افضلی:

ابراز تمایل شیعیان آمریکا برای بازسازی عتبات عالیات

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات از تحقق ۷۵ درصدی پیش‌بینی‌های نذورات مردمی برای بازسازی عتبات عالیات در سال ۹۶ خبرداد و گفت: شیعیان آمریکا، کویت، ترکیه، آذربایجان و ...هم برای طرح‌های توسعه‌ای عتبات ابراز تمایل کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸ - 20February 2018

ابراز تمایل شیعیان آمریکا برای بازسازی عتبات عالیاتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ یوسف افضلی در گفت‌وگویی درباره مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای معاونت هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال 96 اظهار کرد: بروزرسانی توسعه، ترویج و روش‌های جذب نذورات مردمی، تمرکز بر اعتماد سازی و شفاف سازی عملکرد ستادهای استانی خصوصاً عملکرد مالی و گردش خزانه و شفاف سازی، بخشی از مهمترین برنامه‌ها و اقدامات معاونت هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

وظیفه ستاد عتبات هزینه‌کرد نذورات مردمی بر اساس نیت‌ها

وی توضیح داد:‌ هدف تمامی اقدامات این معاونت آن است که نذورات افراد در کشور براساس نیات آنها در استانها تحویل دفاتر استانی شود و این ستاد موظف است براساس نیات مردم آنرا هزینه کرده و اطلاع رسانی کند.

افضلی با تاکید بر اینکه معاونت هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمع آوری نذورات موفق بوده و آمار آن رو به پیشرفت است، گفت: طی هر سال منحنی رشد رو به بالا بوده و نشان می‌دهد که مردم عزیز کشورمان اعتقاد خاصی دارند که نذورات خود را به عتبات مقدسه تقدیم کنند به همین دلیل جا دارد از آنها قدردانی کنم.

75 درصد پیش‌بینی‌های مشارکت مردم محقق شده

وی تشریح کرد: هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد دفاتر استانی ستاد بازسازی عتبات عالیات در رابطه با مشارکت‌های مردمی را دریافت کرده و این اقدام در طول سال سه بار تکرار و در پایان سال آنرا جمع‌بندی می‌کنیم که تاکنون و برای امسال 75 درصد گزارش عملکرد حصول شده است.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: سال مالی معاونت هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در سنوات گذشته تیرماه بود اما در سال جاری در کمیسیون مصوب کردیم که این سال از ابتدا تا انتهای سال یعنی از ابتدای فروردین تا پایان اسفند باشد و سپس هر سه ماه یکبار گزارش عملکردها را بررسی می‌کنیم.

افضلی تصریح کرد: از نظر نذورات کالایی و نقدینگی و نذورات نقدی اهدا شده به ستاد بازسازی عتبات عالیات تاکنون حدود 75 درصد پیش‌بینی‌ها در 9 ماه سالجاری تحقق پیدا کرده است ضمن اینکه میانگین پیش‌بینی‌ مشارکت‌های مردمی در 12 استان کشور بالای 60 درصد بوده است.

میانگین مشارکت‌های مردمی در 12 استان بالای 60 درصد

وی در تشریح استان‌های پیشتازی که بیش از 60 درصد مشارکت‌های مردمی را محقق کرده‌اند، گفت: استان‌های تهران، لرستان، گلستان، مرکزی، خوزستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، مازندران، کرمان، قم و ایلام جزو استان‌های ذکر شده هستند که رده‌های نخست مشارکت‌ها و جذب نذورات را به عهده دارند.

افضلی به فعالیت و مشارکت بسیار مناسب استان‌های محروم‌تر نیز اشاره کرد و افزود: این سنجش با نسبت جمعیتی و نوع فعالیت استانی باید مورد توجه قرار گیرد به عنوان مثال 71 درصد پیش‌بینی نذورات نقدی استان خراسان جنوبی تا کنون محقق شده است.

وی  توضیح داد: برخی استان‌ها هم در زمینه نذورات کالا فعال‌تر هستند که برای مثال استان سیستان و بلوچستان امسال مقادیر زیادی سنگ تبرعی به سامرا و بلد اعزام کرده و در این زمینه توانسته 80 درصد پیش‌بینی نذورات را در سال جاری محقق کند.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیاتدر پاسخ به این پرسش که جایگاه استان تهران در مشارکت‌های مردمی نذورات به بازسازی عتبات عالیات چگونه است، اظهار کرد: با توجه به جمعیت استان تهران از نظر نذورات و جایگاه در بین استان‌های کشور حرف اول را می زند؛ همچنین استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، لرستان و مرکزی استان‌های خوب در زمینه مشارکت‌های مردمی هستند.

افضلی به فعالیت دیگر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: این مشارکت‌های ذکر شده در حالی است که بیشتر نذورات مردم استان ایلام اهدا کالا است و تمایل کمتری به سمت نذورات نقدی دارند اما تاکید ما بر فرهنگ سازی، اعتمادسازی و شفاف سازی است و این مهم را به صورت مستمر پیگیری می‌کنیم.

وی در مورد نذورات کارمندان، اصناف و اقشار به بازسازی عتبات عالیات گفت: این کمک‌ها و نذورات صرفا از طریق کارمندان وزارتخانه، اصناف و اقشار انجام می‌شود و به هیچ وجه از اعتبارات دولتی در این زمینه استفاده نمی‌شود و تمامی این نذورات مردمی و بر اساس خود اظهاری است.

نحوه مشارکت کارمندان در بازسازی عتبات عالیات

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: تاکید ستاد بازسازی عتبات عالیات در وزارتخانه برای جذب مشارکت‌های مردمی آن است که فقط از طریق اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، توزیع بروشورها و اظهارات سخنرانان بین نمازهای جماعت انجام شود، البته به شرط رضایت فرد کارمند او می‌تواند یک روز حقوق خود را به این اقدام مهم اختصاص دهند.

کمک هشت میلیاردی کرمانشاهی‌ها از طریق 400 مسجد

افضلی در مورد ارتباط به مساجد و پایگاه‌های بسیج برای مشارکت در بازسازی عتبات عالیات افزود: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه اقدام جالبی را در خصوص استفاده از ظرفیت و پتانسیل مساجد این استان انجام داده است به طوری که برنامه‌ریزی لازم را برای حضور در 400 مسجد این استان انجام داده که به تعدادی از آنها رفته و در رابطه با اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات توضیحاتی را ارائه کرده است و تلاش کرده با توجه به موقعیت جغرافیایی زمانی و بومی از مشارکت‌ آنها استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: با مذاکرات صورت گرفته با هیئت امنای این مساجد به صورت میانگین برای هر مسجد 2 میلیون تومان مشارکت در نظر گرفته شده که قرار است آنها به صورت قسطی و سالیانه آنرا پرداخت کنند بنابراین در مجموع می‌توان گفت که مساجد استان کرمانشاه 800 میلیون تومان مشارکت در امر بازسازی عتبات عالیات خواهند داشت.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: مذاکره چهره به چهره با افراد برای مشارکت در بازسازی عتبات عالیات هم بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کمک دانش‌آموزان به بازسازی عتبات

افضلی در مورد مشارکت دانش‌آموزان در امر خداپسندانه بازسازی عتبات عالیات توضیح داد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده که بر همین اساس قبوضی به آنها داده شده و در صورت تمایل در زمینه مشارکت در امر بازسازی عتبات عالیات سهیم می‌شوند.

وی  اظهار کرد: با راه‌اندازی و بهره‌گیری از کد USSD مشارکت مردم با کمک اپراتورهای تلفن همراه بیشتر شده است اما این در حالی است که اخیرا این کدهای USSD با دستور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسدود شده است.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد با توجه به مسدود شدن این کدها باید اپلیکیشن یا نرم افزارهای موبایلی برای جذب مشارکت‌های مردمی از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات طراحی شود، گفت: دو هفته پیش با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی از آنها درخواست کردیم تا ستاد بازسازی عتبات عالیات استثناء شود چرا که در زمینه جذب مشارکت‌های مردمی دچار اختلال شده‌ایم به همین دلیل باید فضای جدیدی را ایجاد کرد که الحمدالله این مشکل رفع شده و ناذرین می‌توانند از طریق کدهای USSD کمک‌های خود را به بازسازی عتبات عالیات اختصاص دهند به طوری که هموطنان علاقه‌مند به فیض مشارکت در بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه می‌توانند کمک‌های خود را از طریق شماره‌گیری کد #110*780*(ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مربع) اهداء کنند.

80 درصد نذورات هزینه شده ایرانی‌ها برای بازسازی عتبات به کشور

افضلی با بیان اینکه توسعه حرم‌های اهل بیت (ع) در عراق توسط کارگران و مهندسان ایرانی‌ها با جدیت خاصی در حال پیگیری است اظهار داشت: 80 درصد از پولی که ایرانی‌ها برای بازسازی عتبات عالیات نذر به کشور باز می‌گردد چرا که در بازسازی‌ها باید مصالح ساختمانی و تجهیزات تهیه کرد که تمامی آنها از کشورمان تهیه و به عراق فرستاده می‌شود ضمن اینکه مقدار کمی هم بابت پرداخت حقوق و دستمزد کارگران هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود چهار هزار کارگر و مهندس ایرانی در پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند که این میزان قابل توجه است.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: فعالیت اکثر کارخانه‌های سنگ تعطیل یا نیمه تعطیل بودند اما به خاطر طرح‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در عتبات مقدسه فعالیت‌ آنها مجدد از سر گرفته شد ضمن اینکه میلگرد، سیمان و لوازم بهداشتی از کارخانجات داخلی خریداری می‌شود.

افضلی ادامه داد: همچنین تعدادی زیادی از استانها در زمینه فرش بافی فعالیت دارند به طوری که حدود 10 هزار متر قالی در استان کرمان و کهکیلویه و بویراحمد برای صحن حضرت زهرا (س) بافته می‌شود که این اقدامات در بحث اشتغال‌زایی کشور بسیار مهم است.

تیر ماه سال 97 بهره‌برداری کامل از صحن حضرت زهرا (س)

وی گفت: انشاالله تا دو یا سه ماه آینده صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در نجف اشرف به بهره‌برداری می‌رسد و تا تیرماه سال آینده هم به صورت کامل تحویل تولیت محترم می شود.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در مورد فعالیت‌های مدنظر در شهر کربلای معلی نیز توضیح داد:  اقدامات توسعه‌ای صحن حضرت زینب (س) در کربلا آغاز شده که هم اکنون دیوار آب بند آن تمام و در حال حاضر خاکبرداری آن شروع شده است ضمن اینکه قرار است عملیات خاکبرداری این صحن با برآورد حدود 10 میلیارد با همکاری کارمندان و اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات در وزارت جهاد کشاورزی و همچنین باغداران و کشاورزان انجام شود.

افضلی افزود: همچنین آنها تعهد کرده‌اند که ساخت 2 درب و 800 میلیون تومان هزینه تامین لوسترهای صحن حضرت زهرا (س) را قبول کنند.

وی در مورد تفاهم‌نامه‌ه منعقد شده با وزارتخانه‌ها و بانکها خاطرنشان کرد: با همه وزارتخانه‌ها و اکثر بانکها تفاهمنامه امضا کرده‌ایم البته در  دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو به صورت متمرکز اقدامات انجام می‌شود که آنها نذورات‌شان را در استان‌ها جمع آوری و به دفتر تهران ارسال می‌کنند.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: ضمن اینکه این 2 وزارتخانه تمایل داشته‌اند تا پروژه‌ای به صورت اختصاصی به آنها داده شده تا اقدامات توسعه‌ای را انجام دهند؛ این تمایل در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم وجود دارد.

افضلی تصریح کرد: همچنین تمایل بانک‌ها برای اختصاص پروژه‌ است که ما به آنها اعلام کرده‌ایم بهتر است این نظر به مشتریان ویژه نیز پیشنهاد شود.

کمک 60 میلیاردی کارگران و کارمندان فقط با نذر هزار تومانی

وی اظهار کرد: حدود 5 میلیون کارگر و کارمند در کشور داریم که اگر آنها یک هزار تومان نذر کنند سالی 60 میلیارد تومان جمع‌آوری می‌شود، البته اگر خانواده‌های آنها در این امر خیر مشارکت کنند این مبلغ بسیار بیشتر خواهد شد.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و سایت‌های وزارتخانه می‌توان برای انتشار اخبار ستاد بازسازی عتبات عالیات فرهنگ سازی در این زمینه محقق خواهد شد.

افضلی ادامه داد: همچنین با استفاده از بندهای مندرج در تفاهم‌نامه توانسته‌ایم از ظرفیت چاپخانه‌های و مجلات برخی وزارتخانه‌ها برای درج اخبار ستاد بازسازی عتبات عالیات استفاده کنیم و می‌کوشیم نذورات آنها را بر اساس نیت کارمندان و خانواده‌های‌شان هزینه کنیم.

وی توضیح داد: با فرمانده سازمان بسیج مستضعفین هم مذاکره و تفاهم نامه‌ای منعقد شده است که آنها به بسیجی‌های کل کشور در زمینه مشارکت با ستاد بازسازی عتبات عالیات ابلاغ کرده‌اند و قطعاً این اقشار نیز از ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، مسئول بسیج جامعه زنان و بانک قرض الحسنه رسالت منعقد شده است که بر مبنای طرح بنای نور از ظرفیت بانوان بسیجی استفاده کنیم که به صورت پایلوت در استان تهران، استان مرکزی و استان هرمزگان این طرح اجرایی شده است.

مشارکت بانوان بسیجی در بازسازی عتبات عالیات

افضلی افزود: البته مسئولان ارشد بسیج جامع زنان اعلام کردند که صحن حضرت زینب (س) در کربلا با مشارکت اعضای بسیج بانوان کشور ساخته خواهد شد که  بر همین اساس سازمان بسیج مستضعفین بانوان بسیجی را به بانک قرض الحسنه رسالت معرفی و آنها به وی وام بدون کارمزد و بدون ضمانت به شرط واریز به حساب ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌دهد و بانوی بسیجی قسط‌ های این وام را پرداخت می‌کند.

وی در مورد استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در امر بازسازی عتبات عالیات گفت: حدود یک ونیم سال پیش مدیریت ایرانیان خارج از کشورمان را در این ستاد تشکیل دادیم و تلاش کردیم نماینده‌هایمان را در خارج از کشور شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنیم که این امر محقق شده است و اقدامات و درخواست‌هایمان را به آنها اعلام کرده‌ایم.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: مدیریت ایرانیان خارج از کشور استقبال زیادی از طرح‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات کرده‌اند به طوری که طرح درختکاری از نجف تا کربلا با تعهد مالی آنها برنامه‌ریزی و کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است. وی افزود: این برنامه در حالی است که نمایندگان ایرانیان خارج از کشور هر روز با ما تماس گرفته و نوع درخت و مشخصات دیگر طرح را جویا می‌شوند.

کمک شیعیان امریکا، کویت، ترکیه، آذربایجان به بازسازی عتبات عالیات

افضلی توضیح داد:همچنین یک خیر امریکایی بنا دارد در بخش دیگری از طرح‌های توسعه حرم‌های اهل بیت کمک حال ستاد بازسازی عتبات عالیات باشد.

وی خاطرنشان کرد: شیعیان امریکا، کویت، ترکیه، آذربایجان و ... علاقه زیادی برای پذیرفتن بخش‌ یا بخش‌هایی از طرح‌‌های توسعه‌ای در عتبات عالیات دارند.

افزایش 2 برابری کمک‌های مردمی اربعین نسبت به سال 95

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این پرسش که ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان کمیته مشارکت‌های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد مرکزی اربعین، چگونه فعالیت کرده است، گفت:  مشارکت مردم در اربعین امسال نسبت به سال گذشته بسیار خوب بود به طوری که افزایش 100 درصدی در زمینه نذورات، اسکان و تغذیه نسبت به سال 95 داشتیم.

افضلی افزود: البته بعد از بروز حادثه زلزله در استان کرمانشاه که پس از اربعین روی داد بخشی از امکانات موکب‌ها به خدمات دهی به زلزله‌زدگان سوق پیدا کرد که این موضوع نیز قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: حدود دو تا سه ماه نیز کارکنان ستاد بازسازی عتبات عالیات و مردم درگیر مسائل اربعین و خدمات دهی به زائرین هستند به طوری که 46 هزار ویزای رایگان به خادمین موکب‌ها داده شده و بیش از 3 هزار کامیون حامل مواد غذایی به عراق رفتند.

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به این سوال که آیا زائران نوروزی عتبات می‌توانند در این ایام از پروژه‌های در حال ساخت در اعتاب مقدسه بازدید کنند، تصریح کرد: این آمادگی در تمامی پروژه‌ای ستاد بازسازی عتبات عالیات وجود دارد البته مردم هم اکنون می‌توانند از تمامی سایت ساخت و ساز صحن حضرت زهرا (س) بازدید کنند ضمن اینکه پروژه صحن حضرت زینب (س) به مرحله خاکبرداری رسیده و ساخت دیوار آب بند آن تمام و تونل‌های آن احداث شده است؛ عملیات‌های عمرانی شهرهای کاظمین و سامرا هم تمامی اقدامات روی زمین و قابل مشاهده است.

کمک 12 میلیاردی کاروان‌های خیرین استان خراسان جنوبی به عتبات

افضلی افزود: اگر خیرین را جهت بازدید پروژه‌ها دعوت کنیم تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و آنها بعد از بازگشت کمک‌های زیادی را به پروژه‌های ستاد عتبات می‌کنند به عنوان مثال دو ماه گذشته دو کاروان از خیرین استان خراسان جنوبی از پروژه‌های ستاد عتبات در عراق بازدید کردند که کاروان اول 300 و کاروان دوم 900 میلیون تومان به ستاد عتبات جهت اجرای توسعه طرح‌های عتبات عالیات پرداخت کردند ضمن اینکه یکی از خیرین بعد از بازدید لاغرسازی ستون‌های ضریح مطهر امام حسین (ع) هزینه 20 میلیاردی برای اجرای آن را متقبل شد.

تازه‌ترین برنامه‌ها برای حرم سامرا

وی  تصریح کرد: اخیرا پروتکلی بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و ستاد سامرا درباره طرح توسعه این حرم منعقد شده است که شبیه کار توسعه حرم امیرالمومنین (ع) و توسعه حرم امام حسین (ع) است که قرار است تا شعاع 300 متری حرم زمین‌ها خریداری و توسط خیرین طرح توسعه اجرایی شود.

به کارگیری کل ظرفیت ستاد عتبات از سال آینده در صحن حضرت زینب (س)

معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره اصلاح مناره کج شده حرم امامین کاظمین (ع) گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده قرار است 2 مناره کج شده توسط مهندسان ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان که کارهای لاغرسازی ستون‌های ضریح مطهر امام حسین (ع) را انجام می‌دهند اجرایی خواهد شد.

افضلی افزود: بعد از تیرماه سال آینده که کل عملیات و پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در حرم علوی پایان می‌پذیرد و به صورت کامل تحویل تولیت حرم مطهر می‌شود و تلاش می‌کنیم کل ظرفیت ستاد بازسازی عتبات عالیات در خدمت پروژه صحن حضرت زینب (س) در کربلا به کار گرفته می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار