روایت کوتاه بین‌المللی؛

سلاح تحریم واشنگتن، فلسطین را نشانه رفته است

واشنگتن در حالی سلاح تحریمی خود را به سوی مقاومت فلسطین نشانه گرفته که چندی پیش، رسما قدس شریف را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به‌رسمیت شناخت و علی‌رغم مخالفت‌های گسترده بین‌المللی تاکید کرد که ظرف 2 سال، سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ - 01February 2018

سلاح تحریم واشنگتن فلسطین را نشانه رفتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، شامگاه چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه، وزارت خزانه‌داری آمریکا «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را در فهرست تحریم قرار داد. این در حالی بود که وزارت خارجه آمریکا همزمان با صدور بیانیه‌ای هنیه را به ارتکاب اعمال تروریستی متهم کرد.

در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمده است: «هنیه روابط نزدیکی با شاخه نظامی حماس دارد و طرفدار مبارزه مسلحانه از جمله علیه غیرنظامیان است. بر اساس گزارش‌ها، او در حملات تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی مشارکت داشته است.»

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه جنبش حماس و الصابرین را به ارتباط با ایران متهم کرده و گفته است: «این تحریم‌ها، گروه‌ها و رهبران تروریستی، از جمله دو گروه تحت پشتیبانی و فرماندهی ایران را که ثبات خاورمیانه را تهدید کرده، روند صلح را تضعیف کرده و به متحدان ما یعنی مصر و اسرائیل حمله می‌کنند، هدف قرار داده است.»

جنبش حماس که اسماعیل هنیه از چهره‌های شناخته شده آن است، در سال‌های 1997 و 2001 تحت دو قانون مجزا در آمریکا گروه تروریستی خوانده شده بود.

از سوی دیگر، آمریکا سه گروه را هم در فهرست تحریم قرار داده است. یکی از این گروه‌ها، جنبش «الصابرین» است که از گروه‌های مقاومت فلسطینی فعال در غزه به شمار می‌رود. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره جنبش الصابرین ادعا شده است: «جنبش الصابرین یک گروه مورد حمایت ایران است که در سال 2014 تأسیس شد. این گروه عمدتا در غزه و کرانه باختری فعال است و تحت رهبری "هشام سالم" قرار دارد. جنبش الصابرین اقدامات تروریستی‌ای علیه اسرائیل انجام داده، رویکردی ضدآمریکایی دارد و اعضا و حامیان جهاد اسلامی فلسطین را جذب کرده است.»

همچنین، دو جنبش «سواعد» (حسد) و «لواء الثوره» نیز که به اخوان‌المسلمین نزدیک بوده و در مصر فعال هستند هم در فهرست منتشر شده از سوی واشنگتن به چشم می‌خورد.

در واکنش به این اقدام واشنگتن، «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد که«تصمیم آمریکا درباره درج نام اسماعیل هنیه در فهرست تروریستی، ناشی از ناکامی تلاش‌ها برای فشار به مقاومت است.»

واشنگتن در حالی سلاح تحریمی خود را به سوی مقاومت فلسطین نشانه گرفته که چندی پیش، رسما قدس شریف را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به‌رسمیت شناخت و علی‌رغم مخالفت‌های گسترده بین‌المللی تاکید کرد که ظرف 2 سال، سفارت خود در سرزمین‌های اشغالی را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

اسماعیل هنیه چندی پیش، در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته بود: «ما با شروع انتفاضه خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس، به اذن خداوند توطئه طاغوتِ عصر (ترامپ) و حاکمان نفاق در پایتخت‌های دور و نزدیک را در پایان دادن به مسئله فلسطین، خنثی خواهیم کرد.»

«هنیه» در این نامه با اهدای سلام فرماندهان و مجاهدان جنبش حماس و همه مردم فلسطین به رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران، از ایرانیان به‌عنوان مردمی اصیل که در کشوری با ثبات، مقاوم و استکبارستیز زندگی می‌کنند، یاد کرده و افزوده بود: «تمامی مردم پایدار فلسطین مواضع ثابت و ارزشمند جمهوری اسلامی در مساله فلسطین و قدس و حمایت از مقاومت مردمی فلسطین با انواع کمک‌ها را، می‌ستایند.»

واشنگتن در حالی دست به تحریم هنیه و یک جنبش فلسطینی زده است که چندی پیش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز به قطع کمک‌های مالی تهدید کرد و گفت: «آنها یک هفته پیش به ما بی‌احترامی کردند و اجازه ندادند معاون محترم رئیس‌جمهور ما آنها را ببیند در حالی که ما صدها میلیون دلار به آنها کمک مالی می‌رسانیم. رقم‌هایی هنگفت، رقم‌هایی که هیچ کس از آنها خبر ندارد.»

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها