یادداشت/ نادر کریمی‌جونی

سناریویی که اسراییل نمی‌خواهد

بدون شک حملات اسد برای پاک کردن همه خاک سوریه از وجود نیرو‌های مخالف و مخصوصا نیرو‌های شورشی که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند، تشدید خواهد شد. در چنین اوضاعی روشن است که جای پای ایران در معادلات خاورمیانه به ویژه با توجه به پیروزی‌های تهران در مقابل داعش در عراق و سوریه محکم‌تر خواهد شد. این سناریو دقیقا همان چیزی است که اسراییل نمی‌خواهد.
کد خبر: ۲۷۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ - 12February 2018

سناریویی که اسراییل نمی‌خواهدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نادر کریمی جونی در یادداشتی نوشت:

ماجرای سرنگونی جنگنده اسراییلی در بلندی‌های جولان به ماجرای پیچیده‌ای تبدیل شده است. از سویی اسراییل تاکید می‌کند که تجاوز یک هواپیمای بدون سرنشین به منطقه تحت تصرف اسراییل، پرنده‌های جنگی اسراییل را به حالت آماده‌باش در‌آورده و این پرنده برای منهدم‌سازی و برقراری امنیت هوایی اسراییل وارد عمل شده‌اند. قرائت اسراییلی این ماجرا آن است که حین گشت‌زنی و عملیات هوایی یکی از جنگنده‌های F۱۶ اسراییلی مورد هدف قرار گرفته، ولی خلبان‌های آن موفق به خروج از هواپیما شده‌اند. اما قرائت سوری این ماجرا به پرواز پهپاد بر فراز بلندی‌های جولان اشاره‌ای نمی‌کند. از دید دولت سوریه، جنگنده اسراییلی به خاک سوریه تجاوز کرده در نتیجه پدافند سوریه یکی از جنگنده‌های اسراییلی را مورد هدف قرار داده است.

ارتش اسراییل البته صحنه‌های هدف قرار دادن پهپاد را هم نمایشی خوانده و خبر داده که پس از سرنگونی جنگنده‌اش، مواضع و پایگاه‌های استقرار پهپاد‌های سوری در عمق خاک این کشور مورد هدف قرار گرفته و نابود شده است. از آنجا که فیلم‌های منتشر‌شده در مورد شناسایی، رهگیری و انهدام هواپیمای بدون سرنشین متجاوز به منطقه جولان، می‌تواند به شنبه گذشته تعلق نداشته و از آرشیو نظامی اسراییل اخذ شده باشد، نمی‌توان اطمینان داشت که ادعای اسراییل در خصوص ورود یک پهپاد به درون منطقه جولان صحت داشته باشد، اما حتی اگر این ورود نیز صحت نداشته باشد، سرنگونی جنگنده اسراییلی به دست پدافند هوایی سوریه، موضوعی است که فی‌نفسه نگرانی‌ها را در تل‌آویو و واشنگتن افزایش می‌دهد.

این سرنگونی در واقع به واشنگتن و تل‌آویو پیام می‌دهد که برخی از حملات به خاک سوریه با واکنش و پاسخ نظامیان دمشق مواجه خواهد شد و از این بابت اوضاع با گذشته فرق خواهد کرد. این تفاوت در حالی که اسراییل در آخرین جنگ خود با حزب‌الله لبنان به پیروزی نرسید، از آن‌رو برای تل‌آویو قابل قبول نیست که مقاومت‌های موثر و پاسخ‌های متقابل می‌تواند تل‌آویو را از قدرت برتر منطقه به یک کشور معمولی در خاورمیانه تبدیل کند. در این میان نزدیک‌تر شدن ایران به اسراییل پس از شکست داعش در سوریه، تهران را از هزاران کیلومتر آن‌سوتر به حدود ۵۰ متری اسراییل رسانده و برخلاف گذشته تهران از این پس می‌تواند به ماجراجویی و دشمنی‌های اسراییل از نزدیک پاسخ دهد.

این است که رهبران اسراییلی نه فقط طی روز‌های گذشته بلکه از ماه‌های پیش و دقیقا در آستانه سقوط آخرین شهر در اشغال داعش این موضوع را مطرح و از رهبران روسیه تقاضا کرده بود که برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه، از نزدیک شدن ایران به مرز‌های اسراییل جلوگیری کنند. در واقع تل‌آویو پیش‌بینی می‌کند که با افزایش سطح و عمق حضور تهران در سوریه، خودبه‌خود حزب‌الله لبنان نیز تقویت خواهد شد و توازن قدرت به زیان اسراییل به هم خواهد خورد. این نگرانی دقیقا به واشنگتن نیز منتقل شده و اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا نیز از تقویت حضور ایران در سوریه راضی نیست چنان‌که این نارضایتی به‌طور صریح در اظهارات و موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی و اسراییلی و نیز درخواست‌های ایشان از پوتین به عنوان متحد راهبردی ایران در سوریه دیده می‌شود.

در مقابل ایران دقیقا این نگرانی‌ها را درک و از آن ابراز خوشحالی می‌کند. در همین چند روز اخیر که موضوع واکنش سوریه به حمله جنگنده‌های اسراییلی مطرح شد، چه به طور رسمی و چه غیررسمی مقامات و چهره‌های همسو با جمهوری اسلامی ایران ابراز خوشحالی کرده و در مورد تکرار این پاسخ‌ها به تل‌آویو هشدار داده اند. این نشان می‌دهد حتی اگر پوتین هم از تهران تقاضای کاهش حضور در سوریه را کند، با احتمال نسبتا بالایی مقامات تهران این درخواست را رد خواهند کرد. با این اوضاع چشم‌انداز تحولات سوریه چه خواهد بود؟ بدون شک حملات اسد برای پاک کردن همه خاک سوریه از وجود نیرو‌های مخالف و مخصوصا نیرو‌های شورشی که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند تشدید خواهد شد. در چنین اوضاعی روشن است که جای پای ایران در معادلات خاورمیانه به ویژه با توجه به پیروزی‌های تهران در مقابل داعش در عراق و سوریه محکم‌تر خواهد شد. این سناریو دقیقا همان چیزی است که اسراییل نمی‌خواهد؛ بنابراین راهبرد‌نویسان اسراییل تدابیری می‌اندیشند که با اجرای آن نقش و تاثیر ایران در خاورمیانه به حداقل ممکن کاهش یابد.

منبع: روزنامه صنعت

نظر شما
پربیننده ها