سردار غلامپور در همایش واکاوی عملیات خیبر:

عملیات خیبر اراده دشمن را پس از ۲۲ ماه شکست

فرمانده با سابقه دفاع مقدس گفت: در عملیات خیبر ما توانستیم بعد از ۲۲ ماه اراده دشمن را بشکنیم و عملیات کنیم.
کد خبر: ۲۸۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ - 28February 2018

عملیات خیبر اراده دشمن را پس از ۲۲ ماه بن بست شکستبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، همایش واکاوی عملیات خیبر با حضور سردار احمد غلامپور از فرماندهان دوران دفاع مقدس و راویان این عملیات امروز (چهارشنبه نهم اسفند ماه) در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

سردار غلامپور با تشریح کلی از وضعیت جنگ و اولویت ها اظهار داشت: اولویت ما در جنگ تحمیلی این بود که اول بتوانیم مناطق اشغالی با اولویت جنوب کشور را آزاد کرده و دوم دشمن متجاوز را تعقیب و تنبیه کنیم.

وی افزود: با انجام عملیات های فتح المبین و بیت المقدس توانستیم 90 درصد مناطق اشغالی را آزاد کنیم. بخش عظیم ارتش عراق نابود شد و غنایم بسیاری به دست رزمندگان اسلام افتاد.

عملیات خیبر، خروج از بن بست پس از 22 ماه

سردار غلامپور با بیان این نکته که بعد از عملیات بیت المقدس چند اتفاق شرایط جنگ را تغییر داد و وضعیتمان را وارد دوران بن بست کرد، ادامه داد: عراقی ها بعد از عملیات بیت المقدس تصمیم گرفتند راهبرد خود را تغییر دهند. لذا وقتی خرمشهر آزاد شد عراق از همه مناطق اشغالی عقب نشینی کرد و به مرزهای خود برگشت. آن ها در واقع شکست را با توجه به هدف اصلیشان که ساقط کردن نظام بود بعد از عملیات بیت المقدس پذیرفتند. عراق در حوزه مهندسی سلاح، تجهیزات، نیروی انسانی و اطلاعات اقدامات اساسی انجام داد که آثار و تبعات این اتفاقات در جبهه ما نیز مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به بروز برخی اختلافات در سپاه و ارتش در این دوران و پیشنهاد شهید صیاد شیرازی مبنی بر وحدت فرماندهی گفت: بسیاری از مسئولین نظام در این مقطع نگران خدشه دار شدن این وحدت بودند. فرماندهی سپاه به این فکر افتاد که جنگ را از بن بست خارج کند. محسن رضایی با شهید علی هاشمی جلسه ای گذاشت و مسئولیت بررسی جغرافیای منطقه دشت آزادگان و هورالهویزه را به او واگذار کرد.

این فرمانده دوران جنگ بیان کرد: 30 نفر از نیروهای اطلاعاتی اهواز و غیر خوزستانی ساماندهی شدند. بومی ها و عرب های منطقه نیز به کار گرفته شدند، مجموعه دیگر، عراقی های فراری بودند که به منطقه هور وارد بودند لذا این سه گروه قرارگاه سری نصرت را تشکیل دادند که در فاز اول مسئولیت بررسی و شناسایی منطقه هورالهویزه را برعهده داشت.

سردار غلامپور افزود: من از طرف محسن رضایی رابط بین او و علی هاشمی شدم. به محسن رضایی پیشنهاد دادم برای برقراری ارتباط راحت تر با علی هاشمی با حفظ سمت، او را به عنوان جانشین من در قرارگاه کربلا معرفی کند. تمامی آبراهه های هور علاوه بر شناسایی و فیلمبرداری، بررسی شد و کار بسیار عظیمی صورت گرفت. لذا تعیین شد با توجه به استعداد نیروها عملیات انجام شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس و از فرماندهان عملیات خیبر بیان کرد: پیش از انجام عملیات و در زمات طرح ریزی قرار شد در عملیات های شناسایی بعد از رد شدن از هور همه مواضع عراقی ها را شناسایی کنیم که کارهای بسیار سختی انجام گرفت. چون بعد از فاز اول به فصل سرما خوردیم. شناسایی ها از نوع خاصی بود و گاهی چند روز طول می کشید، نیروها در آن سرما باید در قایق های کوچک محلی به نام بلم می رفتند و کار شناسایی را انجام می دادند.

نیروهای جوان اتفاقاتی را رقم زدند که تنها از سوی سرویس های اطلاعاتی قوی برمی آمد

وی تصریح کرد: اتفاقاتی از طرف بچه های 18 تا 22 ساله رقم خورد که شبیه به کار سرویس های اطلاعاتی قوی بود. مثل جعل پاسپورت و جعل برگه های ماموریت عراقی و حتی جزئی ترین امور که به نوبه خودش کار عجیبی بود. با وجود توجیه اولیه، آموزش های کم و نبود قرنطینه دیدیم چطور جوانانی با سن کم کار اطلاعاتی قوی کردند و تازه امروز بخشی از اتفاقات را متوجه می شویم.

سردار غلامپور ادامه داد: مرحله بعدی توجیه دیگر فرماندهان بود. بعد از این تجهیز امکانات متناسب با این عملیات مثل استفاده از قایق های محلی بود. یکی از معضلات ما به خاطر فاصله زیاد دشمن، آتش توپخانه بود. حتی یک گلوله توپ نمی توانست ما را پشتیبانی کند. با این وجود اراده این بود که عملیات را انجام دهیم.

این فرمانده دوران جنگ بیان کرد: در آستانه عملیات، امام یک تصمیم مهم گرفت و حجت الاسلام هاشمی را به عنوان فرمانده جنگ انتخاب کرد که امیدواری هایی را ایجاد می کرد که یک فرد در سطح مدیریتی نظام وارد کار شده است و موانع را رفع می کند.

سردار غلامپور در خصوص مهمترین اشکال عملیات خیبر گفت: متاسفانه یکی از ایرادات ما در رابطه با بررسی دفاع مقدس معطوف شدن بر دستاوردهای فیزیکی است. طرح ریزی این عملیات با قاطعیت یکی از بهترین و کاملترین طرح ریزی ها در بین عملیات های دفاع مقدس بود.  سرعت عمل برای محقق کردن طرح ها از موانع و مشکلات ما بود.  

بابید ضعف های خود را بپذیریم/  نظام در جهت پشتبانی از جنگ پا به پای امام نیامد

وی عدم پشتیبانی دولت ها، سازمان ها از جنگ را یکی از ضعف های  کشور در دوران دفاع مقدس دانست که باعث عدم تحقق تمامی اهداف در طول دفاع مقدس شد و در این باره توضیح داد: نظام در جهت پشتیبانی از جنگ پا به پای امام نیامد، مجلس شورای اسلامی حتی یک قانون برای حمایت از داوطلبینی که به جنگ می رفتند تصویب نکرد، قوه قضاییه نیز اقدامی در زمینه تامین نیروی انسانی جبهه ها نداشت از این رو ما ضعف های زیادی را داشتیم. باید بپذیریم نیروی قوت ما مردم هستند و فکری کنیم که در برابر تهدیدات آینده چه باید بکنیم.

سردار غلامپور به استفاده از اصل غافلگیری در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ما در شرایط نابرابری با عراق بودیم. یکی از نکاتی که می توانست ما را جلو بیاندازد استفاده از اصل غافلگیری بود. موفقیت عملیات خیبر بخشی به غافلگیری آنهم از سوی نیروها برمی گردد. با وجودی که امکان نفوذ در بین تیم های عراقی ما و ایرانیان عرب زبان بود اما موردی به وجود نیامد. نکته بعدی جغرافیای منطقه بود که دشمن تصور نمی کرد در این نقطه عملیات کنیم.

وی بیان کرد: در موضوع عملیات خیبر و دیگر عملیات ها می توان کلی بحث و قضاوت کرد. اولین دستاورد ما در عملیات خیبر که فیزیکی نبود این بود که بعد از 22 ماه توانستیم اراده دشمن را بشکنیم و عملیات کنیم. نکته بعدی این بود که با وجود حداقل دستاورد فیزیکی اما از نظر ارزشگذاری، جزایر خیبر در 50_60 کیلومتری عمق عراق داشت. نکته بعد این است که نگاه نظامی ما از صرف خاکی زمینی به آبی خاکی رفت و بعد از عملیات بدر رویکرد ما تغییر کرد و به سمت عملیات فاو رفتیم.

در پایان این مراسم از چند تن از نویسندگان برتر در حوزه تاریخ نگاری جنگ تقدیر شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها