سارکوزی به اتهام فساد دادگاهی می‌شود

رئیس‌جمهوری سابق فرانسه به اتهام فساد و سوء استفاده از موقعیت شغلی خود دادگاهی می‌شود.
کد خبر: ۲۸۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ - 30March 2018

سارکوزی به اتهام فساد دادگاهی می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، به نوشته روزنامه گاردین، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه به اتهام فساد و سوء استفاده از منصب دولتی در دادگاه حاضر می‌شود. این پرونده بر اساس محتوای تماس تلفنی سارکوزی با یک قاضی ارشد و کمک‌های مالی غیر قانونی در کمپین انتخابات ریاست جمهوری او در سال ۲۰۰۷ است.

وی در این تماس تلفنی، به این قاضی یک ترفیع درجه مناسب به ازای ارائه اطلاعات درباره پرونده اختلاس و فساد را قول داده بود. علاوه بر این قاضی و سارکوزی، وکیل وی نیز به همان اتهامات دادگاهی می‌شوند؛ اما هر سه این اتهامات را رد می‌کنند.

به تازگی پسر عموی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی گفت که کشورش از نیکولا سارکوزی حمایت کرد تا وی یک هم‌پیمان استراتژیک واقعی باقی بماند. پس از اینکه زیاد تقی‌الدین از انتقال 5 میلیون یورو از سوی رهبر لیبی به سارکوزی خبر داد، در سال ۲۰۱۶ ارتباط نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه با معمر قذافی آشکارتر شد. تقی‌الدین اعلام کرد وی سه سفر از طرابلس به پاریس از اواخر ۲۰۰۶ تا اوایل ۲۰۰۷ داشته که هر بار چمدانی پر از پول نقد حمل می‌کرده است.

یک اتهام سارکوزی دریافت کمک مالی از معمر قذافی برای تامین بودجه تبلیغات انتخاباتی‌اش است. اتهام دیگر او به تلاش برای اعمال نفوذ بر یک قاضی مربوط می‌شود که به موارد مشکوک در بودجه تبلیغات انتخاباتی سارکوزی رسیدگی می‌کرد. سارکوزی پیشتر متهم بود که بیشتر از بودجه مجاز در تبلیغات انتخاباتی خرج کرده بود؛ اما با پنهان کردن بخشی از هزینه‌ها می‌خواسته این مساله را پنهان کند. حال او متهم است که می‌خواسته قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده را برای حکم به نفع خودش مجاب کند. شنود مکالمه‌های تلفنی سارکوزی و قاضی پرونده بودجه تبلیغات در کانون پرونده جدید است.

بر اساس این گزارش، نیکولا سارکوزی در سال ۲۰۰۷ به ریاست جمهوری فرانسه رسید؛ اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ شکست خورد. او در انتخابات درون حزبی برای رسیدن به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ هم شکست خورد. سارکوزی در سال‌های اخیر با چند اتهام روبرو بوده است.

انتهای پیام/ 116

نظر شما
پربیننده ها