سرداری که قلب رزمندگان را فتح کرد

سید شهیدان اهل قلم در وصف شهید ابراهیم همت گفته بود: «این سردار خیبر، قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است.» او سردار شهید «حاج محمدابراهیم همت» است.
کد خبر: ۲۸۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰ - 05March 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: ۱۷ اسفند سالروز شهادت فرمانده‌ای است که خود را بسیجی می‌دانست. هرگز بین خود و رزمندگان فرق نمی‌گذاشت. به فرمانده گردان‌ها توصیه می‌کرد که چادرشان را کنار رزمندگان مستقر کنند. وی همان فرمانده‌ای است که سید شهیدان اهل قلم در وصفش گفت: «این سردار خیبر، قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است.» او سردار شهید «حاج محمدابراهیم همت» است.

در ادامه روایتی از شهید عباس کریمی فرمانده لشکر حضرت رسول (ص) پیرامون شخصیت شهید همت را می‌خوانید: «در رابطه با سرداران واقعی اسلام صحبت کردن کار هر کسی نیست و واقعاً زبان‌مان قاصر از آن است که بتوانیم درباره این‌ها صحبت کنیم، نه تنها ما بلکه قلم‌ها هم عاجزند، تاریخ هم عاجز است که بتواند این‌ها را ثبت و ضبط کند. این‌ها انسان‌هایی هستند که در تاریخ اسلام نمونه‌اند؛ اما یک مقدار از آن چیزی که به فکر ناقص‌مان می‌رسد در رابطه با سردار بزرگمان توضیح می‌دهم، ولی این یک چیز کاملی نیست. این‌ها در قبال شهامت‌شان، زحمات‌شان و ایثارگری‌هایشان بر گردن تک‌تک ما حق دارند ما مدیون به این‌ها هستیم.

فرمانده ای که پیش از رزمندگان به خط می زد

شهید محمد ابراهیم همت در دیدار با رزمندگان بومی سپاه پاوه

یادم می‌آید یک شب برای ادامه انجام عملیات خیبر با برادر‌ها به خط رفته بودیم تا نیرو‌ها را از نقطه رهایی، رها کنیم تا به سمت منطقه عملیات حرکت کنند. با برادر‌ها نیرو‌ها را سازماندهی کردیم. ناگهان متوجه شدیم که حاج همت هم حضور دارند و در فعالیت هستند.

آن لحظه‌ای که برادر‌ها آزاد شدند و از نقطه رهایی برای عملیات رفتند و درگیر شدند. دشمن شروع به آتش ریختن کرد. هر چه اصرار کردیم تا حاج همت به عقب بروند، قبول نکرد. می‌گفت: من باید باشم تا با چشم خود مسائل را حضوری بررسی کنم.

به وی گفتیم که شما فرمانده ارشد هستید و باید در مقر فرماندهی باشید، قبول نکرد. شهید همت گفت: «نه. این مسائل برای ما مطرح نیست. مثل بقیه باید به اینجا بیاییم. خون ما رنگین‌تر از خون رزمندگان نیست. ما هم اگر قسمت شود، شهید می‌شویم.»

فرمانده ای که پیش از رزمندگان به خط می زد

سال ۱۳۶۰ مقر سپاه پاوه/ سخنرانی شهید محمد ابراهیم همت در دیدار با پیشمرگان کردستان

بعد از چندین ساعت اصرار و پافشاری یک دستگاه نفربر آوردند تا وی را به پشت خط منتقل کنند. باز هم شهید همت در کنار نفربر ایستاد و عملیات را شخصاً هدایت کرد.

شهید همت در طی سخنرانی‌هایی که داشت توصیه‌های فراوانی به فرمانده گردان‌ها می‌کرد، از جمله این که فرماندهان گردان سعی کنند در تمام موارد همچون برخورد، حین عملیات و غیر عملیات، سعی کنید در درون و در قلب بسیج جای بگیرید. وقتی نیرو‌های گردان در جایی مستقر می‌شدند؛ حاج همت توصیه می‌کرد: «فرمانده گردان، سنگر و چادرش را در میان این نیرو‌های بسیج مستقر کند و همیشه با نیروی بسیجی باشد. اگر چنین کردید یک فرمانده خوب و واقعی هستید. همچنین در چنین شرایطی نیرو‌ها از شما فرمان خواهند برد.» شهید همت با این کار می‌خواست فرماندهان درد و دل رزمندگان را بشنوند و از نزدیک مشکلاتشان را لمس کنند.

وی خودشان نیز چنین خصوصیاتی داشتند. شهید همت در کردستان که بود، بار‌ها پیش می‌آمد که خدمتشان می‌رفتیم، ولی در ساختمان نبودند. وقتی از اطرافیان سوال می‌کردیم که حاج همت کجاست، پاسخ می‌دادند وی را در خط مقدم می‌توانید بیابید. در نهایت حاج همت را در سنگر بسیجی‌ها می‌یافتیم. شهید همت سعی می‌کرد که پیش از آغاز عملیات، خودش در منطقه حضور داشته باشد تا منطقه را کاملا شناسایی کند.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها