر داشته‌اند، اشتباه است و آدرس غلط دادن است. ایشان حرف‌هایش را بار‌ها در گذشته زده است. وقتی ایشان از انتقاد حرف می‌زند و میفرماید که انتقاد باید منصفانه و دلسوزانه باشد و راهکار داشته باشد، فقط در مورد سینمای مستند نیست، در مورد سینمای داستانی، نشر و مطبوعات و ... نیز هست. در حقیقت این صحبت‌ها سالیان زیادی است که از طرف ایشان مطرح می‌شود، اما از آن‌جا که ما درست این سخنان را نشنیده‌ایم، دوباره تکرار می‌کنند. معتقد هستم که فرمایشات رهبری در این جلسه، صحبت جدیدی نبود و حرف‌هایی بود که در تریبون‌های مختلف از سوی ایشان و خطاب به همه‌ی مردم شنیده‌ایم. اگر گوش شنوایی وجود نداشته است، تقصیر ایشان نیست و ما مقصر هستیم.

چاووش گفت: نکته‌ای که در منشور اخیر مستندسازی دیدم برای من بسیار قابل توجه بود. ایشان در بند پایانی گفتند که رضایت خداوند را درنظر داشته باشید. این فراز جمع همه‌ی صحبت‌های قبلی ایشان است و از همه مهم‌تر است. این فراز فقط خطاب به مستندسازان نیست. اگر من فیلم‌ساز در حرفی که به مردم می‌زنم رضایت خداوند را درنظر بگیرم، خود به خود به آن حرف متعهد می‌شوم. اگر وقتی که انتقاد می‌کنم، رضایت خداوند را در نظر گرفته باشم، با تقوا نگاه می‌کنم و شرایط را می‌سنجم. این موضوع لازمه‌ی مستندسازی در همه جای دنیا است. اولین شرط برای یک مستندساز صداقت و انصاف او است.

این کارگردان و مستندساز بیان داشت: خیلی معتقد به این نیستم که بعد از این جلسه باید تحول عظیمی رخ بدهد. اگر کسی تاکنون کارش را درست انجام داده است، مسیر قبلی‌اش را ادامه می‌دهد. بعضی اوقات موضوعاتی وجود دارد که آیا شرایط فیلم‌سازی فراهم است یا خیر؟ برای مثال فتنه ۸۸، آشوب سال ۹۶ و ... موضوعات مهمی است که باید در مورد آن فیلم ساخت. چرا در مورد این موضوعات فیلم نمی‌سازیم؟ آیا توانایی تکنیکی آن وجود ندارد؟ جراتش را نداریم؟ نکته‌ی مهم این‌جاست. چرا جرات ساخت چنین آثاری را نداریم. باید این سوال را از خود بپرسیم که از چه کسانی جرات ساخت آثار نداریم؟ از روشن‌فکر‌ها یا برادران حزب‌اللهی خودمان؟ باید این سوال را بپرسیم که چه شرایطی باعث شده است که این دست آثار تولید نشود. من در مورد فیلمی حرف می‌زنم که خودم دوربین به دست بگیرم و در خیابان فیلم بسازم تا بتوانم روایت خودم را از واقعه‌ی ۸۸ داشته باشم. چه کسی نمی‌گذارد این کار را انجام بدهم؟ من از برادران حزب‌اللهی خودم گله دارم.

وحید چاووش از حس و حال خود در این دیدار صحبت کرد و گفت: من نگاه اغراق‌آمیز به آن جلسه ندارم. خوش‌حال هستم که به عنوان یک سرباز فرهنگی نظام توانستم از میدان جنگ فاصله بگیرم و فرمانده‌ام را از نزدیک ببینم، رخ به رخ و زانو به زانو در کنارش بنشینم و از محضر ایشان استفاده کنم. هدف من از این جلسه کسب آرامش روحی بود. من سرباز راه تو هستم و حالا خوش‌حال هستم که فرمانده ام را از نزدیک می‌بینیم. به نظرم ایشان راه را ترسیم کرده و ما وظیفه داریم که این راه را درست طی کنیم. کم کاری ما باعث می‌شود که ایشان به جزئیات وارد شوند. حس و حال سربازی را داشتم که کار خود را به اندازه‌ی سهمش در میدان انجام داده و آمده است تا در این جلسه تجدید قوا و روحیه کند. همان طور که سربازان ما در هشت سال دفاع مقدس، به دیدار امام می‌آمدند تا خستگی از روح و جانشان بیرون برود و دوباره به میدان برگردند. ما موظف به جنگ در این حوزه هستیم. هر کس که در این جنگ خوب کار کرده است، خیالش راحت است و هر کس هم که خوب عمل نکرده است، می‌نشیند و فقط شعار می‌دهد. من با شعار دادن مخالفم با کسانی که همه‌جا هستند و فقط حرف می‌زنند، مساله دارم. کسانی به اسم مستندساز هستند که در همه‌جا حضور دارند، حرف می‌زنند، اما خروجی ندارند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها