آواکسِ دشت‌ عباس را می‌شناسید؟+ عکس

شهید توکل قلاوند اغلب شبانه تا عمق نیرو‌های دشمن نفوذ  می‌کرد و اطلاعات لازم را از دشمن و تعداد ادوات و محل استقرار آن‌ها به دست‌ می‌آورد. همین امر باعث شد به «آواکس دشت عباس» مشهور شود.
کد خبر: ۲۷۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ - 29January 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در سال ۱۳۴۰ در منطقه مهرزیل از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک متولد شد. دوران کودکی را در روستای قلعه رزه طی نموده و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان اندیمشک به پایان رساند. در قبل از انقلاب وارد فعالیت‌های انقلابی شد، در ابتدای انقلاب در فرونشاندن غائله کردستان حضور پیدا کرد در جنگ تحمیلی به همراه گروهی از جوانان متدین دزفول و اندیمشک در عملیات‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم شرکت پیدا کرد.

شهید توکل قلاوند متولد بخش الوار وقلعه رزه است که اغلب شبانه تا عمق نیرو‌های دشمن نفوذ  می‌کرد و اطلاعات لازم را از دشمن و تعداد ادوات و محل استقرار آن‌ها به دست‌ می‌آورد. همین امر باعث شد به «آواکس دشت عباس» مشهور شود توکل به همراه سردار شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ ابیطالب (ع) به عنوان فرمانده اطلاعات و عملیات آن لشکر مشغول خدمت می‌شود. مدتی بعد قائم مقام فرمانده قرارگاه نجف اشرف ایشان را به آن قرار گاه منتقل می‌کند. در قرار گاه نجف اشرف به عنوان فرمانده اطلاعات عملیات قرارگاه به خدمت خود ادامه می‌دهد.

آواکسِ دشت‌ عباس را می‌شناسید؟+ عکس

قبل از انقلاب

گاه مدت‌ها از خانه دور می‌ماند و بدون اطلاع خانواده در تشدید حرکت توفنده انقلاب و سرنگونی رژیم منحوس پهلوی ولو با چسباندن عکس حضرت امام خمینی (ره) شرکت فعال می‌نمود. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در بوجود آمدن سپاه نقش مهمی داشت. در سال‌های اولیه انقلاب که اندیمشک دچار سیل شده بود با دیگر دوستانش به کمک رسانی مردم سیل زده پرداخت و در این امر متحمل زحمات زیادی شد.

ابتدای انقلاب

در دوران اوج بحث‌های گروهک‌ها بویژه گروهک‌های خیابانی بعلت مطالعه و تحقیق فراوان در مقابل این جریان خطرناک نیز با حوصله و جدل منطقی سعی در سالم سازی افکارداشت. با شروع غائله کردستان شهید توکل قلاوند عازم آن استان شدو در مدتی که در کردستان حضور داشت که سه تا شش ماه بطول انجامید حتی یکبار به مرخصی نیامد و تنها یکبار پیک سلامتی ایشان از طریق نامه دریافت شد.

آواکسِ دشت‌ عباس را می‌شناسید؟+ عکس

آغاز جنگ

در اواخر سال ۵۹ پس از غائله کردستان بمدت دو ساعت در منزل بودند و پس از آن عازم منطقه دشت عباس شدیعنی آغاز زندگی توکل در نبرد هشت ساله. توکل به همراه گروهی از جوانان متدین دزفول و اندیمشک در عملیات‌های چریکی و جنگ‌های نامنظم شرکت داشت و از دهلران تا فکه را زیر پوشش عملیات خود قرار داده و مانع از نفوذ نظامی عراق شد در این منطقه که تعدادی کمپ قرار داشت پس از عزیمت فرمانده یکی از کمپ‌ها مسئولیت آن به توکل پیشنهاد شد. کار کمپ‌ها جلوگیری از نفوذ ارتش عراق و شناسایی نیرو‌های دشمن بود که توکل در این مورد بخصوص در شناسایی از تبحر خاصی برخوردار بود و از همانجا بود که کمپ ایشان معروف شده بود به کمپ قلاوند. فرماندهی وی تا زمان آمادگی نیرو‌ها برای آغاز عملیات پیروزمند فتح المبین ادامه داشت ایشان اطلاعات بسیار زیادی را در مورد تحرکات و نقل و انتقال دشمن به دست آورد این فعالیت‌های مستمر وی باعث گردیده بود که نیرو‌های ارتشی نیز که در همان زمان در منطقه حضور داشتند به وی علاقه خاصی پیدا کنند.

در عملیات فتح المبین از جمله ارتفاعات مهم سمت چپ دشت عباس بود که از آن دشمن استفاده نموده و شهر‌های دزفول اندیمشک و شوش را مورد هدف گلوله توپ خود می‌گرفت شهید توکل به عنوان مسوول اطلاعات عملیات تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) و نیز هدایت وهمرزمی سردار غریب حاج احمد متوسلیان و نیز سرداران رشیدی، چون صفوی و رشید رشادتی بی نظیر از خود بر جای می‌گذاردبه گونه‌ای که قبل از شکستن خطوط مقدماتی جبهه به دلیل آشنایی کامل با منطقه گروهی را در پشت توپخانه دشمن مستقر نمود و قبل از آغاز عملیات این ارتفاع را از لوث وجود دشمن بعثی پاک می‌سازد. پس از عملیات با توصیه دوستان در منطقه الوار گرمسیری حاضر می‌شود و از جمله اقدامات او تشکیل بسیج عشایر سپاه پاسداران شهرستان و نیز برخورد قاطع با عناصر ناباب از دستگاه‌های اداری می‌شود و در همین ایام روح بلند توکل بی قرار حضور در جبهه را می‌نماید و لذا هیچکدام از مسوولیت‌های محوله او را از حضور در خط اول جبهه باز نمی‌دارد و مجددا عازم جبهه نبرد می‌شود.

آواکسِ دشت‌ عباس را می‌شناسید؟+ عکس

شهادت توکل

شهید توکل مجددا در تاریخ ۶۱/۱۰/۲۶ از اندیمشک به جبهه اعزام و بهمراه شهیدمهدی زین الدین فرمانده تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) قم به عنوان مسئول اطلاعات عملیات آن تیپ مشغول می‌شود که در آن هنگام سردار باقری جانشین فرمانده یگان نیروی زمینی سپاه به واسطه شناختی که از شهید توکل داشته وی را به قرارگاه نجف اشرف منتقل می‌نماید. توکل درقرارگاه نجف اشرف در واحد اطلاعات عملیات قرارگاه به خدمت خود ادامه می‌دهد که در تاریخ ۶۱/۱۱/۹ بهمراه سرداران شهید باقری، بقایی، رضوانی و مومنیان به آسمان سبز عشق نقب نور می‌زند و به شهادت، این آرزوی دیرین خویش دست می‌یابد.

بخش‌هایی از وصیتنامه سردار شهید توکل قلاوند

وصیتم به هر مسلمانی از مرد و زن چه می‌تواند باشد جز پاسداری از انقلاب اسلامی‌ای مسلمانان قدر این انقلاب افتخارآفرین و وارث خون شهیدان راه حق آزادی از اول تاکنون را بدانید و کفران نعمت نکنید اگر چنان باشد هم عذاب الهی را برای خود خریده اید و هم خیانت به خون تمام شهدا کرده اید. دعایتان شب و روز این باشد که خدا این انقلاب را به انقلاب جهانی مهدی (عج) که خودوعده داده متصل گرداند. نیاید آن روزی که دست از دامان این نور الهی رهبر انقلاب بردارید که اگر مسئله رهبری و اتحاد شما ملت شهید پرور نبود این انقلاب به اینجا نمی‌رسید و اگر رهبری امام و اتحاد بین خود را محکم نگه ندارید انقلاب شکست خواهد خورد.

منبع: مشرق

نظر شما
پربیننده ها