آثار داخلی و خارجی فاز جدید عزل و نصب‌های محمد بن سلمان

با عزل و نصب‌های جدید در دستگاه سیاسی و نظامی عربستان این سوال مطرح است که آثار این تغییرات بر سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور چه خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰ - 28February 2018

آثار داخلی و خارجی فاز جدید عزل و نصب های محمد بن سلمانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، با عزل و نصب های جدید در دستگاه سیاسی و نظامی عربستان این سوال مطرح است که آثار این تغییرات بر سیاست های داخلی و خارجی این کشور چه خواهد بود. شاید‍ پاسخ به به این سوال نیاز به این باشد که در ابتدا علل و چرایی فاز جدید عزل و نصب ها شناسایی شود. 

اگر از این منظر به مسئله نگاه شود در بخشی از تغییرات  که به مسئولان نظامی عربستان مربوط می شود ،هیچ موردی را نمی توان یافت که از موفقیت این کشور حکایت کند. جنگی که بنا بود در مدت دو هفته تمام شود اکنون به سه سال دراز کشیده شده و عربستانی که قبل از جنگ بیش از 800 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت اکنون به جایی رسیده است که یا به مصادره اموال سرمایه داران و تجار این کشور در پوشش مبارزه با فساد روی  آورده و یا در پوشش طرح بلندپروازانه موسوم به 2030 به فروش سهام شرکت نفتی آرامکو متوسل شده و یا اینکه سیاست صرفه جویی اقتصادی و کاهش یارانه ها را در دستور کار قرار داده است. 

در واقع مسئول اصلی این وضعیت خود محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان است که در مقاطعی برای تصاحب قدرت و کنار زدن رقباء از صحنه به جنگ در خارج برای فرافکنی اذهان نیاز داشت و اکنون که به این هدف دست یافته است دیگر نیازی به استمرار جنگ احساس نمی کند و بیشتر به فکر تثبیت قدرت مشغول است. 

تا چندی پیش جناح کودتا گر به دولت ترامپ دلبسته بود که به پشتوانه راستگرایان حاکم بر کاخ سفید و همچنین با همپیمانی با رژیم صهیونیستی بتواند سیاست های نظامی گرانه را به سرانجام برساند تا از این طریق موفقیتی را بنام خود ثبت کند اما بعد از اینکه در این زمینه نیز موفقیتی بدست نیامد عربستان دست به دامان انگلیس شد تا به واسطه این کشور بتواند از باتلاق یمن بیرون بیاید.  همینکه فاز جدیدعزل و نصب ها در عربستان  با طرح پیش نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت صورت گرفت و یا خبر سفر قریب الوقوع محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع سعودی به لندن مطرح شد ارتباط این مسائل را به روشنی نشان می دهد. 

در واقع محمد بن سلمان با این تغییرات می خواهد از یکسو مسئولیت شکست های خود در جنگ یمن را بر گردن مسئولان برکنار شده این کشور بیندازد و از دیگر سو زمینه را برای ایجاد تغییرات در رویکرد نظامی خود فراهم کند.  از این دید تاثیر فاز جدید عزل و نصب ها در عربستان برخلاف گذشته که در راستای تحکیم و تقویت رویکرد نظامی این کشور بود، در جهت تعدیل نسبی مواضع آن ارزیابی می شود که امکان دارد رویکرد نظامی این کشور را از رئالیسم تهاجمی به سمت رئالیسم تدافعی رهنمون سازد . 

به همین ترتیب در عرصه سیاست داخلی نیز پیام عزل و نصب های جدید برخلاف گذشته تا حدی آشتی جویانه است و محمد بن سلمان با اطمینان از اینکه از خطر رقباء عبور کرده است اکنون می خواهد با کمک آنها پروژه اصلاحات داخلی را به پیش ببرد و آنها را نیز در این زمینه مشارکت دهد.  از این دید ارتباط معناداری نیز با فاز جدید عزل و نصب های سیاسی با ادامه پروژه  2030 مشاهده می شود که وارد فازهای چون بکارگیری زنان در ارتش نیز می شود و بخشی از گسترش وزارت دفاع به این مقوله نیز مربوط  می شود. 

بر این اساس به نظر می رسد محمد بن سلمان با عزل و نصب های جدید می خواهد گام های بلندتری را برای اجرای پروژه  2030 بردارد که تاکنون بخش سنتی جامعه عربستان مقاومت جدی در برابر آن از خود نشان نداده اند که این امر محمد بن سلمان را بیش از پیش جسور کرده است .اما هنوز معلوم نیست که سکوت این بخش دقیقا به چه مفهوم است و  آیا به منزله پذیرفتن شرایط جدید است یا اینکه به صورت خزنده خود  را برای پاسخ محکم  آماده می کند. 

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار