دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مساجد کشور، شبکه‌ای فراگیر در هدایت و پیشبرد انقلاب اسلامی تا پیروزی

مساجد به عنوان شبکه‌ای فراگیر و نقطه پیوند همه نسل‌ها و اقشار در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از وحدت همه آحاد مردم و با برخورداری از حضور مستمر روحانیون مبارز و انقلابی به پیروزی انقلاب اسلامی سرعت بخشیدند.
کد خبر: ۲۷۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ - 11February 2018

مساجدشبکه ای فراگیر  در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مسجد پایگاه اصلی انقلاب اسلامی است و مکان بروز و ظهور و رشد مبارزان انقلاب اسلامی در طول تاریخ نهضت اسلامی بوده است. مساجد به عنوان یکی از مهم‌ترین، موثرترین و عظیم‌ترین پایگاه انقلاب اسلامی به شمار رفته‌اند که باعث پیوند همه نسل‌ها و اقشار مختلف مردم در سراسر ایران شدند و بازاریان متدین نیز در این پایگاه مردمی از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

البته ذکر این نکته لازم است که در زمان های قبل مساجد اصلی شهرها در وسط بازار بنا شده و در حقیقت کسب و کار و تجارت اسلامی و اصولی را در بازار رصد می‌کردند که برای نمونه مسجد «سید عزیزالله» بازار تهران یکی از این مساجد و پایگاه های انقلابی است که در وسط بازار بنا نهاده شده  است.

مسجد به عنوان یک نهاد دینى و اجتماعى بستر مناسبى براى ایجاد یک حرکت جمعی و نهضت انقلابی به شمار می‌رود و باعث تقویت روحیه دینی افراد مختلف در جامعه اسلامی شده و فراگیر بودن مساجد در سراسر کشور، حضور همه اقشار و طبقات مختلف متدین در مسجد، باعث سرعت بخشیدن به مبارزات انقلابی مردم شد. بهره گیری از هنر و فعالیت در قالب های مختلف هنری در عرصه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باعث تقویت روحیه افراد مبارز و انقلابی شده و آنها را در این مسیر کمک و برای تداوم راه و مسیر پر پیچ و خم انقلاب امیدوار می کرد، به ویژه جوانان در این عرصه حضوری چشمگیر و فعال داشتند.

افراد متدین و دیندار و به ویژه پیشکسوتان عرصه انقلاب که علما و روحانیون بودند با انتخاب مساجد، به عنوان پایگاه مقدس دینى و اجتماعى در برهه های مختلف تاریخی سیر تحولات و رخدادهای سرنوشت ساز را با حضور مردم آگاه و متدین در مسجد رقم زده و سرعت بخشیدند و نگذاشتند زمینه انحراف و گسست بین نیروهای انقلابی را دشمنان ایجاد کنند.

مساجد فقط نقش سازماندهی نیروهای انقلابی را عهده دار نشدند، بلکه در پشتیبانی مادی و کمک معنوی افراد و خانواده هایی که به نحوی در جریان حرکت  نهضت  انقلاب اسلامی دچار مشکل شده بودند (اعم از زندانیان سیاسی، مجروحین، تبعیدی‌ها و...) به رفع نیازهای ضروری آنان اقدام می کردند و حتی سایر مردم آسیب دیده در حوادث طبیعی و اجتماعی (سیل، زلزله و...) را نیز حمایت کرده و تحت پوشش خود قرار می دادند و باعث دلگرمی نیروهای انقلابی و مردم مسلمان می شدند.

علماء و روحانیون که در مساجد سخنرانی می کردند، اکثریت افراد زندان رفته و تبعیدی بودند، که خیلی خوب از برنامه های رژیم شاه آگاهی داشته و مردم را در این عرصه کمک و هدایت می کردند و اهداف نهضت را به پیش می بردند.

مسجد مرکز شکل‌گیری انقلاب اسلامی و مبارزه علیه‌ ظلم و ستم شاهنشاهی، با افزایش آگاهی مردم به ویژه نسل جوان توانست به عمر شاهنشاهی 2 هزار و 500 ساله پایان دهد و همه این تلاشها و فعالیت هایی که مثمر ثمر شد،به واسطه بازگشت به فطرت انسانی و رشد بلوغی که افراد متدین و دیندار به ویژه روحانیون مبارز و انقلابی به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به مردم دادند، پدیدار شد.

در بحبوحه انقلاب بار دیگر مسجد پایگاه و جایگاه اصلی خود را  آنچنان که در عهد رسول اکرم (ص) در مسجدالنبی بدست آورده بود و مکانی برای رسیدگی به امور مسلمین بود، باز یافت.

ایجاد تشکل مخفی و زیرزمینی و جلسات مبارزات انقلابی در مساجد

نقش مسجد در تشکیل جلسات، تجمعات مذهبی، ایجاد تشکل مخفی زیرزمینی و در واقع، خانه های تیمی مبارزاتی که برای رژیم، تکان دهنده و وحشت‌آور و باعث فروریختن اریکه قدرتمندان در رژیم شاهنشاهی بود و برای مبارزان انقلابی و مذهبی، امیدبخش و امری بسیار ارزشمند و کارساز بود. اعضای این گروه های مخفی مبارزانی از همه اقشارجامعه همانند قشر دانشگاهی و تحصیل کرده، بازاری، کارمند و در مواقعی، افراد نظامی که در پادگانها به طور موثر عمل می کردند بودند ودر حقیقت همه اعضای جامعه اسلامی را در برگرفته بود.

هر زمانی که رژیم، فشار و کنترل خود را بر محافل و مجالس که جلسات و تجمعات مذهبی و روضه خوانی های در آنها برگزار می شد را افزایش می داد، مخالفان  و مبارزان، برای سازماندهی و استمرار فعالیت‌ها و پی گیری جریانات مبارزاتی و  تکمیل روشها  برای ضربه زدن به رژیم و نیروهای نظامی وابسته به آن، این جلسات را در مساجد و منازل، با عنوان مهمانی و جلسات دوستانه برگزار می کردند.

در شکل گیری انقلاب اسلامی اکثریت مساجد در سراسر کشور فعال و تاثیرگذار بودند اما به عنوان نمونه به فعال ترین و شاخص ترین مساجد کشور در این عرصه اشاره می شود: مساجد اصلی در دوران انقلاب که کانون اصلی مبارزات در تهران شدند همانند مسجد «عزیزالله» در بازار تهران، مسجد «قبا»، «جلیلی»، «ارک»، «لرزاده»، «هدایت»، «جاوید»، «لرزاده»، «هدایت»، «صاحب الزمان (عج)»، «همت تجریش»، «امام خمینی (ره)»، آذربایجانی ها، «الجواد (ع)»، «مهدیه تهران» و...

مسجد قبا

سخنرانی شخصیتهای بزرگ روحانی و دانشگاهی در این مسجد، به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۶ موجب حضور گسترده مردم به ویژه اقشار روشنفکر و جوان کشورشد که به تسریع پیروزی انقلاب اسلامی موثر واقع شد. شهید « آیت الله دکتر مفتح »ازاصلی ترین سخنرانان این مسجد و پایه گذار فعالیت های انقلابی و سیاسی  در این مسجد وی بود.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار