حسن اعلایی اعلام کرد؛

برنامه‌های گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سال ۹۷

فعال مدیریت گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: برنامه‌های سال ۹۷، مدیریت غیرنظامی شامل بخش‌های متنوعی است.
کد خبر: ۲۸۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ - 24February 2018

برنامه‌های گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سال ۹۷به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسن علایی فعال مدیریت گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مصاحبه‌ای به اهداف و برنامه‌های مدیریت غیرنظامی در سال 97 اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌های سال 97، مدیریت غیرنظامی شامل چند بخش می‌شود؛ از جمله برگزاری همایش‌ها و کارگروه‌ها، تألیف کتاب و ترجمه معکوس.

وی در خصوص برگزاری همایش‌هایی که قرار است در سال 97 برگزار شود، گفت: در نیمه اول سال 97 اولین همایش مطالعات غیرنظامی دفاع مقدس را اجرا خواهیم کرد؛ بنا داریم با برگزاری یک همایش با حضور، اساتید، فرهیختگان، مسئولان کشوری و لشکری این موضوع را به‌عنوان یک گفتمان در سطح جامعه مطرح کنیم. در این همایش فراخوان مقاله خواهیم داشت و از صاحبان نظر درخواست خواهیم کرد تا در ابعاد موردنظر، برای همایش، مقاله ارائه دهند.

همچنین علایی به برگزاری همایشی با عنوان «مطالبات رهبری در حوزه دفاع مقدس» در نیمه دوم سال 97 اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه امر گمشده‌ای در بین سازمان‌ها و جاهای مختلفی که تحت عنوان دفاع مقدس دارند کار می‌کنند، وجود دارد که بینش درستی درباره مطالبات رهبری در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد به این معنا که ما یک کار تدوین‌شده که ناظر بر مطالبات و انتظارات رهبری در حوزه دفاع مقدس باشد، نداریم. مقام معظم رهبری در مورد موضوع دفاع مقدس، ضمن اینکه توصیفات و تدویناتی دارند، مطالبات و انتظاراتی را هم مطرح می‌کنند یعنی ایشان از افکار عمومی و مخاطبان خاص درخواست‌هایی را دارند، ولی متأسفانه این مطالبات تدوین‌نشده و بنا داریم با برگزاری این همایش بتوانیم این مطالبات را احصا کنیم و به‌عنوان یک گفتمان در سطح جامعه مطرح کنیم. این همایش برای اولین بار تحت این عنوان برگزار می‌شود.

مدیریت گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خصوص دیگر برنامه‌های این مدیریت گفت: یکی دیگر از برنامه‌های گروه، تشکیل کارگروه فهرست‌نویسی هزاران هزار حادثه جنگی است. مقام معظم رهبری در سال 79 در دیداری که با اصحاب فرهنگ و هنر داشتند، ضمن تبیین و توصیف دستاوردها و برکات دفاع مقدس از مخاطبین خواستند تا اصحاب فرهنگ و هنر، فهرستی از هزاران حادثه جنگ را فراهم کنند. متأسفانه این مطالبه و انتظار حداقلی  که ایشان در حوزه دفاع مقدس داشتند، به منصه ظهور نرسیده و کاری در این رابطه صورت نگرفته است امیدواریم در سال 97 بتوانیم کارگروهی را در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، راه‌اندازی کنیم تا این مطالبه و انتظار رهبری را دنبال کند و بتواند کار مدونی را ارائه دهد.

وی با اظهار به اینکه مرکز اسناد با توجه به شأن پژوهشی و تحقیقاتی که دارد می‌تواند، مبدع یک حرکت قابل‌توجه و قابل‌ملاحظه در زمینه پژوهش و تحقیق درباره دفاع مقدس باشد، اعلام کرد: این مدیریت با تائید ریاست مرکز، به دنبال این است که اولین جشنواره پژوهشگران دفاع مقدس را در سال 97 برگزار کند. در خلال این جشنواره قرار است به برترین کارهای انجام‌شده در زمینه پژوهش و تحقیق دفاع مقدس بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم.

علایی فعال در زمینه تألیفات نیز بیان کرد: تعداد قابل‌ملاحظه‌ای کتاب تألیف کرده‌ایم که قرار است در سال 97 کلید بخورد و انجام بگیرد؛ یک موضوع در مورد نقش مردم استان‌های مختلف در دفاع مقدس است، قرار است موضوع اصفهان در دفاع مقدس، کرمانشاه در دفاع مقدس و ایلام در دفاع مقدس مورد کنکاش قرار بگیرد و کتاب‌هایش منتشر شود.

وی افزود: همچنین قرار است کتاب «مطالبات رهبری در حوزه دفاع مقدس» را به موازات اولین همایش مطالبات رهبری در حوزه دفاع مقدس نشر دهیم. کتاب «رعایت حقوق بشر در دفاع مقدس» با نگاهی به مصادیق، «نقش قدرت‌های بزرگ در طولانی شدن جنگ» که شامل کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان است و برای هر موردی یک کتاب در نظر گرفته‌ایم، کتاب «مؤلفه‌های قدرت نرم»، «نقش اخلاق و معنویت در مدیریت و فرماندهی جنگ»، «نقش دانش آموزان در دفاع مقدس»، «نقش عملیات روانی در جنگ»، «الگوی سرمایه اجتماعی در دفاع مقدس» از جمله عناوینی هستند که در سال 97 تألیف خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش ترجمه نیز دو کتاب را در باب ترجمه معکوس در نظر داریم، گفت: تألیف و ترجمه کتاب با رویکرد اثبات حقانیت ایران در جنگ، تألیف و ترجمه کتاب با مضامین ارزش‌های انسانی در دفاع مقدس. درواقع می‌خواهیم مفاهمه قابل قبولی در دنیا برقرار کنیم. ما داریم بر بعضی از مضامین انسانی کار می‌کنیم که برای همه مردم دنیا دارای ارزش هستند و این‌ها در دفاع مقدس از طرف رزمندگان و فرماندهان و مسئولین کشور خصوصاً حضرت امام (ره) رعایت شده و می‌خواهیم این را برای افکار عمومی تألیف و ترجمه کنیم.

مدیریت گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: در کنار این کتاب‌ها دو عنوان اطلس نیز مدنظر داریم که یکی «نقش تبلیغات در دفاع مقدس» است که به شکل هم کتاب و هم اطلس منتشر خواهد شد. و اطلس دوم «نقش روحانیت در دفاع مقدس» است و فکر می‌کنم این اطلس برای افکار عمومی جذاب خواهد بود.

وی ضمن اشاره به مدیریت تاریخ شفاهی در مرکز اسناد، درعین‌حال عنوان کرد: این مدیریت، خاطرات فرماندهان اول جنگ را منتشر می‌کند از جمله کتاب راه که تاریخ شفاهی سردار محسن رضایی است و عن‌قریب کتاب سردار صفوی هم منتشر خواهد شد. تاریخ شفاهی در بعد نظامی بر عهده تاریخ شفاهی است اما ما در گروه مطالعات غیرنظامی هم چند عنوان تاریخ شفاهی تعریف کردیم از جمله تاریخ شفاهی روحانیت در دفاع مقدس، که با یکی از روحانیون صاحب نامی که در دفاع مقدس نقش زیادی داشتند، وارد مصاحبه و گفتگو خواهیم شد. عنوان دیگری هم در تاریخ شفاهی داریم نقش تبلیغات در دفاع مقدس که با یکی از سردارانی که نقش بسیار ممتازی در تبلیغات جنگ داشتند یعنی سردار مزینانی خواهش خواهیم کرد تا مورد مصاحبه قرار بگیرند و تاریخ شفاهی‌شان را در این عرصه ارائه دهند.

علایی فعال افزود: تاریخ شفاهی سازندگی، عنوان دیگری در این حوزه است و بنا داریم تاریخ شفاهی سازندگی را هم با حضور سردار عبدالهی مدیریت قرارگاه خاتم‌الانبیا رقم بزنیم و امیدواریم این اتفاق رقم بخورد.

منبع: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار