به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیاوش کاویانی در یادداشتی نوشت:
چرا حضرت آیتالله خامنهای میفرمایند: «اقرار میکنیم که در زمینه عدالت عقب ماندهایم؟»
عدالت واژهای است که در آموزههای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است، یکی از اهداف بزرگ پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) برقراری عدالت در جامعه اسلامی بود، اما از همان هنگام ظهور اسلام، ثروتمندان، سرمایهداران آنهایی که با زر و زور و تزویر توانسته بودند قدرت سیاسی و اقتصادی داشته باشند، با روح عدالتگستر اسلام دشمنی میکردند چراکه از بابت آن احساس خطر داشتند.
یکی از دلایل مهم و اساسی مردم ایران برای همراهی با انقلاب اسلامی از همان آغاز تاکنون، استقرار عدالت در کشور بود مردم ایران پیش از انقلاب در بیعدالتی رژیم شاه به سر میبردند و این موضوع آنها را در شرایط بدی قرار داده بود.
در آن زمان عدهای خاص از خاندان رژیم و وابستگان آن از سرمایههای کشور برخوردار بودند و در این میان مردم گوشه و کنار ایران در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی قرار داشتند، بیتوجهیهای سران رژیم به مردم از یکسو، وابستگی شدید سیاسی شاه به آمریکا از سوی دیگر و فساد اقتصادی و اخلاقی رژیم و خاندان پهلوی باعث شد تا مردم علیه شاه قیام کنند و به ندای حضرت امام (ره) لبیک بگویند، اما اکنون آن فسادها و ویژهخواریهای گسترده به آن شدت وجود ندارد.
قرار هم بر این بوده است که بساط فساد برچیده شود و عدالت جایگزین آن گردد، تفاوت جدی در جریان مفاسدی که در جمهوری اسلامی ایران اتفاق میافتد در طول و عرض آن با فسادی است که در زمان رژیم پهلوی وجود داشت.
فساد در زمان شاه آن قدر عمیق و ریشهای بود که حتی اگر شاه تصمیم به برخورد با آن را میگرفت توان مقابله با آن را نداشت و او نیز خود عزم و ارادهای برای مقابله نداشت، حتی شاه و اطرافیانش اعتقادی به وجود فساد نداشتند بلکه خود را صاحبان کشور و مردم میپنداشتند که مجاز به هرکاری هستند، اما جمهوری اسلامی ایران و مسئولان ارشد نظام، نه شعار زبانی بلکه عملی با موضوع فساد و مظاهر آن مبارزه و مقابله کردهاند و اگر چنین رفتاری وجود نداشت فسادی که اکنون وجود دارد بسیار گستردهتر میبود.
تبعیض و فسادی که اکنون در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بسیار ناچیزتر از مفاسدی است که در رژیم گذشته وجود داشت حتی کمتر از بسیاری کشورهای دنیا است که ادعای سلامت رژیم خود را دارند، اما همه اینها باعث نمیشود که فساد و بیعدالتی کنونی در کشور نادیده گرفته شود یا به فراموشی سپرده شود.
سیاست نظام اسلامی استقرار عدالت همراه با مبارزه با مفاسد به هر شکلی است، اما باید شدت مبارزه و مقابله با ریشههای فساد و عوامل آن را افزایش داد تا بتوان به عدالت اسلامی دست یافت.
حضرت امیر مومنان علی (ع) نیز هنگامی که مدیریت حکومت اسلامی را در دست گرفت برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد و مفاسد از سوی مثلت زر و زور و تزویر نه تنها تحت فشار بود بلکه با موانع جدی روبهرو بود، اما حضرت علی (ع) به وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی خود پرداخت و در این راه الگوی جاودانهای را نه تنها برای جهان اسلام بلکه برای بشریت به یادگار گذاشت.
اکنون نیز رهبری نظام اسلامی پرچمدار مبارزه با فسادی است که در کشور وجود دارد، ایشان داعیهدار اجرای عدالت اجتماعی به معنای واقعی آن هستند و در سالروز ابلاغ قانون اقتصاد مقاومتی که با اجرای آن میتوان هم از بروز فساد جلوگیری کرد و هم به عدالت اجتماعی دست یافت بار دیگر بر مبارزه با فساد تأکید کردند.
ایشان آفتهای انقلاب را اشرافیگری، اعتماد به بیگانه و بیتوجهی به قشر ضعیف جامعه معرفی میکنند و اکنون که انقلاب در چهل سالگی خود به سر میبرد مسئولان انقلابی با مدیریت جهادی و بدون چشم داشت به انقلاب و توقع از آن باید تلاش بیشتری را در این راستا انجام دهند تا آفتهای انقلاب تضعیف شود.
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: مردم گلهمندند، اما پای انقلاب و نظام ایستادهاند و این پایبندی مردم است که از وجود آگاهی انقلابی و کمال سیاسی در ملت خبر میدهد؛ مردم گلهمندند برای اینکه فساد را سمی برای آینده انقلاب میدانند، انتقاد میکنند چراکه وجود برخی مسائل جاری در کشور را خطری برای آینده انقلاب میشناسند و اعتراض و گلایه آنها به انقلاب و نظام اسلامی نیست، بلکه به عملکرد برخی از مسئولان است که باعث بروز اعتراض و انتقاد شده است، چون میدانند وجود فساد و مشکلاتی که میتواند به راحتی حل شود، طمع دشمن را برای ضربه زدن به انقلاب افرایش میدهد.
منبع: سیاست روز