دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش برگزار شد

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش صبح امروز با حضور مقامات لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ - 25February 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش صبح امروز (یکشنبه ششم  اسفندماه) با حضور مقامات لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش که با حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سردار سرتیپ احمد وحیدی رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و فرماندهان نظامی و انتظامی، بیرانوند رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رییس و مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیران این بنیاد، اساتید دروس و معارف دفاع مقدس در دانشگاهها، ریاست و مدیران موسسه فرهنگی راهیان کوثر سپاه پاسداران و معاونین و مدیران کل ادارات آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه فرهنگیان، مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین، مدیران و معلمان مدارس و سرگروه های درس آمادگی دفاعی و اعضای شورای راهبردی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار و تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد.

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش برگزار شد

بر اساس این گزارش، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، انتقال این فرهنگ به نسل جوان و تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس از مفاد این تفاهم‌نامه است؛ همچنین به پیشنهاد سرلشکر باقری مقرر گردید که کمیته یا کارگروهی مشترک فی‌مابین نیروهای مسلح، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و وزرات آموزش و پرورش تشکیل شود تا مجموعه اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها را در این زمینه ساماندهی کنند. مجری این تفاهم‌نامه نیز پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.

استکبار جهانی به دنبال تحمیل ارزش‌های فرهنگی خود به دیگر ملل است

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ضمن گرامی‌داشت شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای عرصه امنیت بویژه شهدای حوادث اخیر تهران، در این مراسم اظهار داشت: جهان امروز در عرصه فرهنگ و دیگر عرصه‌ها با سرعت و به شکل یک مسابقه در جریان است.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ استکباری که در قرن‌های متمادی ملت‌های جهان را استثمار و استعمار کردند، امروز بنا دارند که فرهنگ و ویژگی‌های مورد علاقه خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند. در حالی‌که ملت‌های آزاده به دنبال حاکم کردن فرهنگ، ویژگی‌های مورد علاقه و ارزش‌های ملی خود در جامعه شان هستند.

سرلشکر باقری گفت: امروز به واسطه پیشرفت‌های بشر در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های فضای مجازی تحولات با سرعت بیشتری در حال تحقق است و بدین واسطه بسترهای تغییر خصائل اخلاقی چون شجاعت، شهادت، ایثار، وحدت و حتی مفاهیم عالی‌تر در حوزه ملی چون هویت ملی، امنیت ملی، ارزش‌های ملی و مشارکت ملی وجود دارد و این تغییرات تنها مختص کشور ما نیست.

وی با اشاره به بهره برداری قدرت‌های استکباری از سرعت تحولات در اثرگذاری و ایجاد تغییر در فرهنگ دیگر ملل افزود: امروز حتی برخی کشورهای غربی نگران این موضوع هستند که بتوانند فرهنگ و ارزش‌های خود را در برابر قدرت فرهنگی استکبار جهانی حفظ کنند.

سرلشکر باقری افزود: نوجوانان و جوانان جامعه ما در چنین دورانی باید تربیت شود و خود را برای اداره آینده جامعه آماده کند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: در مفهوم مشترک بین نیروهای مسلح و آموزش و پرورش مفاهیمی مانند امنیت ملی، امنیت کشور، دفاع ملی و دفاع از ارزش‌های ملی کار مشترکی است که نیروهای مسلح و عزیزان ما در آموزش و پرورش و مجموعه‌های فرهنگی به طور مشترک بر عهده دارند و باید دنبال کنند.

وی گفت: تکلیف بلند مدت ما در سند چشم انداز کشور برای افق ۱۴۰۴ روشن است و در سند ذیل آن در بحث آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ابعاد مختلف مسیری را که باید همه ما برای تربیت نسل جوان و آینده طی کند کاملا ترسیم شده است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این سند تحول بنیادین طبیعتا مسئولیت سیاست‌گذاری و تبیین سیاست‌ها، راهبردها، ارزش‌ها، و هر آنچه که برای ترسیم و تدوین نقشه راه و آینده نظام آموزش و پرورش کشور نیاز دارد را در بر گرفته است. این سند در ماموریت قید می‌کند که بر شایستگی‌های پایه تاکید دارد و می‌خواهد دانش آموز را به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد مختلف، فردی، خانوادگی اجتماعی و جهانی برساند.

وی گفت: در چشم انداز این سند ابعادی را می‌بینیم که می‌خواهد دانش آموز ایرانی را با هویت یکپارچه، انقلابی، ایرانی و اسلامی با شکوفایی فطرت‌ها و استعدادها تربیت کند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: در ارزش‌های حاکم بر این نظام موارد مهمی مانند وطن دوستی، وحدت ملی، استفاده از تجربیات، مسئولیت‌پذیری، و فرهنگ اسلامی را ملاحظه می‌کنیم و در راهبردهای کلان این سند هم اموری مانند گسترش خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و مستندسازی تجربیات و توسعه مشارکت همگانی تاکید شده است.

وی افزود: کشور ایران به عنوان یک کشور متمدن و دارای تاریخ با شکوه طولانی در طی قرون گذشته دچار حوادث و انحطاط و ضعف های شدیدی شده است. ما برای ۴ الی ۵ قرن تحت تاثیر حکام نالایق و فشارهای بیرونی دچار ضعف و انحطاط شدیم و ملت ایران با تاسی به فرهنگ غنی اسلامی و تحت تاثیر آموزه های روحانیت معظم؛ انقلاب عظیمی را برپا کرد و تصمیم گرفت تا با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و ملی بر روی پای خود بایستد و کشورش را از نو بسازد و استقلال کامل را برای خود رقم بزند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: ملت صلح دوست و با فرهنگ ایران بلافاصله پس از انقلاب با توطئه های متعدد مواجه شد و با فاصله اندکی از انقلاب اسلامی و پس از مدیریت بحران ها، گرفتار یک تجاوز آشکار و بزرگ از جانب جهان استکبار شد که نمایندگی این تجاوز را رژیم همسایه بر عهده داشت.

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش برگزار شد

وی گفت: فاصله بین پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز تجاوز دشمن ۱۷ الی ۱۸ ماه بیشتر نیست که این دوران اندک کفایت لازم را نداشت برای اینکه کشور و انقلاب به ثبات و آرامش برسد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: ملت ایران این تجاوز را به دفاع مقدسی تبدیل کرد که برای نسل های آتی و حاضر ماندگار است.

وی افزود: در دفاع مقدس رژیم بعث عراق با حمایت ۳۵ کشور از جهات مختلف مالی، فکری و تسلیحاتی وارد نزاع با جمهوری اسلامی شد که هدف اصلی آن براندازی و یا حداقل تجزیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

سرلشکر باقری ادامه داد: در مقابل ملت ایران بود که پشتیبانی قدرت‌های بزرگ را از دست داده بود و با گرفتاری‌های متعدد برای ایجاد ثبات و آرامش مواجه بود و این ملت باید با دست خالی در برابر تهاجم و تجاوز می ایستاد که ایستاد و توانست کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد.

سرلشکر باقری ادامه داد: دفاع مقدس تجلی مقابله همه ملت ایران در برابر ائتلافی از قدرت‌های جهانی در تاریخ ما بود.

وی افزود: ملت ما حدود ۲۰۰ سال سرافکندگی شکست از روسیه و پیمان‌نامه‌های ترکمنچایی و گلستان را در ذهن و تاریخ خود بر دوش کشیده است؛ اما اکنون این ملت حادثه‌ای با عنوان پیروزی با دست خالی را در مقابل قدرت‌های بزرگ را در اختیار دارد که باید از این گنجینه در جهت سربلندی و افتخار ملت ایران در دنیا و در برابر آن دوره شکست‌های گذشته استفاده کرد و بهره برد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از دفاع مقدس مفاهیم والایی چون شجاعت، ایثار، فداکاری از خود گذشتگی و بسیاری از خصائل زیبا و رحمانی بیرون می‌آید که با ذکر نمونه و مصداق می‌توان آنها را برای نسل های جدید بیان کرد و همچنین دفاع مقدس می تواند مفاهیم عالی مربوط به اداره کشور را که در سند ۱۴۰۴ آمده است را برای نسل جوان بیان کند. تا متوجه شویم، امنیت ملی، وحدت ملی، بصیرت، وفاق ملی، هویت ملی و مشارکت ملی چیست و چگونه محقق می شود. در واقع همه این ارزش‌ها می تواند با مصادیق دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین شود.

سرلشکر باقری با بیان اینکه طبیعی است که ملت ایران با آرمان‌های عالی که دارد و با تعقیب ارزش‌های الهی که می‌کند هم امروز و هم در آینده با دشمنان بسیار و تهدیدات فراوانی مواجه باشد، افزود: اگر در برابر این تهدیدات قرار است به بازدارندگی برسیم و با قدرت بازدارندگی صلح و آرامش مردم خود را تضمین کنیم، این بازدارندگی نیاز به ابعاد مختلفی از جمله دفاع ملی دارد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دفاع ملی مقتدرانه برای کشور ما عمدتا انسان پایه است و نیاز به جوان فرهیخته، شجاع و آگاه دارد و این جوان باید توسط معلمان دلسوزمان در آموزش و پرورش تربیت شود.

وی با تاکید بر اینکه بهترین مصداق سبک زندگی ایرانی و اسلامی همین دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: با علاقمندی و کششی که در نسل جوان ما وجود دارد می‌توان با بیان ویژگی‌های جانبازان، شهدا، فرماندهان، رزمندگان و آزادگان ویژگی‌های شخصیتی آنان را شکل داد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ماموریت بزرگی که ما داریم از یک جهت فراروی آموزش و پرورش و مدیران آموزشی و دانش آموزان است و از سمت دیگر نیروهای مسلح را در بر می گیرد که میراث دار جنگ هستند. لذا باید هر دو بتوانند به طور مشترک اندوخته ها و تجربیات، علوم و معارف و مفاهیم عالی و ادبیات دفاع مقدس را با زبان شیوا و هنرهای روز و روش های جوان پسند و نوجوان پسند به نسل های آینده منتقل کنند.

وی در ادامه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش در جهت ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس گفت: اقداماتی که تاکنون انجام گرفته در مقابل فعالیت‌هایی که می‌بایست انجام گیرد، بسیار محدود است و ما باید در این حوزه تلاش و ممارست بیشتری کنیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس ادامه داد: دفاع مقدس ما به قدری عظیم و بزرگ است که نیازی به تحریف و اغراق ندارد، لذا باید در حوزه دفاع مقدس از تحریف، اغراق و بزرگ‌نمایی دوری کنیم و از دروغ و افترا و سایر ابعاد غلط نیز مراقبت کرده و واقعیت را آنگونه که بوده به جامعه مخاطب منتقل کنیم.

سرلشکر باقری تصریح کرد دوران دفاع مقدس استراتژیست‌های بزرگی را برای ما تربیت کرد که به لحاظ توانمندی و فهم راهبرد بر استراتژیست‌های بزرگ دنیا برتری دارند

وی در ادامه با تاکید بر تربیت معلمان و اساتید برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به دانش‌آموزان اظهار داشت: می‌بایست از حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و همچنین فناوری‌های روز و ابزار هنری مانند تئاتر، فیلم و شعر برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس استفاده کرد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه در چند روز گذشته ۱۰ موزه دفاع مقدس با حضور رئیس جمهور افتتاح شده است، گفت: حدود ۵ موزه هم در حال ساخت است که ظرف یکی دو سال آینده آماده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت اردو های راهیان نور گفت: در سال گذشته حدود ۶ میلیون نفر در قالب اردوی راهیان نور از مناطق عملیاتی بازدید کردن. با توجه به علاقمندی نسل جوان می‌بایست به اردوهای رزمی دانش‌آموزی توجه ویژه داشت و بستر حضور گسترده تر جوانان را به این مناطق فراهم ساخت؛ البته بسیج در حوزه آموزش رزم کارهای خوبی کرده که باید توسعه یابد.

لزوم انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان توسط آموزش و پرورش

در ادامه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: آموزش و پروش در کنار بحث آموزش، خواندن و نوشتن وظیفه آماده کردن جوانان برای گرفتن نقش‌ها در آینده را نیز بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش وظیفه انتقال ارزش‌های میان نسلی را نیز بر عهده دارد، ادامه داد: دانش‌آموزان باید در مدارس مهارت‌های زندگی و شغلی را فرا بگیرند تا بتوانند در آینده برای جامعه و خودشان مفید باشند.

وزیر آموزش و پروش گفت: سبد آموزش ما در دوران تحصیل بسیار محدود است؛ اما در سند تحول به دنبال غنی‌سازی این آموزه‌ها هستیم. وظیفه آموزش و پرورش این است که ارزش‌ها و فرهنگ‌ها را به نسل آینده انتقال دهد.

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش برگزار شد

وی در ادامه تاکید کرد: آموزه‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس که ویژگی‌های یک علم را دارد، باید توسط آموزش و پرورش به جوانان انتقال پیدا کند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه باید این مطالب را به جوانان انتقال داد که آنها این ارزش‌ها را فرا بگیرند.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج گسترده فرهنگ دفاع مقدس ادامه داد: با ارائه چند عکس حق ترویج ارزش های دفاع مقدس و انتقال مفاهیم و ارزش‌های آن گنجینه عظیم ادا نخواهد شد؛ لذا باید با روش های کاملا موثر این انتقال فرهنگ را انجام دهیم و این کار بسیار دشواری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم برای انتقال ارزش های دفاع مقدس با تاکید بر برنامه های رسمی اقدام کنیم حتما با شکست مواجه می شویم، براین اساس باید از برنامه های تکمیلی و فوق برنامه رسمی استفاده کرد تا در حوزه برنامه ای با محدودیت مواجه نباشیم.

بطحایی اظهار کرد: در نشر کتب اسلامی باید با استفاده از روش های هنرمندانه در حوزه انتقال مفاهیم و آموزه های دفاع مقدس بهره برداری کنیم و هر قدر هم از این ظرفیت استفاده کنیم، باز هم برای انتقال ارزش های دفاع مقدس کافی نیست و باید تلاش بیشتری کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت راهیان نور خاطرنشان کرد: اردوهای راهیان نور راهی مناسب برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوانی است که آن دوران را درک نکردند.

وی افزود: دوستان و همکاران ما در راهیان نور با سختی هایی مواجه اند و در حال حاضر با چنگ و دندان چراغ راهیان نور را روشن نگه داشتند و امیدواریم هر روز این چراغ پرفروغ تر از قبل باشد.

بطحایی با اشاره به ظرفیت های عظیم بخش غیررسمی در آموزش و پرورش یادآور شد: باید از ظرفیت برنامه های غیررسمی در انتقال ارزش های دفاع مقدس به عنوان برنامه های مکمل استفاده کنیم.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش اگر هم بخواهد به تنهایی نمی تواند بار سنگین انتقال ارزش های دفاع مقدس را بر دوش بکشد افزود: از تمام کسانی که دغدغه این موضوع را دارند دعوت می کنیم در کارگروه تفاهم نامه مشترکی که میان نیروهای مسلح و آموزش و پرورش امضا شد، حضور یابند.

وی افزود: این تفاهم نامه نیازمند همکاری تمام دستگاه های حاکمیتی و مشارکت تمام مجموعه های فرهنگی است.

36 هزار شهید دانش‌آموز سند افتخار آموزش و پرورش در دوران دفاع مقدس هستند

همچنین در این مراسم سردار محمدعلی رودکی رئیس پژوشگاه ملی علوم و معارف دفاع مقدس نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطرات شهدای دفاع مقدس با اشاره به ایثار، ازخودگذشتگی و جانفشانی معلمان در طول هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس شرایط به گونه ای بود که معلمان برای حضور در کلاس های آموزش در جبهه های غرب، جزیره مجنون و مناطق از همدیگر سبقت می‌گرفتند و تعدادی از همین معلمان ایثارگر در حال آموزش دادن به رزمندگان در سنگرها مورد آتش دشمن قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: 36 هزار دانش آموز و چهار هزار شهید معلم سند افتخار وزارت آموزش و پرورش در طول هشت سال جنگ تحمیلی هستند.

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش برگزار شد

سردار رودکی در ادامه به تشریح گزارش از عملکرد برگزاری همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس پرداخت و گفت: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برای سال 96 برگزاری این همایش ملی را به پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ابلاغ کرد و شورای راهبردی پژوهشگاه بعد هر بررسی با توجه به ضرورت انتقال مفاهیم دفاع مقدس به کتاب های درسی عنوان این همایش را همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش تعیین کرد. به همین منظور جلسات شورای سیاست گذاری انتقال مفاهیم دفاع مقدس با حضور معاون وزیر حجت‌الاسلام محمدیان و جانشین سازمان بسیج مستضعفین سرتیپ پاسدار علی فضلی و مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه و سازمان انقلاب و دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تشکیل جلسه داد که بخشی از نتایج جلسات شورای سیاست گذاری به شرح زیر است:

. برگزاری جلسه با وزیر آموزش و پرورش در آذرماه سال جاری جهت هماهنگی همایش امروز
. به درخواست ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در مرحله اول 30 صفحه از تاریخ دفاع مقدس توسط پژوهشگاه با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهیه و تدوین شد و جهت درج در کتاب های درسی تاریخ معاصر ایران در پایه یازدهم و درس تاریخ ایران و جهان در پایه دوازدهم تحویل مولفین کتاب های درسی شد تا بخشی از آن در سال 97 و 98 به کتاب های درسی آموزشی دانش آموزان اضافه شود.

. برگزاری تور علمی برای مولفین کتاب های درسی که عبارت است از: بازدید مولفین کتاب های درسی و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی از مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه، اعزام مولفین کتاب های درسی و سرگروه و مربیان درس آمادگی دفاعی به اردوی پژوهشی راهیان نور دریایی بوشهر، اعزام سرگروه ها و مربیان درس آمادگی دفاعی به اردوی های راهیان نور بندر عباس که در ماه گذشته انجام شد
. تشکیل گروه پژوهش آموزش و پرورش در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
. معرفی نماینده پژوهشگاه برای عضویت در شورای برنامه ریزی درس آمادگی
. انتشار نمای راهبردی دفاع مقدس با موضوع آموزش و پرورش
. سایر نشست ها و برنامه های تحقیقی و پژوهشی که به مرور زمان محقق خواهد شد

وی ادامه داد: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه جلسه 646 مورخ 1388/4/30 شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع ماده واحده پیش بینی و اختصاص درس آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس برای تدریس در دانشگاه و مدارس و همچنین ماده 64 قانون استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورخه 1370/7/21 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن در خصوص درس آمادگی دفاعی با توجه به اهداف تربیت سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بر اساس معیار های اسلامی شامل تربیت انسان مومن، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع، ایثارگر، وطن دوست، مهرورز میباشد برای تحقق اهداف تربیتی ذکر شده، شایسته است که دستاوردهای دفاع مقدس که شامل روحیه فداکاری، ایثار، خلاقیت، ابتکار، مدیریت جهادی، بصیرت دینی، ولایت مداری است را از طریق کتاب های مقاطع مختلف تحصیلی به نسل های بعد منتقل کنیم.

همچنین در ادامه این همایش تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، انتقال این فرهنگ به نسل جوان و تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس از مفاد این تفاهم‌نامه است.
همچنین در این تفاهمنامه به پیشنهاد سرلشکر باقری مقرر گردید که کمیته یا کارگروهی مشترک فی‌مابین نیروهای مسلح، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و وزرات آموزش و پرورش تشکیل شود تا مجموعه اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها را در این زمینه ساماندهی کنند.

بنا بر این گزارش مجری این تفاهم‌نامه نیز پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.

دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است

همچنین حجت‌الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش در این همایش با بیان اینکه دوران دفاع مقدس سند هویت و تاریخ اصیل کشورمان است، اظهار داشت: هشت سال جنگ تحمیلی در واقع گنجینه ای عظیم و ارزشمند از آموزه های دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی است که ما در انتقال مفاهیم آن به نسل امروز به خوبی عمل نکرده ایم و آنچه که تا کنون از آن دوران صحبت کردیم صرفا وصف حال این گنجینه است.

وی ادامه داد: باید باطن این گنجینه شکافته شود و عمق مجاهدت ها، ایثارگری ها، ازخودگذشتگی ها و فداکاری های رزمندگان به نسل امروز و نسل های آینده انتقال داده شود.

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش برگزار شد 

حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به نقش و جایگاه تاثیرگذار وزارت آموزش و پرورش در انتقال و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانش آموزان تصریح کرد: نباید دستاوردهای دوران دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود، باید چهره های شاخص از گنجینه دوران دفاع مقدس مانند شهیدان باکری، همت، خرازی و هزاران شهید دیگر را برای نسل جوان تفهیم کرد، انس گرفتن دانش آموزان با شهید حسین فهمیده در کتب درسی نشان دهنده این است که آنان مشتاق و علاقه مند به دانستن وقایع دوران دفاع مقدس هستند، نباید در این مسیر غفلت کنیم.

وی گفت: در این راه معرفی شهیدان به دانش آموزان علاوه بر محبتی که میان این قشر جوان به رزمندگان دوران دفاع مقدس حاصل می شود، باعث تفکر دانش آموزان هم می شود؛ چراکه برای آنان سوال مطرح می شود که اگر در زمان جنگ تحمیلی بودند آیا آن ایثارگری های رزمندگان را انجام می دادند؟ همین همزاد پنداری والاترین درس خودشناسی برای دانش آموزان است. لذا آنان می توانند گذشته خود را بهتر بشناسند و قدم در مسیری خواهند گذاشت که رزمندگان و شهدای ما گذاشتند، این راه، راه سعادت است.

محمدیان با اشاره به منتشر شدن تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی در کتاب های درسی سطح آموزش و یادگیری دانش آموزان را رو به رشد و ارتقا دانست و گفت: وقتی دانش آموزان در کتاب های درسی نام و نشانه ای از شهیدان ببینند میان خود به گفت‌وگو و تبادل نظر می پردازند که این موضوع باعث می شود به دنبال سایر حقایق و وقایع به وقوع پیوسته در آن دوران بروند، وقتی نسل جوان به دنبال تاریخ دفاع مقدس برود دیگر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کم رنگ نمی شود.

به گزارش دفاع پرس، این همایش به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی با همکاری آموزش و پرورش و مشارکت دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی کشور در راستای اجرای فرامین و منویات مقام معظم رهبری جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید برگزار شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار