ویژگی‌های منحصر به‌فرد صحن حضرت زهرا (س) چیست+ تصاویر

حسن پلارک ضمن دعوت از محبان اهل بیت (علیهم السلام) برای غنیمت شمردن فرصت معنوی ایام فاطمیه برای مشارکت در توسعه اعتاب مقدسه گفت: پنج شاخص، طرح صحن و شبستان حضرت زهرا (س) را به یک پروژه منحصر به‌فرد تبدیل کرده است.
کد خبر: ۲۸۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳ - 19February 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حسن پلارک با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: پنج شاخص، طرح صحن و شبستان حضرت زهرا (س) را به یک پروژه منحصر به‌فرد تبدیل کرده است.

وی افزود: نخستین ویژگی این طرح، ابعاد توسعه آن است که حرم مطهر علوی را پس از حدود  200 سال که هیچ وسعتی نیافته بود، بیش از 20 برابر گسترش می‌دهد.

 ویژگی‌های منحصر به‌فرد صحن حضرت زهرا(س) چیست+تصاویر

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به نام‌گذاری طرح توسعه حرم مطهر علوی بنام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) گفت: شاخص دوم این طرح، زنده کردن نام بانوی دو عالم و ام الائمه در جوار بارگاه منور امیرمومنان است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی‌نشان مدینه باشد.

پلارک، اجرای طرح در کمتر از پنج سال را سومین ویژگی طرح توسعه حرم مطهر علوی برشمرد و گفت: ویژگی چهارم این طرح نیز بهره‌گیری از بهترین مصالح با کمترین هزینه است.

وی خاطرنشان کرد: کمک‌های مردم و خیرین برای اجرای این طرح، صرف خرید انواع مصالح، سیمان، آهن، سنگ و... از کارخانه‌های کشور شد و به این ترتیب برکت نذورات مردم دوباره به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شد.

 ویژگی‌های منحصر به‌فرد صحن حضرت زهرا(س) چیست+تصاویر

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، ترویج فرهنگ و هنر ایران را پنجمین ویژگی طرح توسعه حرم مطهر علوی اعلام کرد و گفت: صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و بیتوته میلیون‌ها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه‌ای از هنر معماری ایرانی و اسلامی است.

پلارک ضمن دعوت از از محبان اهل بیت علیهم السلام برای غنیمت شمردن فرصت معنوی ایام فاطمیه برای مشارکت در توسعه اعتاب مقدسه گفت: هومطنان علاقه‌مند می‌توانند کمک‌های خود را از طریق شماره‌گیری کد #110780 (ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مربع) اهداء کنند.

ویژگی‌های صحن مطهر حضرت زهرا (س)

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود 220 هزار متر مربع یکی از مهمترین بخشهای توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می‌رود؛ ساختمان پروژه شامل 4 طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است.

 ویژگی‌های منحصر به‌فرد صحن حضرت زهرا(س) چیست+تصاویر

علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده،  فضاهای روباز و سبز نیز در این پروژه در نظر گرفته شده است.

این پروژه در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین (ع) امتداد دارد.

اما برخی فضاهای غیر زیارتی در این پروژه به شرح ذیل است:

ساختمان موزه به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه جات موجود در خزینه  حرم مطهر، ساختمان بخشهای اداری،کتابخانه آستان با ظرفیت یک ملیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی و یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی های دینی در نظر گرفته شده است.

مهمترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن بوده که 50 درصد از کل مساحت را تشکیل می‌دهد. فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ است و  تمامی خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است

ویژگی های فنی و هنری پروژه

تمامی بخش‌های پروژه صحن حضرت زهرا (س) بر اساس ویژگی‌های معماری ایرانی اسلامی طراحی شده و به منظور رفاه زائر در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.

 ویژگی‌های منحصر به‌فرد صحن حضرت زهرا(س) چیست+تصاویر

ساختمان موزه که در پشت فضاهای عبادتی و زیارتی واقع است بر زمینی به مساحت (3 هزار متر مربع) و در سه طبقه در حال احداث است.

مقابل موزه ساختمان بخشهای اداری و کتابخانه آستان واقع است که با مساحتی متساوی با موزه شامل 5 طبقه خواهد بود.

طبقه زیرین پروژه به پارکینگ اختصاص داده شده و در خیابان واقع بین ورودی صحن فاطمه و آرامگاه صافی صفا تونل بزرگی به منظور تردد خودروها احداث شده که به مراحل پایانی نزدیک می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها