یادداشت/ رسول حسنی

رسالت رسانه ملی در حمایت از کالای ایرانی

سال 1397 به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی سال «حمایت از کالای ایرانی» است و چنان که معظم‌له فرمودند، همه آحاد ملت باید در این امر مهم به وظیفه خود عمل کنند. در این میان نقش رسانه ملی به عنوان یک رسانه فراگیر، بسیار اساسی و مهم است.
کد خبر: ۲۸۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ - 29March 2018

گروه  فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ مقام معظم رهبری بنا به یک سنت حسنه که خط مشی کلی سیاست کشور را تحت عنوان «نام سال» تعیین می‌کنند، سال 1397 را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی 1397 فرمودند: «درباره‌ی سال ۹۷ مقدمتا عرض کنم، مسئله‌ اقتصاد و فرهنگ است. همه باید تلاش کنند محور هم عبارت است از تولید ملی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملی را همه تعقیب کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است.»

رسانه ملی و کالای ملی

آنچنان که رهبر انقلاب تصریح کردند، برای تحقق شعار سال 1397 همه ایرانیان با هر جایگاه و مسئولیتی که دارند باید به وظیفه خود عمل کنند.

با توجه به اینکه بخش فرهنگی کشور باید پیشتاز این عرصه باشد و همچنین با توجه به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مقوله فرهنگ ناگفته پیداست که مدیران و فعلان فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه چه وظیفه خطیری دارند.

در راس همه دستگاه‌های فرهنگی کشور، صدا و سیما در جایگاه رسانه‌ای ملی و فراگیر می‌تواند نقش عمده‌ای در این زمینه ایفا کند و از این طریق برای توجه دادن مردم به مساله حمایت از کالای ایرانی گام‌های موثری بردارد.

منظور از حضور رسانه ملی در عرصه «حمایت از کالای ایرانی» فقط تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور نیست.

رسانه ملی در بخش«تیزرهای تبلیغاتی» در رشد و تغییر نگرش مردم نسبت به کالای ایرانی باید حضور موثرتری داشته باشد.

نمی‌توان از مردم انتظار داشت کالای ایرانی استفاده کنند آن هم در حالی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کالای خارجی تبلیغ شود.

این مسئله بدان معنا نیست که کالای خارجی در کشور مصرف نشود، اما باید توجه داشت که آیا کالایی که از تلویزیون یا رادیو تبلیغ می‌شوند تا چه میزان می‌تواند مصرف کالای ایرانی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

اگر کالای خارجی تبلیغ شده از رسانه ملی مشابه ایرانی دارد، چرا باید فضای رقابتی ناسالمی ایجاد شود؟ حتی اگر کالای ایرانی از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، نباید فضای تبلیغ در اختیار کالای خارجی قرار بگیرد.

نکته مهم‌تر ارائه تسهیلاتی است که باید به صاحبان کالای ایرانی پرداخت شود. چه بسا که به خاطر بالا بودن تعرفه تبلیغات، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند سهمی در فضای تبلیغات رادیو تلویزیونی داشته باشند.

از طرفی رسانه ملی بخش مهمی از درآمدی را که باید صرف تولید برنامه کند، از طریق تبلیغات بدست می‌آورد.

دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت باید در کنار تولیدکننده ایرانی قرار بگیرند و در فضای رقابتی و تبلیغی حضور چشمگیر داشته باشند.

هر چقدر عرصه تبلیغات در تملک کالای ایرانی باشد، میزان شناخت و آشنایی مصرف‌کننده بیشتر خواهد بود و در نتیجه تولیدکننده ایرانی می‌تواند در فضای فروش نیز سهم مهمی داشته باشد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها