در همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان شد؛

عیوضی: ماهیت انقلاب اسلامی در امتداد بعثت انبیاء است/ رحیم‌پور: چالش‌های پیش روی انقلاب را جدی بگیریم

دومین نشست علمی- تخصصی از سلسله نشست‌های همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ - 12March 2018

همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، دومین نشست علمی- تخصصی از سلسه نشست‌های همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز (دوشنبه ۲۱ اسفند ماه) با حضور سردار محسن شیخی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در  موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمد رحیم عیوضی با محور‌های آینده پژوهی، چالش ها، تهدیدات و فرصت‌های گفتمان انقلاب اسلامی در مقیاس ملی و فراملی و حسن رحیم پور ازغدی با محوریت ارزیابی و آسیب شناسی رویکرد و عملکرد نهاد‌ها و دستگاه‌های مسوول نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی در این نشست به سخنرانی پرداخت.

محمد رحیم عیوضی اظهار داشت: جهت اینکه دستاورد‌ها را بتوانیم در مسیر آرمان‌ها سوق دهیم و از مجموعه مسائل نوظهور، تهدیدها، بحران، فرصت و ... حرکت دهیم و عبور کنیم، لازم است رسالت خودمان را هم تعریف کنیم. رسیدن به آینده مطلوب به توانایی و اراده ما بستگی دارد که در رسالت انقلاب خلاصه می‌شود.

وی افزود: رسالت ما پلی است که دستاورد ما را به آرمان‌ها متصل می‌کند. کلیدواژه‌ها زیرچتری به نام چالش‌ها تعریف می‌شود. زمانی که ما دستاورد‌ها را در میدان ثبات نگه داریم، این بزرگ‌ترین آسیبی است که به انقلاب زده می‌شود. هنر ما این است که دستاورد‌ها را با ظرفیت بالا بیان کنیم.

عیوضی با اشاره به بحران هویت و گرایش به سمت سبک زندگی غربی، عنوان کرد: آینده متحمل جامعه‌ی ایران با بحران هویت مواجه شده و گرایش به سمت فرهنگ غربی یا سبک زندگی آمریکایی می‌یابد.

وی افزود: ایران کشوری قدرتمند و با مدیریت هوشمندانه، تدبیرگرا برای تحولات محیطی و با به خدمت گرفتن همه‌ی ارزش‌ها و باور‌های اسلامی-ایرانی و در اختیار داشتن ابزار نفوذ، تاثیر و جذب در سطح منطقه و جهان است.

استاد دانشگاه با اشاره به ماهیت انقلاب اسلامی و حفظ هویت دینی، گفت: نظام بین‌الملل متاثر از هویت لیبرال دموکراسی بر ماهیت انقلاب اسلامی که تجلی آن در نظام جمهوری اسلامی هم‌سنخ با امتداد بعثت انبیاء و توجه به ابعاد فرامادی در فرآیند جهانی سازی غرب، موضوع چالش آینده هویتی انقلاب اسلامی به میان می‌آید.

وی عنوان کرد: مفاهیمی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گنجانده شده که همه را از ظرفیت و قابلیت جمهوری اسلامی گرفته است. برای اینکه این قابلیت‌ها را به فعلیت (جریان به سوی آرمان در مسیری پر پیچ و خم که در چالش تعریف می‌شود) سوق داده شود، ناچار هستیم به پویایی دستاورد‌ها توجه داشته باشیم و به توانایی‌ها بیاندیشیم.

عیوضی تصریح کرد: پویایی دستاورد‌ها را در انقلاب اسلامی باید جدی بگیریم. ثبات بدون پویایی و بالعکس، هر دو تهدید برای انقلاب محسوب می‌شود.

وی گفت: ما باید در آینده انقلاب و در تحلیل لایه‌های آن، اسطوره‌ها و نماد‌ها را برجسته کنیم. مثلا اربعین یک اسطوره است که در آینده باید یک نماد شود. اگر از فرصت‌ها در زمان خودش استفاده نکنیم، در آینده همان فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

عیوضی با بیان این که گفتمان یکی از مسائل پیش برنده انقلاب اسلامی است، ادامه داد: جهت گفتمان انقلابی باید منابع آن پویا باشد. معنویت گرایی یکی از خلا‌های بشر آینده خواهد بود. تهاجم فرهنگی، نابرابری اجتماعی، مهاجرت نخبگان، وابستگی اقتصادی، بحران اشتغال، ناپایداری منطقه و ... جزو عوامل بازدارنده آینده این انقلاب خواهند بود.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انقلاب یک پدیده‌ای است که آینده پژوهان می‌گویند که یک شگفتی است.

در ادامه این مراسم حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای فرهنگی به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان این که گفتمان برای نسل امروز به چند وجه تعبیر می‌شود، گفت: زمانی که می‌خواهیم از سال ۴۲ تا ۵۷ و یا از دوران دفاع مقدس بگوییم. برخی به بیان خاطرات و وصیت نامه بسنده می‌کنند. در حالی که نسل امروز در آخر این گفتمان می‌گوید که این سخنان برای آن‌ها چه فایده دارد؟

وی افزود: گفتمان باید ارتباط با زندگی مردم داشته باشد. در گفتمان به دو موضوع توجه نمی‌کنیم. اول اینکه ما امروز در فضای رقابتی در حال گفت‌وگو هستیم و باید به سخنان دشمنان هم توجه داشته باشیم. دوم اینکه باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که فرزندان ما انگیزه آن روز‌های ما را ندارند.

رحیم پور خاطرنشان کرد: نسل امروز سخنان ما و دشمنان را گوش می‌دهند و ممکن است تفسیری متفاوت‌تر از ما در ذهنشان ایجاد شود. به عنوان مثال دیدیم که زمانی جای «جلاد» و «شهید» جابجا شد. اگر بر تاریخی که شما نقل می‌کنید، تفسیر دیگری گذاشته شود، هر چه اطلاعات دهید، فایده نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: منافقین و بنی‌صدر خاطرات خودشان را به چاپ رسانده‌اند. به قدری این کتاب‌ها را برنامه ریزی شده نوشته‌اند و وقایع را تفسیر کرده‌اند که برای نسل امروز تفکیک کردن راست و دروغ سخت می‌شود. دشمنان بهتر از ما خاطراتشان را نوشته‌اند و تفسیر کرده‌اند. به جرات می‌توانم بگویم در مقابل هجمه وارده در فضای مجازی، نویسنده خوب نداریم. مقاله و پایان‌نامه در خصوص انقلاب و دفاع مقدس نوشته می‌شود، اما دیده نمی‌شود.

رحیم پور با بیان این که در گفتمان باید صادقانه و موجهانه صحبت کنیم، گفت: در اکثر مواقع گفتمان می‌سوزانیم تا گفتمان سازی کنیم. پیش بینی می‌کنم که تا ۱۰ سال آینده ما رسانه ملی نخواهیم داشت. آن زمان در خصوص هر موضوعی، ۱۰ خبر و ۲۰ تفسیر نوشته می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: غرب مناسبت‌هایی همچون روز کارگر و روز زن که در خصوص ضدغرب بود را به نفع خود تمام کرد. شاید کمتر کسی بداند که در ۸ مارس کارگر‌های زن را آتش زدند، اما به گونه‌ای برنامه ریزی شد که امروز غرب این روز را روز زن دانسته و بزرگ می‌داند. مراسم‌هایی همچون چهارشنبه سوری، روز بزرگداشت کوروش، ولنتاین و هزاران موضوع دیگر که امروز برگزار می‌شود. پیشینه‌ای نداشته و یا آن را تغییر داده‌اند. امروز کمتر کسی در این خصوص تحقیق می‌کند تا بداند چه ماجرای پشت این روز هست.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار