دلیل افزایش درخواست‌ها برای کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق

هم‌زمان با تلاش آمریکا برای حفظ نیروهای خود در عراق، در روزهای اخیر درخواست‌ها در این کشور برای خروج نظامیان آمریکایی و جمع کردن پایگاه‌های نظامی آمریکا از عراق افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۸۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰ - 04March 2018

چرایی افزایش درخواست ها برای خروج و کاهش حضور نظامی امریکا در عراقبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، هم‌زمان با تلاش آمریکا برای حفظ نیروهای خود در عراق، در روزهای اخیر درخواست‌ها در این کشور برای خروج نظامیان آمریکایی و جمع کردن پایگاه‌های نظامی آمریکا از عراق افزایش یافته است. در این راستا ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق در پایان سفر خود به مسکو پایگاه‌های نظامی امریکایی را تعرض به حاکمیت ملی این کشور دانست. روز پنج‌شنبه نیز پارلمان عراق با صدور مصوبه ای از دولت این کشور خواست جدول زمانی مشخصی را برای خروج نیروهای آمریکایی مشخص کند.

این اولین بار نیست که حضور نیروهای نظامی آمریکایی در عراق تا این اندازه در این کشور مسئله ساز و بحث انگیز شده است. این نیروها در دو مقطع وارد عراق شده اند: یکی در آغاز سال 2003 بود که دولت وقت بوش وجود سلاح های کشتار جمعی را بهانه ای برای اشغال عراق قرار داد اما بعد از اینکه چنین سلاح هایی پیدا نشد و از طرف دیگر آثار اشغال عراق چه به صورت افزایش تلفات نظامی و چه به صورت هزینه بار مالی بر اقتصاد امریکا ظاهر شد، دولت امریکا در اواخر سال 2008 تصمیم به خروج نیروهای خود از عراق گرفت اما در پوشش قرارداد امنیتی محرمانه کوشید تعدادی از نیروهای خود را برای آموزش نیروهای عراقی نگه دارد.  همچنین در چارچوب توافقنامه استراتژیک کوشید روابط و حضور همه جانبه خود را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی – تجاری حفظ و گسترش دهد.

با توجه به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 امریکا، جمهوریخواهان شکست خوردند و حزب دموکرات به رهبری باراک اوباما به مقام ریاست جمهوری رسید که خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان را به عنوان شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده بود لذا در دوره ریاست جمهوری 8 ساله ایشان البته تا قبل از ظهور داعش حضور نظامی امریکا در عراق چندان مسئله ساز و بحث انگیز نبود اما از زمانی که امریکا از اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما به تدریج به افزایش نیروهای نظامی خود در عراق دست زد و آن را در دوره ترامپ به اوج خود رساند این مسئله بتدریج به یک دل نگرانی برای عراقی ها تبدیل شد. آنچه بر این دل نگرانی ها افزود این بود که بعد از بسته شدن پرونده داعش امریکا نه تنها اقدام به کاهش و یا خارج کردن نیروهای که بعد از داعش به عراق آورده بود نکرد بلکه از تمایل خود برای استمرار حضور این نیروها و حفظ پایگاه‌های نظامی نه در عراق بلکه در سوریه پرده برداشت.

با اعلام این موضع این ذهنیت بار دیگر تقویت شد که گویا داعش ابزاری در دست امریکا برای بازگرداندن نیروهای نظامی خود به عراق و سوریه بوده است و حال که با بسته شدن پرونده داعش این بازار از دستش گرفته شده باز بر استمرار حضور خود اصرار می ورزد.

با اینحال انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه عراق (که از چند ماه پیش فضای سیاسی عراق را تحت الشعاع قرار داده و برای اولین بار نیروهای موسوم به حشد الشعبی نیز که نقش اساسی در بسته شدن پرونده داعش و آزادسازی مناطق اشغالی این کشور داشتند، در این انتخابات حضوری فعال یافته اند) این فرصت را پدید آورده که بحث خروج نیروهای نظامی امریکایی و تعیین تکلیف مجدد پایگاه های نظامی امریکایی به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شود و از این دید می توان گفت که هر چه فضای انتخاباتی در عراق داغ تر شود مطالبات عمومی برای تعین تکلیف حضور نظامی امریکا در عراق نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها