دفاع پرس گزارش می دهد

کارشکنی رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای بازسازی غزه

مساله ای که موجب بروز نگرانی در غزه گردیده اختلافاتی است که بین تشکیلات خودگردان و حماس درمورد بازسازی غزه وجود دارد. چرا که حماس اعتقاد دارد محمود عباس به مشکلات موجود در غزه و بازسازی آن پشت کرده است.
کد خبر: ۲۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱ - 14September 2014

کارشکنی رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای بازسازی غزه

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس ، پس از اتمام جنگ 51 روزه اسراییل در غزه مشخص گردید که بر اساس آمار ارائه شده حداقل 40 هزار منزل مسکونی و اماکن دولتی و مسکونی به صورت کامل ویران گردیده و تعداد زیادی از بناها نیز خسارت هایی دیده است که ساکنان آن آواره گردیده اند. بیشتر این خسارت ها در مناطقی مانند الشجاعیه در شرق غزه و رفح و خان یونس وارد شده چرا که تراکم جمعیتی غزه و ادارات دولتی در این مناطق قرار دارد. به عنوان مثال «بر اساس گزارش های منتشره در مورد مدارس آسیب دیده بر اثر این بمباران ها، حدود 13 میلیون دلار به این مدارس خسارت وارد شده به طوری که 21 مدرسه به صورت کامل تخریب شده و 174 مدرسه نیز دچار آسیب گردیده است که در سال تحصیلی جدید تحصیلی امکان استفاده از آن ها وجود ندارد».1

لازم به یادآوری است که مساله بازسازی غزه پس از توافق گروه های فلسطینی و اسراییل، مهم ترین مساله می باشد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. همانطوری که در این توافق به بازگشایی معابر، ورود مواد غذایی و دارویی و مواد مورد نیاز بازسازی ساختمان های ویران شده اشاره گردیده است. بر اساس برآوردهای اولیه، برای بازسازی مناطق ویران شده به 20 سال زمان و حدود 8 میلیارد دلار هزینه نیاز است. اما برای امداد رسانی به مجروحین و خدمات اورژانسی دارویی و بازسازی اماکن اداری و دولتی برای تسهیل به خدمات رسانی به مردم، به حدود 500 میلیون دلار نیاز می باشد.

 

در زمان جنگ اسراییل علیه غزه، صحبت های پراکنده ای در مورد بازسازی غزه و خسارت های وارد آمده منتشر می گردید، اما پس از اتمام این جنگ، انگار همه چیز به پایان رسید حتی بازسازی غزه. بگونه ای که تاکنون هیچگونه اقدام یا حرکت قابل توجهی از سوی کشورهای اسلامی و عربی و سازمان های بین المللی صورت نپذیرفت. لذا از این کشورها و سازمان ها انتظار می رود در اسرع وقت به وظیفه خود در قبال بازسازی غزه با ارسال کمک های مالی عمل نمایند. در داخل غزه نیز مطالب مختلفی از سوی مسئولین امر شنیده می شود که در حقیقت حاکی از اقدام خاصی در مورد بازسازی نبوده فقط در مقام سخن می باشد. مانند طرح ایجاد اردوگاه هایی برای آوارگانی که منازل آن ها آسیب دیده است.

البته در این مورد قرار است کنفرانسی در مصر برگزار شود. بنا به گفته سامح شکری وزیر امور خارجه مصر، «کنفرانس بین المللی کمک به بازسازی غزه در 12 اکتبر با حضور تعدادی از کشورهای عربی و غربی و نمایندگانی از سازمان های بین المللی در قاهره برگزار خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد منابعی که زیر نظر مصر و نروژ جمع آوری می شود به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت می شود. وی حتی احتمال استفاده حماس از این منابع را رد کرد»2

نروژ که ریاست کمیته هماهنگی کمک بین المللی به فلسطین را به عهده دارد نیز اعلام کرد سومین بار در چند سال اخیر از حامیان بین المللی درخواست می شود در بازسازی غزه مشارکت کنند.

اما مساله ای موجب بروز نگرانی در غزه گردیده اختلافاتی است که بین تشکیلات خودگردان و حماس در این مورد وجود دارد. چرا که حماس اعتقاد دارد محمود عباس به مشکلات موجود در غزه و بازسازی آن پشت کرده و به ارسال هیئت به آمریکا برای از سر گیری مذاکرات اکتفا کرده است. و انتخاب راه مذاکرات به جای سخن از بازسازی به معنی تلاش برای فراموشی آن چیزی است که در غزه می گذرد مثل این که غزه از چیزی رنج نمی برد. و لذا این موارد نشان دهنده این است که یک اهتمام خاصی به بازسازی غزه در این منطقه وجود ندارد.

 

اما با وجود این همه اختلاف در بین مسئولین، مردم غزه به آینده خود امیدوار بوده و لذا مشاهده می کنیم که حرکت هایی مردمی برای بازسازی غزه آغاز گردیده است. به عنوان مثال سلامه بسیسو، نماینده اتحادیه وکلای فلسطین از راه اندازی کمیته مردمی برای بازسازی غزه خبر داده است. وی تاکید کرده این کمیته از گروه های کارشناسی و موسسات آموزشی و مراکز حقوقی و اقتصادی و... تشکیل شده است.

اما در کنار این قضایا، آن چیزی که اسراییلی ها را نگران کرده این است که به بهانه بازسازی غزه، اقداماتی برای مسلح کردن حماس صورت پذیرد. به طوری که وزارت امور خارجه در طرحی از مجلس شورای این رژیم درخواست کرده بود که پیشنهاد اعزام نیروهای بین المللی به غزه را ارائه دهد تا بر عملکرد حماس در این راستا نظارت کامل داشته باشند. تا کنون هیچ سازمان بین المللی در این مورد سخن نگفته ولی احتمال می رود با فشارهای رژیم صهیونیستی سرانجام هیئتی بین المللی به این منطقه اعزام گردند.

1. خبرگزاری ایرنا

2 .خبرگزاری مهر

انتهای پیام/م

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار