یادداشت/ زینب شریعتی

تماشایی و باشکوه

۲۲ بهمن همه حرف‌ها را مردم زده‌اند و آن‌گونه که رهبر سه روز قبل از ۲۲ بهمن فرمودند، یک ۲۲ بهمن تماشایی آفریدند و البته در این حماسه، سران قوا، مراجع معظم تقلید و مسئولان کشوری و لشکری و احزاب و گروه‌های سیاسی از هر جناح و سلیقه‌ای حضور پیدا کردند.
کد خبر: ۲۷۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ - 12February 2018

تماشایی و باشکوهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زینب شریعتی در یادداشتی نوشت:

تهران صبح یک‌شنبه را با وضعی غیرعادی! آغاز کرد؛ یک وضعیت غیرعادی دوست داشتنی؛ یک شور برای آغاز روزی که بیشتر از هر اسمی، نام «ایران» و بیش از هر رنگی، سه رنگ پرچم کشورمان می‌درخشد. روزی برای بزرگداشت دهه‌های متمادی مجاهدت مردم ایران برای رسیدن به استقلال، برای رسیدن به آزادی، برای رسیدن به دولت اسلامی؛ روزی برای جشن به ثمر رسیدن این مجاهدت‌ها؛ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران.

تهران که نه، همه ایران دیروز را با همین وضعیت غیرعادی دوست داشتنی آغاز کرد؛ از جزیره‌های خلیج فارس تا بندر‌های خزر، از سنی نشین‌های سیستان و بلوچستان تا کردستان و ترکمن‌های گلستان تا بختیاری‌ها و ترک‌ها و عرب‌ها، از مراکز استان‌ها تا شهر‌های کوچک تا روستا‌ها تا حتی مناطق زلزله زده ... ایران به رسم هر ساله ۲۲ بهمنش، سراسر برخاسته بود تا بگوید همچنان بر سر انقلاب اسلامی‌اش ایستاده است، با همان آرمان‌ها، با همان شعارها، با همان قوت و وحدت و با همان ایمان. ۲۲ بهمن همه حرف‌ها را مردم زده‌اند و آن‌گونه که رهبر سه روز قبل از ۲۲ بهمن فرمودند: یک ۲۲ بهمن تماشایی آفریدند و البته در این حماسه، سران قوا، مراجع معظم تقلید و مسئولان کشوری و لشکری و احزاب و گروه‌های سیاسی از هر جناح و سلیقه‌ای حضور پیدا کردند.

راهپیمایی ورای زمان و مکان

هنوز تا زمان برگزاری رسمی مراسم ساعتی مانده، اما در زیر خیابان‌های تهران اتفاق‌های قشنگی در جریان است؛ مترو برخلاف روز‌های تعطیل دیگر شلوغ است، پرچم ایران در دست برخی بچه‌ها دیده می‌شود و پلاکارد‌های دست نویس در دست، فضای قطار‌ها و ایستگاه‌های مترو را متفاوت کرده است. یک نفر حتی صدایش بلند می‌شود که برای سلامتی رهبر صلوات؛ مترو هم وضعیتی غیرعادی و دوست داشتنی دارد.

نمایش‌های اقتدار دفاعی در مسیر راهپیمایی

در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال چند دستاورد دفاعی کشور در مقابل دید عموم قرار گرفت که برخی از آن‌ها برای اولین بار بود. در این راهپمایی، موشک بالستیک «قدر» در چهارراه ولیعصر نمایش داده شد. این موشک بالستیک با سوخت مایع، ۲ هزار کیلومتر برد دارد و در واقع ادامه موشک شهاب ۳ است.

دستاورد دیگر، ماکت جدیدترین زیردریایی ساخت ایران با نام «فاتح» بود. این زیردریایی ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع است که در حدود ۵۰۰ تن وزن داشته و هم اکنون آخرین مراحل تست خود را پشت سر می‌گذارد.

در این راهپیمایی ماکت شناور موشک‌انداز «جماران» هم به نمایش درآمد که اولین ناوشکن ایرانی از کلاس موج است که توسط صنایع دریایی وزارت دفاع ساخته شده است و ۱۳۰۰ تن وزن دارد. سامانه موشکی «فجر ۵» نیز از دیگر دستاورد‌های صنایع دفاعی بود که در راهپیمایی به نمایش درآمد. همچنین موشک ضدزره «توفان ۲ ام» در این راهپیمایی نمایش داده شد که کمتر از ۴ کیلومتر برد دارد و علیه سامانه‌های زرهی و نقاط تجمع دشمن استفاده می‌شود.

درخواست مردم از فرمانده سپاه برای تقاص آشوبگران

راهپیمایان یوم‌الله ۲۲ بهمن با در دست گرفتن تمثال فرمانده سپاه پاسداران از سپاه درخواست دارند از کسانی که دی ماه امسال اغتشاشاتی در کشور به وجود آوردند تقاص بگیرند. روی این پلاکارد‌ها نوشته شده بود «مالک اشتر علی تقاص انقلابی» و همچنین این جمله از مقام معظم رهبری با خطی ریزتر مبنی بر اینکه خسارت این چند روز امریکا به کشور بی‌تقاص نخواهد بود روی این پلاکارد‌ها وجود داشت.

مسئولان ذوق نکنند!

در راهپیمایی دیروز برخی از جوانان تهرانی گرچه اصل حضورشان حمایت از انقلاب و نظام بود، اما پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته بود مسئولان ذوق نکنند، برای حمایت از انقلاب و به عشق رهبر آمدیم. در همین راستا پلاکارد‌ها و شعاریی هم بود که از فضای حمایتی فاصله می‌گرفت و رنگ مطالبه از مسئولان داشت. شعار‌هایی نظیر «انقلاب مال کوخ‌نشین‌هاست، مسئول کاخ‌نشین استعفا»، «سال ۵۷ امریکا را از ایران و امسال از منطقه خارج کردیم» و «دوران مذاکره تمام شده است»، اعتراض خود را نشان دادند. راهپیمایان همچنین در حماسه تماشایی ۲۲ بهمن، با حمل پلاکارد‌هایی به سبک انقلاب ۵۷ بر استمرار آرمان‌های انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) تأکید کردند. پلاکارد‌هایی با شعار نوشته‌های «نسل ما نسل ظهور است، اگر برخیزیم» بر همانی نسل انقلابی جدید و قدیم صحه گذاشتند.

روحانی در ۲۲ بهمن از آنفلوآنزای مرغی و مالچ پاشی و تعویض خودرو‌های فرسوده گفت!

به روال هرساله، سخنران راهپیمایی ۲۲ بهمن تهران، رئیس جمهور است. حسن روحانی در آغاز پنجمین سخنرانی‌اش در چنین مراسمی با تبریک سالروز پیروزی انقلاب گفت: «از لحاظ تاریخی ما چه بخواهیم چه نخواهیم، سال آینده چهلمین سال انقلاب اسلامی است، اما در واقعیت باید وحدت و اتحاد ملی را بیش از گذشته در سال آینده شاهد باشیم.» تقاضا می‌کنم واقعیت‌های کشور برای مردم و دنیا به خوبی منعکس شود. آنجایی که آنقلوآنزای مرغی می‌آید و ما ۲۵ میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم نابود کردیم.

نگویند تخم مرغ طلایی شده. به مردم دروغ نگویید. واقعیت‌ها را به مردم بگویید. سلامت مردم برای ما مهم بود. او در ادامه بدون اشاره به دلایلی که موجب طرد عده‌ای از انقلاب و نظام شد، گفت: «انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم. در قطار انقلاب، مسافران فراوانی بودند، به طور طبیعی بعضی خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند، برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را دوباره به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم.» روشن نیست آیا وقتی روحانی و دولتمردان و حامیانش منتقدان خود را همنوا با اسرائیل و آل سعود می‌نامند، هم مصداق پیاده کردن دیگران از قطار انقلاب است یا خیر!

رئیس جمهور در ادامه از وحدت گفت و اینکه به همه سلایق سیاسی نیاز داریم: «ما امروز در سرزمین‌مان نیاز به همه اصولگرایان، به همه اصلاح‌طلبان و همه اعتدال‌گرایان و همه ملتی که اعتقاد به قانون اساسی دارند داریم. هر کس به این قانون اساسی عقیده دارد او انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم.»

روحانی به روال اغلب سخنرانی‌های بعد انتخاباتش، انتخابات ۲۹ اردیبهشت را که منجر به پیروزی‌اش شد، حماسه‌ای بزرگ خواند و آن را به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران دانست.

او در ادامه از پیروزی‌های بزرگ بر تروریسم گفت که اشاره به نبرد با داعش داشت: «در سالی که گذشت ما بر تروریسم پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی را برای نابودی تروریست‌ها و داعش در منطقه داشتیم. کمک ما به مردم عراق و سوریه به ثمر نشست و ملت‌های این منطقه از شر تروریست‌ها نجات پیدا کردند. ما نگذاشتیم توطئه‌گران در منطقه ما دنبال تجزیه کشور‌های دوستمان باشند.» او گرچه از افتخاری گفت که حاصل حضور نظامی ایران در منطقه است، اما تأکید کرد که «راه‌حل منطقه راه‌حل سیاسی است».

در حالی که قبلاً گفته می‌شد اگر امریکا برجام را از بین ببرد با طرفین دیگر توافق ادامه خواهد یافت، روحانی دیروز اعلام کرد که «ملت ما به عهد خودش تا روزی پایبند است که طرف مقابل ما هم به عهد خود پایبند باشد و باز تأکید می‌کنم اگر بخواهند از پیمانی خارج شوند، ضرر آن را به زودی خواهند دید.»

او از شکست دیگر امریکایی‌ها در مسئله قدس گفت: «امریکایی‌ها می‌خواستند نسبت به قدس، فلسطین و مردم منطقه توطئه کنند و شهر بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها اعلام کنند. جهان در برابر این توطئه ایستاد. نه تنها کشور‌های اسلامی بلکه به جز چند کشور، همه کشور‌ها با این توطئه امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کردند».

رئیس جمهور در ادامه از رشد مثبت اقتصادی در سال اخیر گفت و به جای تکیه بر تولید داخل، اضافه کرد: «اینکه توانستیم ۳۲ میلیارد سرمایه خارجی را به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس جذب کنیم، به معنای اعتبار و رشد ایران است.» او البته در بخش پتروشیمی از تولید داخلی گفت: «امسال برای اولین بار در تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم... تولید ما در پارس جنوبی در ظرف چهار سال به حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.»

روحانی آمار‌هایی از بهبود وضعیت سلامت و کم شدن مخارج مردم در زمینه بهداشت و درمان ارائه داد و سپس اعلام کرد که «ایران در تولید آهن اسفنجی، اول در سطح جهان است و این به معنای افتخار برای ملت ایران است. امروز ظرفیت تولید ما در فولاد ۳۲ میلیون تن است که یک قدرت بزرگ در فولاد هستیم.»

روحانی اقتصاد ایران را هجدهمین اقتصاد در سطح جهانی توصیف کرد و از خودکفایی در تولید گندم و گازوییل گفت و اینکه «ان‌شاءالله سال آینده در بنزین هم به خودکفایی خواهیم رسید.»

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «در حاکمیت ملی مردم در همه زمینه‌ها پای صندوق آرا هستند، ۱۲ نوبت در ریاست‌جمهوری، ۱۰ نوبت در مجلس، پنج نوبت در خبرگان و شورا‌های شهر و همه‌پرسی‌های دیگر و قانون اساسی، مردم ما با انتخابات و صندوق رأی و حاکمیت ملی مسیر خود را پیموده‌اند و خواهند پیمود.»

روحانی با تأکید بر اینکه ما ملت بزرگ، سربلند و مقاومی هستیم، گفت: «ارتش، سپاه، بسیج، مردم، نیروی انتظامی و نیرو‌های امنیتی ما همان‌ها هستند که امروز هم از مرز و سرزمین ما دفاع می‌کنند، ببینید در اطراف ما هر کجا تروریست‌ها وارد شدند و کشتار کردند، اما تروریست‌ها در قدم‌های اول مرزی با نیرو‌های امنیتی وزارت اطلاعات و سپاه مواجه و یا اسیر و کشته شدند، این به معنای پیشرفت دفاعی کشور است.»

روحانی با تأکید بر اینکه ما امروز ناوچه، هلیکوپتر، هواپیما، تانک، موشک، رادار، ماهواره و ماهواره‌بر را خودمان می‌سازیم، گفت: «ما در سطح جهان اعلام کرده‌ایم ما توانمند و قدرتمند هستیم و روی پای خود ایستاده‌ایم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.» روحانی در عین حال تصریح کرد که «ما در زمینه بانک، مالیات و بودجه‌ریزی عقب‌ماندگی‌هایی داریم، باید عقب‌ماندگی و کاستی‌ها را جبران کنیم.»

او از آلودگی کلانشهر‌ها گفت و تأکید کرد که «شدت و مصرف انرژی ما قابل قبول نیست، اینکه ما در روز معادل ۵/ ۵ میلیون بشکه نفت و گاز صرف می‌کنیم قابل قبول نیست. به راحتی می‌توانیم با برنامه‌ریزی ظرف چند سال یک میلیون بشکه در مصرف صرفه‌جویی کنیم.»

رئیس جمهور تأکید کرد که «باید خودرو‌های فرسوده را از رده خارج و نوع بنزین و گازوئیل را اصلاح کنیم. کسی که اتوبوس، کامیون فرسوده سنگین و نیمه سنگین را بدهد، یک کامیون نو را به نصف قیمت خواهد گرفت و نصف قیمت را دولت به عهده می‌گیرد.»

روحانی سپس به دفاع از دولت خود در برابر انتقادات پیرامون وجود ریزگرد‌ها پرداخت و گفت: «می‌گویند دولت برای ریزگرد چه کار کرده است؟ من به ملت ایران و مردم خوزستان اعلام می‌کنم در سال گذشته ۱۲ هزار هکتار شنزار را مالچ‌پاشی کرده‌ایم و در سال آینده آن را هم ادامه می‌دهیم و کانال ۴۷ کیلومتری را از کارون به دشتی در جنوب غربی اهواز رساندیم که کانون گرد و خاک است.»

رئیس جمهور خطاب به ملت ایران بیان داشت: «ما کشوری زلزله‌خیز هستیم و باید بافت فرسوده را نوسازی کنیم. در محله‌ای که بافت فرسوده است، خانه را می‌سازیم و با ۲۰ درصد اضافه دراختیار مردمی قرار می‌دهیم که در خانه‌های فرسوده زندگی می‌کنند و برای خانه‌اولی‌ها خانه می‌سازیم با سود بانکی ۶ درصد که در تاریخ سال‌ها و دهه‌های گذشته شما نظیر آن را نمی‌یابید.»

او با تأکید بر اینکه به همه سلایق احترام بگذاریم و تأکید بر اینکه هر کس رای آورد، منتخب همه ملت است، تصریح کرد: «قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد. ملت ایران اگر جایی ما با هم بحث داریم به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم این اصل می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مراجعه به آرای مستقیم مردم است. اگر در مسئله‌ای اختلاف داریم دعوا ندارد، صندوق آرا را بیاوریم هر چه مردم گفتند به آن عمل کنیم این ظرفیت قانون اساسی ما است و به آن ظرفیت عمل کنیم و یک مقدار مدارا و آستانه تحمل ما بیشتر شود. همه ما برای ایران، اسلام و ملت ایران هستیم.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار