به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، نشریه تخصصی ارتش آمریکا که به بررسی آخرین تحولات نظامی کشورهای جهان میپردازد در آخرین شماره خود گزارش داد که ایران مجهز به هواپیماهای آبی، خاکی شده است.
این نشریه نوشت: سپاه پاسداران ایران اعلام کرده که چهار فروند هواپیمای آبی، خاکی بال ثابت را خریداری کرده و از آنها در پایگاه خود در استان هرمزگان استفاده میکند.
بر این اساس، این هواپیماها مدل «LA-8» ساخت روسیه و هشت سرنشینه هستند و توسط شرکت «ارو ولگا» طراحی و ساخته شده است.
نسخه روی ال ای 8
از این نوع هواپیماها میتوان در آبهای شیرین و شور استفاده کرد که با توجه به وضعیت ایران، این کشور میتواند از این هواپیماها در آبهای شور بهره میبرد. آنطور که گفته شده نباید عملیات این نوع هواپیماها در آبهای نسبتا ملایم خلیج فارس مشکل باشد.
از سویی دیگر این هواپیما برای حرکت در زمین نیز نیاز به باند آسفالت ندارد و میتوان از آنها در بیابان و صحرا که از مشخصههای جنوب غربی ایران هستند، بهره برد.
{سردار}علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پیشتر در این باره گفته بود که این نوع هواپیما قابلیتهایی چون گشت و شناسایی، پشتیبانی، امداد و نجات، آتشنشانی و ترابری دریایی دارد و چون امکان فرود در آب و حرکت شبیه یک شناور تندرو و همچنین پرواز در ارتفاعات مختلف را نیز برخوردار است به «پرندگان دوزیست» و «آبنشین» مشهور هستند.
منابع خبری غربی نیز به تحویل این هواپیماها به ایران واکنش نشان داده بودند و با اشاره به تحریمهای سازمان ملل علیه مبنی بر ممنوعیت خرید تجهیزات نظامی خبر داده بودند که خرید این هواپیماها برای اهداف توریستی اعلام شده بوده؛ اما سر از ناوگان نیروی دریایی سپاه درآورده است.
این نشریه در خاتمه نوشت: خرید این هواپیماها از سوی ایران و از روسیه نشان از افزایش همکاری رو به رشد بین دو کشور است.
از سویی دیگر، یگانهای سپاه ایران علاوه بر کاربریهای غیرنظامی میتوانند از این هواپیماها در عملیات تجسسی در زمین و دریا بهره ببرند.
ایران یک فروند هواپیمای آبی خاکی مدل «اوریون -14» را نیز دارد و از آن در دریای خزر استفاده میکند. سرعت این هواپیما نیز به 180 کیلومتر در ساعت میرسد و 12 نفر و یک تن بار را حمل کند.
نخستین نسخه این هوایپما در سال 2004 پرواز آزمایشی خود را انجام داد و طول آن 10.80 متر و وزن خالصش 2 هزار 720 کیلوگرم است. بیشینه سرعت این هواپیما نیز 259 کیلومتر در ساعت است و تا ارتفاع 16 هزار پایی پرواز میکند و مجهز به سامانه «جی.پی.اس» است.
این در حالی است که چین بزرگترین هواپیمای آبی-خاکی(AG600) جهان را در اختیار دارد. این هواپیما میتواند 53.5 تن وزن را حمل کرده و مسیری در حدود 4 هزار و 500 کیلومتر را طی کند.
بزرگترین هواپیمای دوزیست جهان
هواپیمای AG600 در مقایسه با هواپیماهای تولید شده در جهان از امکانات بیشتری برخوردار است و علاوه بر فرود بر خشکی، بر روی آب نیز حرکت میکند .اندازه این هواپیما حدود «بوئینگ 737» است.
انتهای پیام/ 241